Annons

Nya objektiv, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

evti

Aktiv medlem
Hejhej!

Jag tänkte investera i nya objektiv till min kamera, äger en Nikon D7200 och fotar mestadels vilt, natur, barn, hundar, familj, hus etc.

Funderar på att köpa
Nikkor AF-S 70-200/4G ED VR
Och Nikkor AF-S 24 f1,4G Nano

Men ärligt, att välja nytt objektiv känns som en djungel för mig, vill ändå åt någon form av vettig prisklass också.

Vad skulle ni rekommendera?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är två riktigt bra objektiv du har valt här, jag har 70-200/4 och är riktigt nöjd väldigt bra närgräns/förstorningsgrad också så den är utmärkt till fjärilar mm. Har under den 28/1,8, men har varit inne på att byta den mot 24/1,8.

Tveksam till att du hittar något bättre, vill du titta på något sämre ;) (men ändå bra), så finns Tamron 70-210/4 samt då mitt 28/1,8. Objektiven som nämns här passar ju också till fullformat. Eftersom du har en cropkamera så skulle ett annat förslag vara Sigma 18-35/1,8, det är ju tyngre än Nikons fasta men är en bra zoom. Några har dock haft problem med precisionen med AF
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag hade tänkt så här:
- vad tycker jag att jag saknar bland de objektiv jag har nu?
- hur mycket får ett nytt objektiv kosta?
- vad vill jag åstadkomma med detta nya objektiv?

Det kan vara en idé att undersöka vad som finns till salu på Köp&Sälj-sidorna här på FS, bra optik tappar inte sina egenskaper särskilt fort, så du bör kunna hitta begagnade objektiv om du vill. Om inget annat så är det ett billigare sätt att upptäcka att just "det" objektivet inte var din grej.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikons 24/1,4 är kostar ca 20
Sigmas Art ca 8000
Nikons 24/1,8 som skiljer sig väldigt lite i ljusinsläpp 8000
Begagnat... då blir det en annan sak

70-200 Nikons är generellt bättre & snabbare på AF.
Ett klassiskt objektiv som är ganska enkelt att hitta begagnat.
Både 2,8 & 4.

Den enda risk man idag tar på begagnatmarknaden för Nikon är att Z kommer ta över allt mer. Det gör ju inte dina objektiv sämre men kanske mindre värda.
 

martley

Aktiv medlem
:

Den enda risk man idag tar på begagnatmarknaden för Nikon är att Z kommer ta över allt mer. Det gör ju inte dina objektiv sämre men kanske mindre värda.
Men de blir även billigare att köpa. Om det nu är så att värdet sjunker dramatiskt, för det brukar gå att få dit de gamla objektiven på en spegellös kamera med en adapter. Bestämmer man sig för att fortsätta med spegel så kan jag tänka mig att det även blir lägre pris på begagnade kamerahus med spegel, om det är många som vill byta till spegellöst.
 

Ventures

Aktiv medlem
För att glesa upp djungeln något kan man googla på bilder av samma typ som man vill ta och kolla vilka objektiv som använts så får man en hum om vad man är ute efter. Därefter läser man recensioner. Lägg till ordet "problem" i sökningarna så ser man vilka fel objektivet kan råka ut för. Om det fortfarande är intressant sätter man upp det på önskelistan och börjar spara. Om man redan har mycket pengar köper man i butik annars börjar man spana efter begagnat.
Ofta får man tillbaka pengarna när man säljer sådant man köpt begagnat och kan därmed prova sig fram nästan gratis. Det man kommer att upptäcka är att man lika gärna kunde köpt det bästa från början eftersom man annars kommer att vilja byta upp sig tills det inte finns några bättre alternativ. :)
Så lycka till!
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hejhej!

Jag tänkte investera i nya objektiv till min kamera, äger en Nikon D7200 och fotar mestadels vilt, natur, barn, hundar, familj, hus etc.

