Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

unoengborg

Aktiv medlem
En grymt överprissatt kamera för över 40.000 som inte är specificerad att klara minusgrader! Även om den gör det anges inte detta, märkligt, och kan bli en tvist vid ett garantiärende. 24-70 zoomen måste alltid startas i 24 läget om jag tolkat det rätt. Cirka 300 bilder kan tas på en laddning. (I praktiken blir det betydligt mindre).

En "adapter" som är som en ful ankunge och buktar där man placerar händerna - det suger ergonomiskt sett. Hur håller Nikons utvecklare sin kameror i händerna? Hela idén går ju bort med en modern, smidig och smäcker kamera med denna fula adapter, ännu en pryl att hålla reda på. Vikten är bra och där har Nikon lyckats. Ett mycket begränsat objektivprogram än så länge.

Kameran ser bra ut och är mycket lik Olympus och har även en del influenser från Sony. Men drygt 40.000 för ett småbildskamerahus som relativt snabbt blir omodernt...
Nikon 1 hade en liknande adapter FT1. Kan inte påminna mig att den någonsin var något problem ur ergonomi synpunkt, snarar var knölen under ganska bra att vila handen mot. Hur FTZ känns med de nya Z modellerna återstår att se. Vad som är mer oroande är att hållbarheten var/är ganska dålig. Man hoppas FTZ är bättre
 

Photocon

Aktiv medlem
Vill minnas att A7RII o III kostade 38k när de kom. Z7 är ju minst lika välspecad.
Därtill har man följt Fujis koncept med att åter använda en toppdisplay som på X-H1.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vill minnas att A7RII o III kostade 38k när de kom. Z7 är ju minst lika välspecad.
Därtill har man följt Fujis koncept med att åter använda en toppdisplay som på X-H1.
Tror A7R3 lanserades som 35.000kr likaså A7R2.
Jag stod i kölistan och köpte loss min A7R3a för knappt 30.000kr. Helt ok pris.

/Stefan
 

unoengborg

Aktiv medlem
Min kommentar till OneCardSlotGate... Min Sony A7iii har tva kortplatser, men jag anvander bara ett kort. Jag har fotograferat i 10 ar och mina kort har aldrig svikit. Jag har haft massor med problem med med teknik: blixt-triggers, modeller som kommer for sent eller aldrig dyker upp, harddiskar osv, aldrig minneskort...
Jo, man kan spara en del pengar på att bara ha ett kort. Har du tänkt på att du kan spara ännu mera pengar om du säger upp din hemförsäkring. Trots allt brinner hus mycket mer sällan än vad kort fallerar.
 

iSolen.se

Guest
Serietagning och antal exponeringar har lite med praktiskt bruk att göra. Släpp teorin och det du läst dig till...

"Internetfotografer" är ju sällan i fält med sina kameror.
Antalet exponeringar från D800, D810 och D850 har jag inte läst mig till, det är egen erfarenhet från praktisk användninig.

Z7 skrev ju vår kända testare om igår och i förrgår och det var inte bara en persons erfarenheter han beskrev utan testarna i Tokyos praktiska användning.

Vet inte riktigt vad du menar med internetfotograf, det är inte många som fotar mer än jag. Är du internetfotograf som mest hänger i forum och inte laddar upp bilder?
 

iSolen.se

Guest
Vid viktiga fototillfällen eller större resor så är det standard för mig att ha med två kameror i samma system.
Alltid minst två kameror, det löser de mest sannolika problemen, dvs att kamerautrusningen pajar eller tappas. Sen har vi uthällda vätskor (har hänt tre gånger), knuffar (tappat räkningen), sladdsnubbel (handfull gånger)...stöld/rån (två gånger) kanske 1000-gånger större risk än total minneskortsförlust som man inte märkt (noll gånger).
 

Photocon

Aktiv medlem
Tror A7R3 lanserades som 35.000kr likaså A7R2.
Jag stod i kölistan och köpte loss min A7R3a för knappt 30.000kr. Helt ok pris.

/Stefan
Och nu går A7RII att få loss för c:a 20.000:- eller strax därunder. Fortfarande mycket kamera för pengarna om man inte söker ett kamerahus med snabb sekvens utan är inriktad hög IQ, bra DR och 5-axlig IBIS som samverkar med objektivens stabilisering.

Det är väl här man måste komma in på detta med adaptrar. Sony hade inte mycket att komma med vad gällde native FE-objektiv när A7-serien kom. Där befinner sig Nikon nu med Z-kamerorna.

Visserligen kunde Sony via sina egna adptrar kommunicera med hela sin A-serie objektiv (även de skruvdrivna) om man använde LA-E4 adapter som tyvärr hade SLT-teknik (medförde ljustapp). Men man fick PDAF. De enklare adptrarna medgav endast CDAF.

Sedan alla enkla adaptrar för manuell fokus. Visst en klar fördel att kunna använda de flesta fattningarna på marknaden.

Nu har man gjort FE-serien mer komplett med tunga ljusstarka objektiv som tyvärr både är jäkligt dyra och väldigt stora i förhållande till kamerahusen. Finns också Sigmas Art-serie som är direkt anpassad för FE utan adapter. Det är ju bra.

