Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

krisljungberg

Aktiv medlem
Liten nybörjarfråga angående Nikon Z6 och eye-tracking osv. När jag ställt in AF-C, subject tracking och satt eye & face detect. Jag sätter fyrkanten över ett ansikte, trycker OK, den börjar tracka, men den fokuserar inte. Är det just trackingen som gäller, men att jag måste omfokusera själv hela tiden? Jag har back button focus.

I min lilla värld trodde jag den skulle autofokusera inom fyrkanten hela tiden när personen rörde sig. Det går såklart inte att utesluta handhavandefel. ;)
 

Snuddas

Aktiv medlem
Liten nybörjarfråga angående Nikon Z6 och eye-tracking osv. När jag ställt in AF-C, subject tracking och satt eye & face detect. Jag sätter fyrkanten över ett ansikte, trycker OK, den börjar tracka, men den fokuserar inte. Är det just trackingen som gäller, men att jag måste omfokusera själv hela tiden? Jag har back button focus.

I min lilla värld trodde jag den skulle autofokusera inom fyrkanten hela tiden när personen rörde sig. Det går såklart inte att utesluta handhavandefel. ;)
Man skall ställa in "automatiskt af-område". Gå till i-knappen och ställ in detta så hittar af:en ögonen alldeles själv! Men du kanske först måste gå in i menyn och ställa in "Ansikts- och ögonavkänning PÅ" under Anpassad inställning "a4", annars händer ingenting!
Se för övrig i handboken sid 57!!!
 
Senast ändrad:

zosma

Aktiv medlem
Liten nybörjarfråga angående Nikon Z6 och eye-tracking osv. När jag ställt in AF-C, subject tracking och satt eye & face detect. Jag sätter fyrkanten över ett ansikte, trycker OK, den börjar tracka, men den fokuserar inte. Är det just trackingen som gäller, men att jag måste omfokusera själv hela tiden? Jag har back button focus.

I min lilla värld trodde jag den skulle autofokusera inom fyrkanten hela tiden när personen rörde sig. Det går såklart inte att utesluta handhavandefel. ;)
Du behöver nog hålla nere af knappen hela tiden för att den ska fokusera. Det är när man filmar med AFF som den fokuserar om hela tiden om motivet flyttar sig.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Man skall ställa in "automatiskt af-område". Gå till i-knappen och ställ in detta så hittar af:en ögonen alldeles själv! Men du kanske först måste gå in i menyn och ställa in "Ansikts- och ögonavkänning PÅ" under Anpassad inställning "a4", annars händer ingenting!
Se för övrig i handboken sid 57!!!
Du behöver nog hålla nere af knappen hela tiden för att den ska fokusera. Det är när man filmar med AFF som den fokuserar om hela tiden om motivet flyttar sig.
Ja, jag tänkte i min enfald att det kanske fungerade som när man filmar, att det är kontinuerlig auto focus. Men tack! Får experimentera vidare lite då. :)
 

Snuddas

Aktiv medlem
Du behöver nog hålla nere af knappen hela tiden för att den ska fokusera. Det är när man filmar med AFF som den fokuserar om hela tiden om motivet flyttar sig.
Nej! Man behöver inte hålla nere af-knappen för att hitta ögonen, om inställningarna är rätt gjort. Ögon- och Ansiktsigenkänning arbetar direkt, redan innan focus är inställt.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Nu tror jag att jag förstår! Subject-tracking var helt onödigt och gjorde det inte enklare. :D Jag krånglade till det lite alltså. Och om jag håller in AF-ON så försöker den hitta fokus hela tiden, sen bara att skjuta. Ska prova i skarpt läge senare och se om det blir bra nog.

Tack för hjälpen!
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Från en sak till en annan. Jag såg av en slump att FotoKungen hade ett Z 105mm-macro liggandes som någon skickat tillbaka i retur (oklar anledning). Det var 1000:- billigare och allt finns kvar + full garanti. Jag slog till. Skickas idag, så med lite medvind kanske det dyker upp på måndag?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Fick hem 105an idag och har hunnit testa lite. Detta är första gången jag fotar med ett macro-objektiv, så förvänta er inga underverk. ;D HIMLA SVÅRT! Fri hand, trots OIS och IBIS, var himla krångligt. :D Som tur är kan man ju ta hur många foton som helst och sen bara be till gudarna att några blev OK. ;)

_DSC3028_Small.jpg
_DSC3082_Small.jpg
_DSC2873_Small.jpg
 

lonian

Aktiv medlem
Från en sak till en annan. Jag såg av en slump att FotoKungen hade ett Z 105mm-macro liggandes som någon skickat tillbaka i retur (oklar anledning). Det var 1000:- billigare och allt finns kvar + full garanti. Jag slog till. Skickas idag, så med lite medvind kanske det dyker upp på måndag?
Själv slog jag till på nikon z 50mm f2.8 macro på fotokungen och fick dessutom 500kr rabatt som de hade just då. Skickades nu på fredag så borde dyka upp nästa vecka.
 