Funderar på att köpa
Nikkor AF-S 70-200/4G ED VR
Och Nikkor AF-S 24 f1,4G Nano

Men ärligt, att välja nytt objektiv känns som en djungel för mig, vill ändå åt någon form av vettig prisklass också.

Vad skulle ni rekommendera?
Såg din tidigare tråd om utrustning kul att du fått tag på en kamera som du gillar nu:) ( om det var du som frågade för ett litet tag sedan)
Som sagt båda där är ju bra objektiv. det där är ju så otroligt svårt att svara på, och alla här kommer ge sina egna favorit objektiv som förslag . Det kan jag göra också, men med vetskapen om att det passa min typ av fotografering. jag fotograferar en del av samma motiv du säger att du gör, så jag utgår från det.
Jag fotograferar mest Porträtt och dokumentära bilder och en kombination av båda större delen av tiden.
Jag har 24mm f1,4 G som jag använder en del då jag vill fotografera porträtt i miljö. det är det bästa vindevinkel objektivet jag använt så det kan jag verkligen rekommendera. Nytt kostar det multum men det sälja faktiskt ganska "billigt " nu för runt 6-8 tusen.
Smart med ett 70-200, antingen det du skriver om som ska vara otroligt allsidigt men ändå vara väldigt bra. Jag kör med 70-200 f2,8 som såklart är något vassare men också väldigt stort och tungt.
Ett av mina absoluta favorit objektiv för både porträtt och dokumentära porträtt och som du dessutom kan ha som ett "normal" objektiv är Nikon 58 mm f1,4G. der en lite drömsk känsla och ganska olikt de flesta andra objektiv. också dyrt nytt men går att få för runt 7 tusen nu ser jag ibland.
Annars har jag flera 85mm f1,4 objektiv, både G och Af-D och de är båda fina och ger väldigt fina porträtt med fin oskärpa i bakgrunden,
Vill du ha ett extremt mångsidigt zoom objektiv är ju Nikon 24-70mm f2,8 aldrig fel. Lite "tråkigt" men du kan ta allt med det nästan, dokumentärt, porträtt You name it :) kan man få för runt 6000 nu.
Några väldigt fina fasta objektiv för porträtt är 105 f2,0 DC , som du kan få för runt 5 tuden när de dyker upp, men lite ovanligare. även storebror 135 f2,0 DC är väldigt fina för porträtt.
Men jag tycker det är smart som du tänkt att bygga runt en bättre zoom typ 24-70 eller 70-200 och sedan lägga till ett fast objektiv som är lite mer ljusstarkt och med finare "Bokeh" om du gillar att fota porträtt etc av familj/djur/vänner etc.
Rekomdenrar starkt att gå in på Flickr när du är nyfiken på ett objektiv, söka på det där i grupperna och sedan bläddra bland bilderna, då ser du direkt själv ord et är något du uppskattar :)
Lycka till!
/martin.
 

evti

Aktiv medlem
Det är två riktigt bra objektiv du har valt här, jag har 70-200/4 och är riktigt nöjd väldigt bra närgräns/förstorningsgrad också så den är utmärkt till fjärilar mm. Har under den 28/1,8, men har varit inne på att byta den mot 24/1,8.

Tveksam till att du hittar något bättre, vill du titta på något sämre ;) (men ändå bra), så finns Tamron 70-210/4 samt då mitt 28/1,8. Objektiven som nämns här passar ju också till fullformat. Eftersom du har en cropkamera så skulle ett annat förslag vara Sigma 18-35/1,8, det är ju tyngre än Nikons fasta men är en bra zoom. Några har dock haft problem med precisionen med AF
Ja, letar inte efter det billigaste heller, utan tänker nog köpa begagnat för att få ett vettigare objektiv till en bra prisklass. Det ända jag är så tveksam över är 70-200 då jag fotar mycket vilt på långt avstånd som gör att jag är lite rädd att zoomen kanske inte räcker till? Idag äger jag ett Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR och ett macro. Jag är ju förbannat sugen på fullformat men tänker också i dagsläget att det är mer värt och lägga kosing på bättre objektiv då kamerahuset är ändå rätt bra. Tack för din input! 😁
 

evti

Aktiv medlem
Jag hade tänkt så här:
- vad tycker jag att jag saknar bland de objektiv jag har nu?
- hur mycket får ett nytt objektiv kosta?
- vad vill jag åstadkomma med detta nya objektiv?