Dock anser jag att problemet med adapter och stora FF-objektiv många gånger är opraktiska. D v s liten kamera blir större. Väljer man att använda vertikalgrepp för att få bättre balans kände åtminstone jag att det blev bekvämare att använda exempelvis en Nikon or D8X0-serien med exempelvis en 24-70/2.8 än med en A7+VG+Adapter+A-fattning 24-70/2.8 ZA SSM. Och faktiskt inte bättre balans utan adapter och Sonys nya FE 24-70/2.8 som faktiskt är aningen längre än Nikons motsvarande.

Hade gärna sett att kameran gjorts minst lika stor som Fujis X-H1 som trots att den är APS-C fixar att kännas något så när bekväm med gluggar som exempelvis 200/2.0 eller 100-400/4 OIS zoom.

Däremot är dessa spegellösa kameror underbara att använda med kortare brännvidder. Ska man komma lättare (i dubbe lbemärkelse) undan vad gäller zoomar och länge objektiv får man offra ljusstyrka.

Ska bli intressant att se hur Nikon hanterar detta. Och lika intressant att se hur de intresserade köparna reagerar på när de känner en kombination av Z7+adapter+ett längre,tyngre och ljusstarkare G_objektiv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och nu går A7RII att få loss för c:a 20.000:- eller strax därunder. Fortfarande mycket kamera för pengarna om man inte söker ett kamerahus med snabb sekvens utan är inriktad hög IQ, bra DR och 5-axlig IBIS som samverkar med objektivens stabilisering.
Håller med att det är mkt kamera för pengarna fortfarande. Men Prisjakt säger att en ny A7R2 kostar knappt 24000kr i butik.
Jag säljer min med tillbehör för 18.000kr.

/Stefan
 

Photocon

Aktiv medlem
Alltid minst två kameror, det löser de mest sannolika problemen, dvs att kamerautrusningen pajar eller tappas. Sen har vi uthällda vätskor (har hänt tre gånger), knuffar (tappat räkningen), sladdsnubbel (handfull gånger)...stöld/rån (två gånger) kanske 1000-gånger större risk än total minneskortsförlust som man inte märkt (noll gånger).
Jovisst, det går inte att gardera sig mot allt. Dubbla brallor, sjöstövlar, 3 par hängslen, resår, 4 livremmar, störtkruka, 3 extra glasögon:):) Point taken!

Men jag har faktiskt råkat ut för 2 sabbade minneskort. Det första var ett 64 Mb CF-kort år 2000 som från bild 34 gav korrupta filer tillsammans med min Nikon D1. Då kostade detta extremt lilla kort (mätt med dagens kapacitet på minneskort) 2.500:-.

En annan gång var det ett 16Gb SD-kort (helt nytt) som kameran vägrade att acceptera att det fanns. "No card" kom upp på displayen.

Slutaren på kamera 1 lade av efter 16000 exponeringar mitt under ett uppdrag som skulle visa en unik nyhet vad gällde medicinsk utrustning på lasarettet och skulle vara nästa dags stora nyhet i blaskan.

Kamera 2 kom väl till pass då. Bara en liten detalj so fallerade. Jag blev tryckt mot väggen av åskådare så att objektivet vred sig lite illa. Gick inte att med handkraft lossa ur bajonetten. Det var en 35:a som satt på och jag hade behövt helst en 24 för att från min position få den bild jag önskade. Men det blev okej i alla fall.

Sedan har vi den avgörande hockeymatchen då 300/2.8 med enbenstativ låg bakom mig under tiden jag använde 180/2.8 för motiv innan matchstart. När jag vände mig om var glugg o stativ borta. Sedan hittade jag det bakom en annan fotograf som trodde det var hans. Han hade glömt sitt i bilen. Det löste sig.

Slutligen har vi detta med bilar som pajar på väg till uppdrag.

På den analoga tiden hände det sig att en överförfriskad åskådare böjde sig över min axel(jag var sittande på huk och gjorde ett filmbyte). Han spydde rakt ned i F3:an.

Allting kan hända. Och allting går...om inte annat åt h-e:)

Ha det bra!

//Lennart
 

iSolen.se

Guest
...

Men jag har faktiskt råkat ut för 2 sabbade minneskort. Det första var ett 64 Mb CF-kort år 2000 som från bild 34 gav korrupta filer tillsammans med min Nikon D1. Då kostade detta extremt lilla kort (mätt med dagens kapacitet på minneskort) 2.500:-.
Du förlorade alltså majoriteten av bilderna utan att du märkte något under fotograferingen, eftersom du inte tittade på bilderna i kameran?

En annan gång var det ett 16Gb SD-kort (helt nytt) som kameran vägrade att acceptera att det fanns. "No card" kom upp på displayen.

...
Förlorade du några bilder på kortet?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med att det är mkt kamera för pengarna fortfarande. Men Prisjakt säger att en ny A7R2 kostar knappt 24000kr i butik.
Jag säljer min med tillbehör för 18.000kr.

