Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

pdahlen

Aktiv medlem
För att kunna använda en Power Bank måste den klara av Quick Charge 3.0 / Power Delivery. Även om en typ A-port rent tekniskt kan klara av upp till 100w så är de flesta begränsade vid 5V 3A, 9V 2A samt 12V 1.5A. Din kabel måste så klart också ha stöd för Quick Charge 3-0 / PD.
Så börja med att kolla om den power bank stöder 3.0 på USB-A alls för gör den inte det så funkar den inte med din Z6II. Nästa steg är att kolla om din kabel fixar Quick Charge 3.0 (inte helt lätt att hitta)
Det var ju ganska komplicerat. Egentligen var jag mest ute efter att driva kameran med extern källa, vid tex astrofoto i några timmar så tänkte jag det var lämpligt. Det är ju troligen inga större strömmar för att driva kameran, men det går nog inte att styra vad anslutningen ska göra, om man inte kan ta ut batteriet och driva kameran externt?
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Det var ju ganska komplicerat. Egentligen var jag mest ute efter att driva kameran med extern källa, vid tex astrofoto i några timmar så tänkte jag det var lämpligt. Det är ju troligen inga större strömmar för att driva kameran, men det går nog inte att styra vad anslutningen ska göra, om man inte kan ta ut batteriet och driva kameran externt?
Enklast är nog i så fall att köpa en ny power bank som har USB-C och power delivery samt en matchande kabel.

Själv kör jag dock med en hybridlösning med ett dummybatteri kopplat till en power bank i min Z6 via denna lösning - https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/batterier/portabel-stromforsorjning/jupio-power-vault-dslr-enel15-nikon
Den ger mig drygt dubbla batteritiden mot för ett vanligt EN-EL15B batteri. Jag har dock läst att Z7II/Z6II kan vara lite känsligare för 3:e partsbatterier så jag vet inte om detta dummybatteri funkar i II:eek:rna.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Jag har dock läst att Z7II/Z6II kan vara lite känsligare för 3:e partsbatterier så jag vet inte om detta dummybatteri funkar i II:eek:rna.
[/QUOTE]

OFF TOPIC kanske, MEN notera att kameran Z 5 inte går att använda med tredjepart från Jupio, inte än i vart fall, jag har provat och det dyker omedelbart upp en text på skärmen. Så kontrollera först hur det är med de allra nyaste Z7II/Z6II. Å andra sidan har det ju varit slut länge med de nya EN-El15c-batterierna...
 

ehrsa

Aktiv medlem
Det var ju ganska komplicerat. Egentligen var jag mest ute efter att driva kameran med extern källa, vid tex astrofoto i några timmar så tänkte jag det var lämpligt. Det är ju troligen inga större strömmar för att driva kameran, men det går nog inte att styra vad anslutningen ska göra, om man inte kan ta ut batteriet och driva kameran externt?
Kanske en Z5 hade passat bättre..?

Scrolla ner en bit: Z 5 | Kompakt FX spegellös kamera för nybörjare (nikon.se)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är ingen skillnad mot Z6II, det är samma möjlighet till laddning. Frågan är mer om man behöver köpa en Nikon kabel för 500:- eller om det räcker med en mer vanlig USB kabel för en bråkdel av pengarna. Har sett att det finns ett USB-C uttag på min powerbank, ska se om den går att använda till ström ut, om inte så har jag bara USB-A uttag. Men fungerar det med vilken USB-C kabel som helst, så får jag väl se till att jag har en kompatibel powerbank.

Nä Z5 har alldeles för dålig hastighet i serietagning, tror det är 4,5 mot mina 14bps. Sedan vill jag ha alla möjligheter som Z6 har, testade fokusshift idag och det såg ut att fungera fint, den tog väl 20 bilder på 4sekunder med olika fokus.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Om sätter en Z6ii i serietagning H så blir det 5,5bps, sökaren och LCD skärmen flärpar i takt med tagningen

Om man sätter den i H* så blir det en 9-14bps beroende på AF mode och 12eller 14 bit raw. Men här är bilden ganska stabil under fotograferingen.

Någon som förstår varför bilden inte blinkar i högsta tagningen? Det är väl något med att den inte alltid mäter exponeringen i serie H* men hur är det med Af och annat, några nackdelar i H*?
 

AWid

Aktiv medlem
Om sätter en Z6ii i serietagning H så blir det 5,5bps, sökaren och LCD skärmen flärpar i takt med tagningen

Om man sätter den i H* så blir det en 9-14bps beroende på AF mode och 12eller 14 bit raw. Men här är bilden ganska stabil under fotograferingen.

