Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya DxO 6.1

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne B

Aktiv medlem
Vill bara tipsa om uppgraderade DxO. Jag har testat och framkallat i den någon vecka och tycker att den har blivit ordentligt mycket bättre jämfört med den tidigare utgåvan. Den behandlar högISO bilder ordentligt mycket bättre än Nikons original. Man förlorar obetydligt i skärpa/detalj men vinner mycket i brus. Den enda nackdelen som den delar med Nikon Capture 2 är att den är långsam. Tanka gärna ned ett testex och utvärdera själva. Skall blir intressant vad Ni tycker.
Mvh
JB

Vill bara tipsa om uppgraderade DxO. Jag har testat och framkallat i den någon vecka och tycker att den har blivit ordentligt mycket bättre jämfört med den tidigare utgåvan. Den behandlar högISO bilder ordentligt mycket bättre än Nikons original. Man förlorar obetydligt i skärpa/detalj men vinner mycket i brus. Den enda nackdelen som den delar med Nikon Capture 2 är att den är långsam. Tanka gärna ned ett testex och utvärdera själva. Skall blir intressant vad Ni tycker.
Mvh
JB

Vad vänlig lägg upp jämförande bilder mellan DXO 6.1 och NX. Vilka inställningar använder du?

Väntade bara på ett påhopp liknande detta från dig;-) Men jag skall göra ett försök. Jag kan inte med bestämdhet säga hur kameran var inställd, men jag tror den togs på ISO 6400 och max inställning i kameran för bästa resultat. Nåväl, den har i vart fall samma inställning i bilderna eftersom samma bild är "framkallad" i View resp DxO samt cropat till 100% i Photoshop.

Bilagor

• OriginalDxO.jpg
    OriginalDxO.jpg
    17.8 KB · Visningar: 284
  • OriginalDxOCrop.jpg
    OriginalDxOCrop.jpg
    13.4 KB · Visningar: 289
  • OriginalView.jpg
    OriginalView.jpg
    18.5 KB · Visningar: 287
  • OriginalViewCrop.jpg
    OriginalViewCrop.jpg
    15.5 KB · Visningar: 285
Det gick visst inte riktigt som jag tänkt mig. Den översta bilden är DxO samt under den den cropade versionen. De två nedersta är följdaktligen Nikon View bilder. Jag set nu att jag borde cropat bättre för att bruset skulle framgå klarare. Men som synes så är det faktiskt betydligt minder brus i DxO filen vilket man betalar med något mindre detaljrikedom. Jag tycker i vart fall att DxO 6.1 har blivit ett helt nytt program där man kan förinställa olika bildtyper och där även olika negativa egenskaper hos objektiven såsom vinjettering till exempel försvinner. Detta förutsätter att objektivet finns med i den "lista" som finns på deras hemsida och som tankas ned. Jag tror att man har ett program för gratis nedladdning så att man kan prova själv före köpet. Jag använder det numera som grundframkallare, detta trots att det är lika segt som NX2. Men som sagt, jag är ingen säljare av programmet som sådant vill bara tipsa den som vill testa och göra en egen utvärdering.
Mvh
JB

Här croppar jag lite mer. Den översta är DxO.

Bilagor

• DxO165%.jpg
    DxO165%.jpg
    12.2 KB · Visningar: 277
  • View165%.jpg
    View165%.jpg
    17.7 KB · Visningar: 275
Hum...det här var tydligen svårt. Jag upptäckte nu att bilden är tagen på ISO1400 och inget annat. Nåväl, redan här framgår det tydligt skilnad vilken är än större ju högre upp på ISO stegen man kommer.
Mvh
JB

Nu då. Nu är det 100 crop på ISO 6400. Gissa vilken som är vilken;-)