/Stefan
Se hur det går till det priset då Sony hade pengar tillbaks kampanj före sommaren med nypris netto 16000kr som sagts. Dessutom lär den få kunkurrens från ny A7III.
 

Polar300

Aktiv medlem
… En annan gång var det ett 16Gb SD-kort (helt nytt) som kameran vägrade att acceptera att det fanns. "No card" kom upp på displayen.
Det har jag också råkat ut för - med ett sprillans nytt 128 MB Sandisk SD Extreme PRO. Löste sig efter lite jobb i datorn och sedan formatering - sedan omformatering i 810:an. (Hade löfte från SP att få byta ut det - så jag vågade trixa lite med det i datorn.) Det har hängt med sedan dess... Peppar, peppar...

Personligen ser jag två (eller fler) fullgoda kameror inom räckhåll viktigare än om de har en eller två kortplatser. Min Df har en SD-plats och min 810:a har två (SD + CF) och alla är välbestyckade MB-mässigt, men jag känner ingen skillnad i 'upplevd trygghet'...
 

Photocon

Aktiv medlem
Du förlorade alltså majoriteten av bilderna utan att du märkte något under fotograferingen, eftersom du inte tittade på bilderna i kameran?



Förlorade du några bilder på kortet?
64 MB är inte mycket utrymme så det förlorades bara 1 bild då jag tittade på senaste bilden o såg bara linjer. En gammal 1D var bara kapabel till 2,7 mp. Bytte bara kort.

16 GB kortet var kass från början o gick inte ens att formatera i datorn.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Se hur det går till det priset då Sony hade pengar tillbaks kampanj före sommaren med nypris netto 16000kr som sagts. Dessutom lär den få kunkurrens från ny A7III.
Vad menar du?
När kostade den nypris 16000kr?
Nypriset idag är 24000kr. Vad de har för kampanjer genom åren är oväsentligt.
Som att säga att A7R3 kostar under 30.000kr vid lanseringen bara för att jag fick det till det priset är missvisande.

/Stefan
 

smislo

Aktiv medlem
Det enda som skulle få mig att byta från min A73 är väl att Z6 funkar med fina Nikon af objektiv med adaptern man kan köpa till. DET är vad jag saknar med min A73, en bra Nikonadapter. Canons objektiv kan man ju köra med sigmas superba adapter men jag har några favoriter i Nikonstallet.
Tror inte att NIKON har gjort Z6/ Z7 för att man ska byta från SONY utan att man vill behålla sina användare och kanske attrahera nya.

Kan tänka mig att Z6 blir perfekt ersättning för D750 eller FUJI X-T2 (för dem som vill byta upp sig till FF).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tror inte att NIKON har gjort Z6/ Z7 för att man ska byta från SONY utan att man vill behålla sina användare och kanske attrahera nya.

Kan tänka mig att Z6 blir perfekt ersättning för D750 eller FUJI X-T2 (för dem som vill byta upp sig till FF).
Jag tror nog att Nikon med dessa första modeller ser att en del skaffar en som kamera nummer två och behåller spegelreflexen. De har lite olika poänger, särskilt så här i början. Användargruppen som är beredd att ha mer än en kamera är förstås också bra kunder som är beredda att köpa mer objektiv och tillbehör. De har ju också, till skillnad från med Nikon 1, sett till att prylarna som Nikon F-användarna redan har ska fungera i stor utsträckning. Jag kan ju köpa en om jag vill och klämma på min över tio år gamla SB-800 och byta med mitt (iofs just nu urladdade :)) batteri som står på bordet här bredvid, liksom att köra de flesta objektiv med AF via adaptern. Dock har jag inga XQD-minneskort, men lite svinn får man väl räkna med.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad menar du?
När kostade den nypris 16000kr?
Nypriset idag är 24000kr. Vad de har för kampanjer genom åren är oväsentligt.
Som att säga att A7R3 kostar under 30.000kr vid lanseringen bara för att jag fick det till det priset är missvisande.

/Stefan
Sony körde en cashback kampanj före sommaren. 20.000kr fick man lägga ut och man fick 4000kr tillbaks av Sony = 16000kr netto ny. Ja, den kostar 24000kr ny idag men vad jag syftade på är att sannolikt uttömde kampanjen en del av de köpare som var mest intresserade av A7RII. Men vad vet jag? Vi får se vad du får helt enkelt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sony körde en cashback kampanj före sommaren. 20.000kr fick man lägga ut och man fick 4000kr tillbaks av Sony = 16000kr netto ny. Ja, den kostar 24000kr ny idag men vad jag syftade på är att sannolikt uttömde kampanjen en del av de köpare som var mest intresserade av A7RII. Men vad vet jag? Vi får se vad du får helt enkelt.
Absolut, men nu har jag tillbehör med så allt i nytt i dagens läge är värt 30.000kr.
Sen har man ju lite prutmån om man känner för att personen är värd det.
När jag säljer tittar jag aldrig på vad det har funnits för kampanjer eller vad jag personligen betalat för grejerna. Det viktiga är vad det kostar just nu för samma saker i butik samt vad andra säljer det för. Det verkar vara ont om begagnade A7R2 i fint skick.
 
ANNONS