Det kan vara en idé att undersöka vad som finns till salu på Köp&Sälj-sidorna här på FS, bra optik tappar inte sina egenskaper särskilt fort, så du bör kunna hitta begagnade objektiv om du vill. Om inget annat så är det ett billigare sätt att upptäcka att just "det" objektivet inte var din grej.
Det är begagnat som är på tal, just för att få den schysstare prisklassen. Får nog kika in där och se vad som finns att erbjuda 🙂
 

evti

Aktiv medlem
Nikons 24/1,4 är kostar ca 20
Sigmas Art ca 8000
Nikons 24/1,8 som skiljer sig väldigt lite i ljusinsläpp 8000
Begagnat... då blir det en annan sak

70-200 Nikons är generellt bättre & snabbare på AF.
Ett klassiskt objektiv som är ganska enkelt att hitta begagnat.
Både 2,8 & 4.

Den enda risk man idag tar på begagnatmarknaden för Nikon är att Z kommer ta över allt mer. Det gör ju inte dina objektiv sämre men kanske mindre värda.
Som hobby fotograf påverkas jag inte särskilt mycket av Z kommer ta över, det är en bit kvar dit för mig 😁
 

pdahlen

Aktiv medlem
För att glesa upp djungeln något kan man googla på bilder av samma typ som man vill ta och kolla vilka objektiv som använts så får man en hum om vad man är ute efter. Därefter läser man recensioner. Lägg till ordet "problem" i sökningarna så ser man vilka fel objektivet kan råka ut för. Om det fortfarande är intressant sätter man upp det på önskelistan och börjar spara. Om man redan har mycket pengar köper man i butik annars börjar man spana efter begagnat.
Ofta får man tillbaka pengarna när man säljer sådant man köpt begagnat och kan därmed prova sig fram nästan gratis. Det man kommer att upptäcka är att man lika gärna kunde köpt det bästa från början eftersom man annars kommer att vilja byta upp sig tills det inte finns några bättre alternativ. :)
Så lycka till!
200mm är ju inte så mycket om man är ute efter viltfoto på längre håll. Kanske ska du titta på nikons 200-500 eller någon Sigma/Tamron i området 100-400 istället.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tamron 150-600mm men den väger ju så mycket mer än 70-200f4. 300mm f4 verkar rätt kul den också.
Tamron 100-400 är dock inte så fasligt mycket tyngre däremot, men inte heller så ljusstark. Jag stör mig dock lite på fokusringens placering, som är lite för långt fram. Den sitter bättre på Nikons egen (den nyare) 80-400, som dock är tydligt tyngre och klumpigare/tjockare (och inte minst dyrare). Sedan kunde ju Tamron ha lagt till två öre på plasten i motljusskyddet som är löjligt tunt relativt storleken.
 

