Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skiljer det ungefär 8000kr mellan husen så lär det snart göra det mellan kiten med samma objektiv också. Allt annat vore ju märkligt. Initialt kanske prissättningen blir lite konstig.
Kan stämma att prisskillnaden kommer öka men hur mycket är ren spekulation. Faktum kvarstår dock att 24-105 L IS får man knappast "på köpet".

Däremot, skulle kitpriset falla ner mot 20000kr blir det en tuff konkurrent främst p g a kitobjektivets förträfflighet. Men det vet vi förstås inte.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kan stämma att prisskillnaden kommer öka men hur mycket är ren spekulation. Faktum kvarstår dock att 24-105 L IS får man knappast "på köpet".

Däremot, skulle kitpriset falla ner mot 20000kr blir det en tuff konkurrent främst p g a kitobjektivets förträfflighet. Men det vet vi förstås inte.
Absolut spekulation på samma vis som att försäljningen av rp inte kommer gå så bra pga dålig sensor och att billig normalzoom saknas. Eller var det inte så du menade?

Tror inte det behöver ner till 20000kr för att sälja bra. Mottagandet i forum och bland testare tyder på att många är nöjda med prissättningen och att bristerna med huset är ok sett till vad det kostar. När hörde vi det senast gällande Canon ;).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Absolut spekulation på samma vis som att försäljningen av rp inte kommer gå så bra pga dålig sensor och att billig normalzoom saknas. Eller var det inte så du menade?

Tror inte det behöver ner till 20000kr för att sälja bra. Mottagandet i forum och bland testare tyder på att många är nöjda med prissättningen och att bristerna med huset är ok sett till vad det kostar. När hörde vi det senast gällande Canon ;).
Jag har ingen aning om hur den kommer sälja i Sverige. Jag påpekade enbart överväganden som den rationella köparen borde ha. Många köp görs på känsla och marknadsföring.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jodå, det är bara på låga ISO som den sensorn är något sämre än konkurrenterna.

Är det bekräftat att det är samma sensor i RP som i 6D II förresten?
Dave Etchells/Imaging Resource: OK, so I'll just start in. We've been told that the EOS RP sensor is very similar to the one in the 6D Mark II. In what ways is it the same, and in what ways is it different?

Canon: Basically, it's the same sensor, except the microlenses are fine-tuned to be more optimized for the mirrorless system.

DE: Ah, that makes sense, you need to account for the different light angles with the shorter flange distance. But other parts, all of the sensor electronics, the circuitry, that's the same?

Canon: Yes.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Thom Hogans har formulerat en hypotes för att förklara Canons mystiska strategi med kamerahus i det lägre regionerna av entusiast/proffssegmetet och objektiv på high-endsidan:
Jag tycker inte det är så konstigt. Canon har ofta lanserat enklare modeller som fungerat som testbänk för kommande modeller.

Att Canon lanserat L-objektiv är inte heller så märkligt, de vill ju skapa uppmärksamhet och skicka signaler om att de satsar seriöst. Enligt Canon är det många kunder som köper Eos R för att få tillgång till de nya RF L-objektiven.


De ärhelt enkelt inte färdiga med nästa generation sensorer.
En Canon-ingenjör sa i en intervju att sensorn i Eos R var den bästa de hade tillgång för närvarande.

Vill man ha lika snabb serietagning som Sony A9 och ett väl fungerande tyst läge måste sensorn ha snabbare datautläsning än den som sitter i Eos R. Även autofokusen blir kvickare med en snabbare datautläsning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dpreview nämner ingen källa (mer än bara Canon lite vagt). Det hade varit bra att få reda på vem på Canon de har fått uppgiften från. Utan det är det bara lite bättre än ett rykte.
Det sades vid presentationen av Canon RP och de nya objektiven.
Det var representanter från Canon som sa att det kommer Canon r kameror med IBIS.

Det är ryktet har funnits länge men nu har Canon officiellt för fotopressen sagt att man jobbar på IBIS som kommer i en Canon R.
De jobbar också på en ny generation sensorer som troligtvis är BSI.