Bilagor

• 6400DxO.jpg
    6400DxO.jpg
    10.7 KB · Visningar: 265
  • 6400View.jpg
    6400View.jpg
    16.4 KB · Visningar: 261
Jag blir lite snurrig, är det Nikon View NX eller Nikon Capture NX 2.2 som du jämför DxO med?
Vad är det för inställningar? Bilder säger inte så mycket om vad programen presterar om du inte redogör för hur du ställt in dem. En Ferrari kan gå 0 till 100 på 2minuter, men även betydligt snabbare, det beror på hur man gasar ;)

Hej.
Det är Nikon View NX jag jämför med. Inställningarna spelar ingen roll eftersom det är samma bild som framkallats med båda programmen. Alltså inga andra variabler än "programmen" har ändrats. "Testen" är inte vetenskaplig i något avseende, bara ett försök efter begäran redovisa i bild den skilnad jag upplevt när jag jobbat med programmet. Det är dessutom samma "motor" i de båda Nikonprogrammen så det hade inte spelat någon roll om jag använt Capture NX 2 i stället. Som synes är DxO ordentligt mycket bättre när det gäller brus, men som sagt segare att använda.
Mvh
JB

Hej.
Det är Nikon View NX jag jämför med. Inställningarna spelar ingen roll eftersom det är samma bild som framkallats med båda programmen. Alltså inga andra variabler än "programmen" har ändrats. "Testen" är inte vetenskaplig i något avseende, bara ett försök efter begäran redovisa i bild den skilnad jag upplevt när jag jobbat med programmet. Det är dessutom samma "motor" i de båda Nikonprogrammen så det hade inte spelat någon roll om jag använt Capture NX 2 i stället. Som synes är DxO ordentligt mycket bättre när det gäller brus, men som sagt segare att använda.
Mvh
JB

Det finns flera problem som försvårar jämförelser av den här typen:

1) Till View NX följer alla inställningar för bildstilen med och går sedan att ändra medan inställningen för NR från kameran inte går att ändra (som i Capture NX),

2) Andra rawkonverterare ger olika karaktär på den uppladdade filen ifråga om exponering, tonkurva, färg, brusreduktion och skärpning som standard.

Vill man jämföra tex DXO 6.1 med View NX måste bilderna vara så lika varandra som möjligt ifråga om pålagd brusreduktion. Det är inte mängden brusreduktion som är intressant utan hur väl ett program lyckas balansera borttagande av brus (luminans-och färgbrus) med bevarande av detaljer och färgmättnad.

Personligen tycker jag det är bättre att i rawkonverteraren vara mycket försiktig med eller helt avstå brusreduktion. Om möjligt kan det löna sig att göra två konverteringar varav en för bästa möjliga detaljrikedom och färg (utan NR) och en för lägsta möjliga brus (med NR). Dessa konverteringar kan sedan läggas samman med hjälp av lagermask i Photoshop. Bäst resultat brukar selektiv brusreduktion ge om separat programvara används (Boundary Noise Reduction, Topaz Denoise) och brusreduktionen görs med lagermask. Även att tillämpa brusreduktion på den mest brusiga färgkanalen (ofta den blå vid fotografering inomhus) kan vara ett bra tips.

Senast ändrad:
Har testat DxO 4, 5 och 6. Skillnaden mellan DxO och de andra är automatiken. Utan problem kan man få riktigt bra bilder utan att veta hur man gör eller lägga ner tid på att lära sig programmet eller bildbehandla.

inskorrektioner sker också vilket de andra inte gör utan 3:e parts (vilket kostar pengar) och dessutom så är DxO betydligt billigare.

Kontroll uppnår man annars mer med de andra programmen och har man PS och en uppsjö av 3:e parts program och tid så lägger man ner det på NX, LR odyl.

Jag älskar DxO och hade önskat massor av vad den kan till LR. Men LR är ändå en helhetslösning för mig och fortsätter med det.

/Stefan

Har laddat hem trialversionen av DxO Pro 6. Någon som vet om man behöver mer en activation coden för att det skall funka som fullversionen?

ANNONS