evti

Aktiv medlem
Såg din tidigare tråd om utrustning kul att du fått tag på en kamera som du gillar nu:) ( om det var du som frågade för ett litet tag sedan)
Som sagt båda där är ju bra objektiv. det där är ju så otroligt svårt att svara på, och alla här kommer ge sina egna favorit objektiv som förslag . Det kan jag göra också, men med vetskapen om att det passa min typ av fotografering. jag fotograferar en del av samma motiv du säger att du gör, så jag utgår från det.
Jag fotograferar mest Porträtt och dokumentära bilder och en kombination av båda större delen av tiden.
Jag har 24mm f1,4 G som jag använder en del då jag vill fotografera porträtt i miljö. det är det bästa vindevinkel objektivet jag använt så det kan jag verkligen rekommendera. Nytt kostar det multum men det sälja faktiskt ganska "billigt " nu för runt 6-8 tusen.
Smart med ett 70-200, antingen det du skriver om som ska vara otroligt allsidigt men ändå vara väldigt bra. Jag kör med 70-200 f2,8 som såklart är något vassare men också väldigt stort och tungt.
Ett av mina absoluta favorit objektiv för både porträtt och dokumentära porträtt och som du dessutom kan ha som ett "normal" objektiv är Nikon 58 mm f1,4G. der en lite drömsk känsla och ganska olikt de flesta andra objektiv. också dyrt nytt men går att få för runt 7 tusen nu ser jag ibland.
Annars har jag flera 85mm f1,4 objektiv, både G och Af-D och de är båda fina och ger väldigt fina porträtt med fin oskärpa i bakgrunden,
Vill du ha ett extremt mångsidigt zoom objektiv är ju Nikon 24-70mm f2,8 aldrig fel. Lite "tråkigt" men du kan ta allt med det nästan, dokumentärt, porträtt You name it :) kan man få för runt 6000 nu.
Några väldigt fina fasta objektiv för porträtt är 105 f2,0 DC , som du kan få för runt 5 tuden när de dyker upp, men lite ovanligare. även storebror 135 f2,0 DC är väldigt fina för porträtt.
Men jag tycker det är smart som du tänkt att bygga runt en bättre zoom typ 24-70 eller 70-200 och sedan lägga till ett fast objektiv som är lite mer ljusstarkt och med finare "Bokeh" om du gillar att fota porträtt etc av familj/djur/vänner etc.
Rekomdenrar starkt att gå in på Flickr när du är nyfiken på ett objektiv, söka på det där i grupperna och sedan bläddra bland bilderna, då ser du direkt själv ord et är något du uppskattar :)
Lycka till!
/martin.
Hej! Jag tror tyvärr inte det var min tråd :) tidigare gjort ett inlägg om egetföretag/frilans frågor.

Mestadels foton som jag tar, är väll djurporträtt, vilt både i samband med jakt och ute på eget bevåg. Hur tycker du det funkar med 24mm f/1.4 G som porträtt objektiv i miljö? tänker att det blir väldigt lätt för att detaljer smetas ut i hörnen eller använder du det mer i porträtt med öppna landskap som bakgrund? Jag fotar ju en hel del hus, och hoppas i framtiden kunna haka på lite uppdrag som bostadsfotograf också, därav intresset för ett vidvinkel samt för en hel del landskapsfotografering jag vill göra men aldrig tagit upp så särskilt mycket för jag känt att mina objektiv inte får till den rätta känslan i fotona.

I dagsläget har jag två objektiv Nikkor AF-S 18-105mm 3.5-5.6 VR och ett 35mm 1.8 G och känner att dom räcker inte alls till längre.

Tack snälla för ditt svar, det uppskatta jag ordentligt och ska ta upp dig på tipset om Flickr! Stort tack!
 

evti

Aktiv medlem
På vilket sätt räcker dom inte till?
Jag förstår att 105mm inte är långt nog för vilda djur men vad är det du saknar av dom i övrigt?
Det jag saknar som du hängde med är ju för viltfotografering samt ett bättre vidvinkelfotografi för landskap, hus, porträtt fotografering men skulle gärna vilja söka efter ett objektiv för att fota i mörker 😌
 

niniz

Aktiv medlem
Spontant när jag ögnat genom tråden 200mm är inte tillräckligt för ex småfågel och annat om man inte kommer riktigt nära. Har själv svårt med mitt.
100-400 borde bli bättre. Men det blir tyngre , dyrare osv men sådant vet du säkert redan. Sigma har gjort ett sådant som fått bra kritik.

Landskap kväll osv tänker jag på samyang 12 2.0. Då får du lite vidvinkel och bra ljusinsläpp. 21 finns med 1.4 men då blir det inte så vidvinkligt
 

pdahlen

Aktiv medlem
Något specifikt objektiv du skulle rekommendera för viltfotografering?
Kanske något lagom, Tamron 100-400/4,5-6,3 VC, det ligger i ett vettigt zoomomfång, bra skärpa och med en låg vikt, bara något över 1kg.

Själv har jag Nikons 200-500/5,6, det är tyngre, dubbelt så dyrt, dock en aning bättre.

Bäst är troligen Nikons 300/4pf med du behöver då troligen en TC1,4 också, då kommer du upp i 420mm, men betydligt dyrare, igen dubbelt så dyrt
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hej! Jag tror tyvärr inte det var min tråd :) tidigare gjort ett inlägg om egetföretag/frilans frågor.

Mestadels foton som jag tar, är väll djurporträtt, vilt både i samband med jakt och ute på eget bevåg. Hur tycker du det funkar med 24mm f/1.4 G som porträtt objektiv i miljö? tänker att det blir väldigt lätt för att detaljer smetas ut i hörnen eller använder du det mer i porträtt med öppna landskap som bakgrund? Jag fotar ju en hel del hus, och hoppas i framtiden kunna haka på lite uppdrag som bostadsfotograf också, därav intresset för ett vidvinkel samt för en hel del landskapsfotografering jag vill göra men aldrig tagit upp så särskilt mycket för jag känt att mina objektiv inte får till den rätta känslan i fotona.

I dagsläget har jag två objektiv Nikkor AF-S 18-105mm 3.5-5.6 VR och ett 35mm 1.8 G och känner att dom räcker inte alls till längre.

Tack snälla för ditt svar, det uppskatta jag ordentligt och ska ta upp dig på tipset om Flickr! Stort tack!
Ah ok, nä det kanske var någon annan då hehe.
Hmm angående 24 mm f1,4G så är det som sagt ett superfint vidvinkel. Jag kan beskriva begränsningarna men samtidigt styrkan i det.
Jag bifogar några olika typer av bilder för att visa hur mångsidigt det kan vara trots att det är ett fast objektiv.
Du kan ta ganska nära ett objekt/person för att sedan få rätt trevlig oskärpa bakom och därför också ta helt ok porträtt i miljö som jag pratade om tidigare.
Det är något jag gillar väldigt mycket, typ dokumentära porträtt i miljö.
Men det är superfin för landskapsbilder också.
Men framförallt ger den en karaktär som jag saknat i andra vidvinkel objektiv, ger liksom fina bilder direkt utan att du behöver pilla för mycket med bilderna efteråt.

Skulle säkert funka väldigt bra som ett bostadsfotograf objektiv också , dock om jag skulle ha det som prio på något sätt skulle det nog vara bättre med en zoom likt 14-24 som är deras bästa zoom i den brännvidden. Då har du möjlighet att laborera lite mer om det blir trängre etc också i olika rum.
Åh andra sidan om det är dåligt ljus etc som du skrev att du ville ha ett objektiv för har den fasta 24mm f1,4 vilket såklart är en fin fördel om man står där utan allt för mycket ljus.
Jag är tyvärr ingen expert på viltfotografering. Men spontant tänker jag att du behöver ett ganska långt tele, för några vilda djur hinner du nog inte smyga närmare med ett vidvinkel ;) Där kan jag inte rekommendera några direkta då det längsta jag fotograferat med är ett 70-200 som jag iof plåtat en hel dl hundar och hästar med, skitbra för det. men där behöver man inte vara oroliga att dom ska dra iväg när man ska fota dom. Men om du vill fota just djur under lite kontrollerade former och SAMTIDIGT ha ett superbra objektiv för porträtt och lite allt annat också så är just ett 70-200 super. dessutom är det bra AF och har VR etc också vid lite sämre ljusförhållanden.
Lycka till nu, och bara att fråga om det är något mer:)
/Martin.
21848475554_735b941e18_c.jpg

42004103185_e9e6c121d8_c.jpg
yasmine scout.jpg
landskap.jpg
vidvinkel brölopp.jpg
 
ANNONS