Canon verkar ha en hel del på gång.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Firmware 1.2.0 på ingång för EOS R. Mitten på nästa månad. Ögonlås för AF för följning vid stillbild eller video. Även mindre AF-ruta för följning.
Canon Singapore skrev om det.
 

snap01

Aktiv medlem

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Intressant att han får fram canon som en sån klar vinnare över Nikon o sony. Canon 87 poäng o Nikon 70. Pratade med en återförsäljare dom berättade att dom som köpte canon var nöjda med kameran.
Att KR får fram annorlunda och inte sällan kontroversiella resultat är inte alls konstigt - det är det han tjänar pengar på :)

Håll i minnet att han fortfarande - han har hållit på med detta i snart 15 år - med jämna mellan rum skriver "tester" om produkter innan de är tillgängliga för test. Vilket är ett artigt sätt att säga att han med jämna mellanrum helt enkelt bluffar fram resultat för att skapa trafik till sin sajt.

KR är enkelt uttryckt ett kommersiellt troll och ett ovanligt skickligt sådant - han blandar ju upp sina gissningar och provokationer med välskrivna guider och annat som gör att han för många framstår som trovärdig. Plus att han i efterhand daterar om blufftesterna så de senare, i efterhand, ser ut att vara gjorda när produkten väl dykt upp. Som sagt, skicklig, men i mina ögon förbaskat tröttsam.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
KR är enkelt uttryckt ett kommersiellt troll .
KR är och förblir detta - samt en klåpare till fotograf av allt att döma. Enda anledningen till att kika in på han sida har tidigare varit att han ofta var snabbt ute med exempelbilder (om än bara på palmer och hans egen son). Men nu är dom så kopiöst överdrivna i färgmättnaden så det gör ont i ögonen. Är karln färgblind?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tveksam till de flesta youtubare som gör recensioner av olika kameror. De har oftast bara en demokamera under en kort tid. Ofta finns inte support för raw ännu utan de tvingas köra jpg.
Sedan är kameror inte bara teknik utan också känsla och handhavande. Vi tycker ofta ganska olika om om hur olika kameror är att äga och fota med.
Vi fotar ofta olika typer av motiv. Många fotar bara inom vissa motivområden. En del som jag själv fotar inom de flesta. Andra sysslar med BIF eller sport som ställer unika krav på utrustning.

Därför ifrågasätter jag om man verkligen kan bedöma och sätta betyg på kameror på ett objektivt sätt. Ser inte att man kan göra en sådan bedömning utan att ens egna preferenser spelar en stor roll.
De flesta bättre kameror i dag kan leverera bra resultat rent tekniskt. Sedan är det det här med ergonomi, menyer objektivutbud och en hel del annat som gör att vissa kameror passar olika typer av personer.
En kamera är något personligt och det gäller att hitta rätt i djungeln av alternativ.
Det viktigaste för mig numera är att jag gillar att fota med kameran. Som ni vet gillar jag Fuji bättre än alternativet jag har, Canon.
Det beror mycket på att kameran är mindre och lättare. Fast också på att jag kan ställa om nästan allt under en fotografering med analoga kontroller utan rota i några menyer. Canon 5D MKIv är å andra sidan helt klart den tekniskt bättre kameran. Fast i 9 fall av 10 väljer jag Fuji när jag skall ta med mig en kamera ut för lite fotograferande.

Detta att man gillar att fota med en kamera spelar stor roll för mig och jag tror för många fler. Hur sätter man betyg på något sådant?
Jag väntar numera med att uppgradera till jag sett vad vanliga fotografer har för erfarenheter av den nya kameran. Efter några månader kan man då få både vad som är positivt och vad som är negativt. Samtidigt har priset ofta sjunkit ett par hundra USD. Kanske skall vi låta hjärtat istället för hjärnan bestämma lite mer om vilken kamera som passar oss.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tveksam till de flesta youtubare som gör recensioner av olika kameror. De har oftast bara en demokamera under en kort tid. Ofta finns inte support för raw ännu utan de tvingas köra jpg.
Det finns bra och det finns mindre bra sådana testare, vilken grupp det finns flest av ... Hrm :) Men jag tror de flesta med tiden hittar sådana som känns värda besväret.