Någon som förstår varför bilden inte blinkar i högsta tagningen? Det är väl något med att den inte alltid mäter exponeringen i serie H* men hur är det med Af och annat, några nackdelar i H*?
Vid de högsta bps visar sökaren föregående exponering (som en "slideshow). AF, exponeringsmätning etc fungerar som vanligt, d v s ingen eftersläpning.
 

smislo

Aktiv medlem

Johan2020

Aktiv medlem
Nu inväntar man ny firmware till Z6.
 

smislo

Aktiv medlem
Pratade igår med en kollega när vi fotade handbollsmatch, och han visade att man med Canon R6 kan konfigurera kamera (custom inställning) att fota i APS läge, på så sätt kan man få ytterligare 100mm, om man använder 200mm objektiv. Nackdelen att man går från 20MP till 12MP (R6) i APS läge.

Finns sådant möjlighet i Z6II?
 

Fredsson

Aktiv medlem
Pratade igår med en kollega när vi fotade handbollsmatch, och han visade att man med Canon R6 kan konfigurera kamera (custom inställning) att fota i APS läge, på så sätt kan man få ytterligare 100mm, om man använder 200mm objektiv. Nackdelen att man går från 20MP till 12MP (R6) i APS läge.

Finns sådant möjlighet i Z6II?
Jag har visserligen en Z6, inte en Z6 II, men det bör ju vara lika. Ja, du kan ställa in i alternativen FX (hela sensorn) DX (motsvarar APS-C=24X16 mm), 1:1 (24x24 mm) eller 16:9 (36x20 mm) I DX läge får du 1,5 ggr cropfaktor eller 3936x2624 pixlar eller ca 10,3 MPixel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har visserligen en Z6, inte en Z6 II, men det bör ju vara lika. Ja, du kan ställa in i alternativen FX (hela sensorn) DX (motsvarar APS-C=24X16 mm), 1:1 (24x24 mm) eller 16:9 (36x20 mm) I DX läge får du 1,5 ggr cropfaktor eller 3936x2624 pixlar eller ca 10,3 MPixel.
Det finns i varenda småbilds-Nikon vare sig det är F- eller Z-fattning att man kan beskära till DX. Dessutom gör ju kameran det själv som standard om man sätter på ett DX-objektiv, men det går att slå av. Vilka andra beskärningsalternativ som finns varierar något, t ex har Z7 (II) 5:4, men inte Z6 (II).
 

AWid

Aktiv medlem
Pratade igår med en kollega när vi fotade handbollsmatch, och han visade att man med Canon R6 kan konfigurera kamera (custom inställning) att fota i APS läge, på så sätt kan man få ytterligare 100mm, om man använder 200mm objektiv. Nackdelen att man går från 20MP till 12MP (R6) i APS läge.

Finns sådant möjlighet i Z6II?
Nej, du får inte 100 mm till, men däremot en beskuren bild:). Du kan lika gärna beskära i efterbehandlingen. Det ger samma resultat. Möjligen kan det vara en fördel om utrymmet börjar ta slut på minneskorten och man inte har något reservkort med:)
 

smislo

Aktiv medlem
Nej, du får inte 100 mm till, men däremot en beskuren bild:). Du kan lika gärna beskära i efterbehandlingen. Det ger samma resultat. Möjligen kan det vara en fördel om utrymmet börjar ta slut på minneskorten och man inte har något reservkort med:)
Bra, då är inte värt besväret, dvs man vinner inget på detta.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Jag är ingen Canon expert men det låter lite konstigt att en Canon R6 ger en beskuren bild som är 12 MP. Sensorn är ju maximalt 20 MP (mot 24 MP på Nikon) och crop-faktorn är större än på Nikon (1,6 mot 1,5) och med Nikon får man ca 10 MP i en DX fil. Jag har tittat lite på Canons hemsida och uppfattar att en bild i APC läge blir ca 7,7 MP.

I bland kan det vara bra att få lite större sökarbild när brännvidden inte räcker till. Då använder jag ibland DX läge. Annars går det ju som redan sagt lika bra att beskära en FX fil i efterhand.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Bra, då är inte värt besväret, dvs man vinner inget på detta.
Jo beskuren är det vetenskapliga korrekta svaret, men i folkmun så uppfattar man det som en typ av förlängning, i Nikons fall 1,5 ggr, Canon 1,6 ggr. Många fågel/natur fotografer brukar trots allt uppskatta denna typ av direkt beskärning och inte ovanligt att dom har med sig en APS-C kamera som komplement, en Z7II med sina 45,7mp ger väl ungefär 18-20mp i APS-C, hittar inget snabbt korrekt om det exakta vid APS-C, men vet att tex A7RIV med sina 61mp ger 26mp i APS-C läge. Du kunde haft kvar din fina Fuji X-T3 som komplement smislo, Z7II hade fixat handbolls bilderna också. Beskärningen som nämns används rätt så ofta med tex 50mm fasta objektiv eller dom smidiga 35mm alternativen för att bära på ett lättare paket, allt detta uppfattat av mig genom andra fotografer som skrivit och berättat på våra sidor.
 
ANNONS