Annons

Nya canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Vilka nya objektiv är påväg från canon?

Läste något rykte om att det skulle släppas 1Ds IV tillsammans med nya objektiv som skulle göra bröllopsfotografen nöjd framåt sommaren.

Jag råkade sälja min 35L-lins för ett tag sen o ångrar det mkt mkt grovt så tänkte köpa en ny om tillfälle ges, väntas den bli uppgraderad alldeles snart eller är det en så lyckad konstruktion att canon bara är nöjda som det är?

Canon har ju haft lite brist på skarpa vidvinkel.

Men nu har ju 24/1.4L II, 24/3.5L II samt TS-E 17/4L, alla riktigt skarpa.

Dessutom finns nu också snorskarpa vidvinklar från Zeiss till Canon (18, 21, 28 och 35mm).

Just 35/1.4L har väl också ansetts som ett riktigt skarpt objektiv, så jag tror nog (hoppas) att Canon innan en 35-uppgradering, satsar på andra objektiv. Tex:

14-24/2.8L
24-70/2.8L IS
50/1.4L
85/1.4L
135/1.8L IS

Och IS i alla objektiv som idag saknar...
Och uppgradering av alla nuvarande objektiv som saknar antireflex på baklinsen

Går väl en del rykten om nya vita telen i 400 - 600 mm spannet. De börjar väl bli till åren, även om det känns som att det finns andra objektiv som är i större behov av uppdatering.

//Edvard

Går väl en del rykten om nya vita telen i 400 - 600 mm spannet. De börjar väl bli till åren, även om det känns som att det finns andra objektiv som är i större behov av uppdatering.

//Edvard

Personligen skulle jag tycka att det vore mycket trevligt med en 17mm f/2.0L samt en 500mm f/5.6L IS. Det finns en lucka mellan 14mm och 20mm. Det vore väl också rimligt att hoppas på en ny 20:a, och då med f/2.0. Men tyvärr har jag inte ens sett några sådana vilda spekulationer alls, så...
/rikard

Varför inte 20mm f/1.4? Låter mkt mkt roligare än f/2.0

En 28 eller 30mm f/1.4 vore nice med, f/1.2 ännu roligare.

Om jag vore dig så skulle jag köpa en 35/1.4 nu även om det skulle komma ut en ny version. Den är riktigt bra, min favorit sen jag köpte den förra året.

Den äldre versionen blir ju inte sämre även om det kommer en uppdatering. Personligen hoppas jag att det kommer en på ca 12-24 från Canon i liknande kvalité av 35:an.

Personligen skulle jag tycka att det vore mycket trevligt med en 17mm f/2.0L samt en 500mm f/5.6L IS. Det finns en lucka mellan 14mm och 20mm. Det vore väl också rimligt att hoppas på en ny 20:a, och då med f/2.0. Men tyvärr har jag inte ens sett några sådana vilda spekulationer alls, så...
/rikard

Tyvärr känns det osannolikt att de ska släppa ett riktigt bra tele med bländare 5.6 och IS. Min personliga tro är att de är för rädda för att ett sånt objektiv skulle förstöra försäljningen av de stora gluggarna. Just 500 / 5.6 skulle va ett rätt litet och nätt objektiv.

//Edvard

Tyvärr känns det osannolikt att de ska släppa ett riktigt bra tele med bländare 5.6 och IS. Min personliga tro är att de är för rädda för att ett sånt objektiv skulle förstöra försäljningen av de stora gluggarna. Just 500 / 5.6 skulle va ett rätt litet och nätt objektiv.

//Edvard

Säkert är det så, och förmodligen kommer ett 400mm f/5.6L IS först, och då minskar nog chansen till ett motsvarande på 500mm. Man kanske kan hoppas på att Canon har ett enormt lager kvar av 400mm utan is kvar, och då skulle det väl finnas en poäng i att släppa ett 500is förutsatt att Nikon/sigma etc. släpper ett 400/500is. Men varför inte ett 17mm f/2.0L? Större bländaröppning är nog orealistiskt - för dyrt, för klumpigt, för mkt vinjettering. 14mmL är ju grym, men kan t.ex. inte använda mellanringar och filter fram - sålunda uteslutet för mig, och säkert många andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto