Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya produkterna - 5D, 1D Mark II N, 24-105/4L IS, 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Storleken har betydelse.

froderberg skrev:
Det finns ju också en del frågetecken kring fullformat

Vad tänker du då på Magnus?

Efter tre år med FF så är dessa för min del uträtade :)

Mindre brus, jfr samma antal pixlar på mindre yta!
Lättare att jobba med kort skärpedjup!
Större o bättre sökare!
TSE 24 mm!

Bättre kontroll över bilden helt enkelt!

/Janne

maerklund skrev:
En fråga angående 24-105:
Vad händer med objektivets yttre dimensioner när man zoomar och fokuserar? Sker allt internt eller skjuter frontlinsen iväg när man går i teleläget? På produktbilderna ser det ut som om så skulle kunna vara fallet... (Hoppas inte).

Objektivet skjuter ut och motljusskyddet också.

Re: Storleken har betydelse.

Janne H skrev:
Vad tänker du då på Magnus?

Efter tre år med FF så är dessa för min del uträtade :)

Mindre brus, jfr samma antal pixlar på mindre yta!
Lättare att jobba med kort skärpedjup!
Större o bättre sökare!
TSE 24 mm!

Bättre kontroll över bilden helt enkelt!

Jodå, det finns många fördelar med FF, men också några nackdelar som pris, kantskärpa och vinjettering.

Re: Re: Storleken har betydelse.

froderberg skrev:
Jodå, det finns många fördelar med FF, men också några nackdelar som pris, kantskärpa och vinjettering.

Med rätt gluggar o verktygen i CS 2 så är problemen med dålig kantskärpa o vinjetering försumbara.
Vad priset beträffar så betalar jag det gärna då jag behöver de stora filerna till mina kunder.
Men behöver man inte stora filer så köper jag pris-resonemanget.

Fick priser på 5D och jag vågar påstå att den VÄLDIGT snart kommer att finnas att få tag på för UNDER 30 000 inkl moms...

En drastisk gissning är att billigaste stället där man kan hitta den kommer sälja den för 28-29 000 inkl moms........

Någon som har snappat skillnaden mellan dne gamla 70-300 IS och den nya som kommer nu??

Min gissning

Borde innebära 20-23 ex moms, har svårt att tro dom kan motivera en fördubbling av priset jfr 20D om dom vill sälja 5D.

/Janne

videren skrev:
Den nya 70-300 IS liknar väl mer den gamla 75-300 IS.

Ledsen för min otydlighet ;-)

Jag avser samma optik som Jan. Alltså inte den 70-300 som finns i produktlinen idag.

Avseende priset på den skulle lite baklänges matte ge till handen mellan 5500-6000sek
MEN SOM SAGT DET ÄR MYCKET UNGEFÄRLIGT......

Isaksson skrev:
Knäckanda om 5D kommer att kosta under 30 000, eftersom jag för 2 månader sedan köpte en ny Canon 1 Ds MKII för 67 000kr!

OK, den har högre upplösning, är tätad och lite snabbare än 5D, men ändå...
Nästan 40 000kr EXTRA! Det skulle svida rejält.

Men det är väl som allt annat. Jag är jättenöjd med kameran och den kostar ju inte mig mer för att det kommit en ny. Undrar bara hur många som tycker det är värt 40 00kr extra för 1Ds MkII.

Men vi får väl se vart den nya hamnar.

/Stefan

Stefan att bara veta att man har det bästa är värt 40 papp, med råge! Jag köpte mig en D2x av samma anledning (nästan) och jag njuter varje dag...sen att det är en grym maskin är ju inte helt fel

Re: Re: Storleken har betydelse.

froderberg skrev:
Pris, ja, men kantskärpa och vinjettering uppfattar jag huvudsakligen som optikproblem (och förekommer också med DX/EF-S-optik kombinerat med APS-C-sensor).

froderberg skrev:
Jodå. Kollade på den också. Exakt som vanliga mark II men påtagligt större skärm. Den ska visst vara lite mer lätthanterlig, se Canons pressrelease.

Jo jag hade redan kollat in uppgifterna på Mark II N...
tänkte mer på din personliga uppfattning om kameran.

Vet inte om det tagits upp innan men tydligen skall 1D Mark II klara av att spara RAW och JPEG på separata kort samtidigt....

Nyhet eller jag som är bakom flötet och inte hinner med???

ANNONS
Götaplatsens Foto