Arell

Aktiv medlem
Fick hem 105an idag och har hunnit testa lite. Detta är första gången jag fotar med ett macro-objektiv, så förvänta er inga underverk. ;D HIMLA SVÅRT! Fri hand, trots OIS och IBIS, var himla krångligt. :D Som tur är kan man ju ta hur många foton som helst och sen bara be till gudarna att några blev OK. ;)

Visa bilaga 159087
Visa bilaga 159088
Visa bilaga 159086
Så du (1) får fatt i en Z Makro, (2) tar dina första makrobilder och (3) de blir så här bra. Stort grattis, med en kraftig underton av avundsjuka.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Ska inte spamma tråden med mina egna foton för mycket, men gav mig ut med 105-macrot idag igen och provade lyckan. En fördel med macro-fotografering har jag insett är att man inte behöver bege sig särskilt långt bort för att hitta grejer att fota, i alla fall inte såhär års. Jag tog ett varv i mitt bostadsområde och knäppte loss. Jag ska inte säga hur många foton jag tog, men vi kan väl säga att även en blind höna kan hitta ett korn. :p

_DSC3305_Small.jpg
_DSC3369_Small.jpg
_DSC3512_Small.jpg
 

törnan

Aktiv medlem

Den ser helt klart trevlig ut! Skärmen ser ut att ha växt och den kanske lilla men dock så trevliga funktionen att kunna formatera minneskort utan att behöva gräva i menyer verkar vara tillbaka.

Ska det här bli kameran som få mig att överge spegeln helt?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Den ser helt klart trevlig ut! Skärmen ser ut att ha växt och den kanske lilla men dock så trevliga funktionen att kunna formatera minneskort utan att behöva gräva i menyer verkar vara tillbaka.

Ska det här bli kameran som få mig att överge spegeln helt?
Ja, om du är beredd att lägga 70-80k. Skandalöst att nikon inte hellre satsade på en kamera i klass under prosegmentet som Canon gjorde med R5 och R6. Kanske de är smarta men jag tror att de kommer att förlora ytterligare kunder framöver som är trötta på att de ska komma ikapp! Den som lever får se. Det är många fler potentiella köpare i segmentet upp till 50k än det är i prosegmentet!
 

törnan

Aktiv medlem
Ja, om du är beredd att lägga 70-80k. Skandalöst att nikon inte hellre satsade på en kamera i klass under prosegmentet som Canon gjorde med R5 och R6. Kanske de är smarta men jag tror att de kommer att förlora ytterligare kunder framöver som är trötta på att de ska komma ikapp! Den som lever får se. Det är många fler potentiella köpare i segmentet upp till 50k än det är i prosegmentet!
En D6 går på runt ~75´ den också så sett ur det perspektivet är det ingen större skillnad, otroligt mycket pengar är det utan tvekanoch jag hade gärna sett att båda var billigare men står det mellan en D6 och Z9 för ungefär samma pengar så kan det nog bli en Z9.
 

Johan2020

Aktiv medlem
Ja, om du är beredd att lägga 70-80k. Skandalöst att nikon inte hellre satsade på en kamera i klass under prosegmentet som Canon gjorde med R5 och R6. Kanske de är smarta men jag tror att de kommer att förlora ytterligare kunder framöver som är trötta på att de ska komma ikapp! Den som lever får se. Det är många fler potentiella köpare i segmentet upp till 50k än det är i prosegmentet!
Lär komma en Z8 som är betydligt billigare än Z9.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hoppas att Z9 leder till en D500 och D850 i Z, tycker inte att Z7ii lever upp till en D850 efterträdare så länge man inte har möjlighet att snabbt byta fokusmode med att hålla inne en Fn knapp, måste finnas en anledning till att detta inte finns i Z6/7 än
 
ANNONS