Men det är ett problem för alla testare att det ibland blir ont om tid - vi på Fotosidan är ändå relativt lyckligt lottade eftersom nästan alla nordiska representanter för tillverkare gör vad de kan för att vi skall få någorlunda generöst med tid.

Sedan är kameror inte bara teknik utan också känsla och handhavande. Vi tycker ofta ganska olika om om hur olika kameror är att äga och fota med.
Vi fotar ofta olika typer av motiv. Många fotar bara inom vissa motivområden. En del som jag själv fotar inom de flesta. Andra sysslar med BIF eller sport som ställer unika krav på utrustning.

Därför ifrågasätter jag om man verkligen kan bedöma och sätta betyg på kameror på ett objektivt sätt. Ser inte att man kan göra en sådan bedömning utan att ens egna preferenser spelar en stor roll.
Angående sifferbetyg så håller jag helt med och här har ju FS (till min glädje) valt att inte dela ut sådana. De ger ett falskt intryck av exakthet som inte går att uppnå (i så fall skulle man behöva sätt olika betyg för olika läsare) och de ger upphov till jämförelser som lätt blir skeva.

När jag började jobba med tidningen Proffsfoto för många år sedan fanns det en sak som var centralt i alla tester - "hur funkar det i praktiken". Att försöka besvara den frågan är central för oss på FS. Det och att försöka ge ledtrådar kring vem eller vilka som kameran kan fungera bra eller mindre bra för - vem är den riktad till.

Angående objektivitet så kan jag ibland tycka att många nog inte riktigt tänkt igenom vad det faktiskt innebär ... Jag har testat konsumentprodukter (hemelektronik, dataprylar och fotoprylar) i snart 20 år och man får då och då läsarkommentarer som antagligen berömmer för upplevd objektivitet eller kritiserar för upplevd brist på sådan. Mitt svar är alltid detsamma: Tester skall faktiskt inte vara objektiva - tester är omdömen, värderingar, och sådana kan aldrig vara objektiva. Visst, vi och alla andra som försöker vara seriösa utgår från så objektiva mätningar, jämförelser och värden vi kan hitta. Men resultatet av testet - själva omdömet - är ju och kan inte vara något annat än subjektivt. Man skall utgå från fakta, men till slut avge en åsikt.

(här klipper jag lite i ditt inlägg)

Detta att man gillar att fota med en kamera spelar stor roll för mig och jag tror för många fler. Hur sätter man betyg på något sådant? ....

Kanske skall vi låta hjärtat istället för hjärnan bestämma lite mer om vilken kamera som passar oss.
Jag håller med. Fotografi är ju för det mesta någon form av konstnärligt skapande och därmed ofrånkomligen känslobaserat. Vilket kan uttryckas som "en bra kamera för dig är en kamera du gillar att använda".

Varför håller en del på med våtplåtsfotografering? (t.ex. https://www.fotosidan.se/cldoc/fotografer/unikt-uttryck-med-vatplat.htm) Ja inte för att det är enkelt, smidigt eller på något sätt tekniskt överlägset. Utan snarare för att själva motståndet - trasslet, krånglet, bristerna - i arbetssättet är kreativt stimulerande.

Ur den synvinkeln blir tester rätt redundanta - så om någon undrat varför vi på FS inte lagt så mycket fokus på att testa utrustning för t.ex. våtplåtsfoto så har ni svaret där :)

Men samtidigt finns också hos de flesta av oss fotografer en önskan att ha fotoutrustning som har potentialen att kunna ge så tekniskt bra resultat som möjligt och som kan uppnå detta så enkelt och smidigt som möjligt - det är här tester är tänkta att underlätta.
 

PMD

Aktiv medlem
Vid presentationen av kommande objektiv visade man en Powerpointbild som ställer det utom tvekan att IBIS finns med i planerna. Bilden går att se här: www.canonrumors.com
Jag missade tydligen din kommentar om det här.

Finns det någon källa till bilden (som Canon Rumors har sabbat genom att lägga text ovanpå)? Jag hittar ingen referens i artikeln, utom till Jared Polin utan närmare specifikation.
 
ANNONS