Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya gimbal-huvuden från Benro

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som Benro vill ge sig in i striden om de som vill ha ett gimbal-huvud till sin tunga glugg:

http://www.benro.cn/ENbenro/AA_Prod...l Head&SmallClassName=Gimbal Heads GH Series

Mycket lika i design med Wimberleys två modeller och GH-2 och GH-A kan nog ses som en rena "rip-offs" av dessa. Lär dock bli bra mycket billigare än "the real deal", både på gott och ont.

// Daniel

Länken funkar inte längre men denna gör det!
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=2589&grp=185986

www.benrosverige.se

Jag äger förövrigt Benro GH-1 och jag är mycket nöjd! Jag ser inte att dom har sämre kvalité än någon annan!

/M
 
Svårt att säga

Hur ligger Benro i kvalite om man jämför de större märkena?

Det är nog svårt att säga då Gh-2 bara funnits något år. Skillnaden lär vär märkas om 5-6 år! Mitt GH-2, som jag bara har haft i några månader funkar perfekt och jag är otroligt nöjd. Mjuk fin låsning och mjukt glid. Vi får se om några år!
 
Jag måste skaffa ett stativ och som jag läst så är det bra att skaffa ett riktigt bra direkt, även om det svider.......
Ett 300 2.8 är nog det största jag kommer att ha på. Men jag vill ju ha med det på vandringar så det måste vara lätt.

Benro Travel Carbon tripod C-269 M8 ser ju trevligt ut, men med 5sektioner blir det säkert för rangligt eller?

Annars så är deras Carbon C-358 M8 ett kanske bättre val dock inte så jättemycket tyngre.

Vad jag först var inne på var Gitzo Stativ GT2541 Mountaineer kolfiber. Det skilljer ju dryga 3000 kr på dessa.

Jag kan ju köpa andra fotosaker för dessa pengar, men vill ju inte ångra mig och byta stativ senare igen.
 
Följande

Tony Svensson

Vad har du för optik och hus på ditt stativ?

Använder för det mesta ett kolfiber från Velbon + gimbalhuvudet. 400:at kör jag alltid på frihand. På stativet blir det 500/4 med och utan extender 1,4x och 2x. Husen är 1DmkIIN, 40D och 7D. Blåser det använder jag IS för att reducera mikroskakningar.
 
Jag måste skaffa ett stativ och som jag läst så är det bra att skaffa ett riktigt bra direkt, även om det svider.......
Ett 300 2.8 är nog det största jag kommer att ha på. Men jag vill ju ha med det på vandringar så det måste vara lätt.

Benro Travel Carbon tripod C-269 M8 ser ju trevligt ut, men med 5sektioner blir det säkert för rangligt eller?

Annars så är deras Carbon C-358 M8 ett kanske bättre val dock inte så jättemycket tyngre.

Vad jag först var inne på var Gitzo Stativ GT2541 Mountaineer kolfiber. Det skilljer ju dryga 3000 kr på dessa.

Jag kan ju köpa andra fotosaker för dessa pengar, men vill ju inte ångra mig och byta stativ senare igen.

Köpte mig ett C-358 M8 för en dryg vecka sedan. Kanske lite tidigt att uttala mig, men det känns väldigt rejält. Enda anmärkningen är att kompass och vattenpass fryser om man är ute några timmar i -10. Inte så allvarligt problem tycker jag. Jag lyckades dessutom bruka våld när jag skulle dra ihop det så att ett av benen kärvade. vad det handlade om var att vrida tillbaka benet en grad eller så då blev allt bra igen. Stativet är hur stabilt som helst. Hänger man på en fullastad kameraväska så lär det knappt vibrera vid kuling.
 
Ok.....
Ja en vecka borde det stå pall :)
Det låter intressant. Fotomässan i Göteborg är ju i April, då kanske man kan få se och klämma på ett på riktigt.
Eller till och med göra ett klipp på nått stativ.
 
Det enda jag tycker är synd med Benro är att de fräckt kopierar vad andra lagt ner utvecklingskostnader på och sen dumpar priset. De sysslar ju ungefär med 0 innovation. Nä jag betalade glatt lite extra för mitt wimberley...

//Edvard
 
ANNONS