lonian
Aktiv medlem
Är det inte du som tar beslut att exponera när du ser att fokus sitter![]()
Ja alltså hade jag väntat längre så hade han gått ur bilden, men fokus är fortfarande kvar på axeln på killen till höger utanför bild. Z6an hinner inte med.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte du som tar beslut att exponera när du ser att fokus sitter![]()
Att Z6ii inte hinner med känner man ju igen, därför har man aldrig haft någon nytta av följande fokus, har då provat med 300/4pf som är rimligt snabb i förflyttning av fokus, men fokuspunkten är oftast steget efterJa alltså hade jag väntat längre så hade han gått ur bilden, men fokus är fortfarande kvar på axeln på killen till höger utanför bild. Z6an hinner inte med.
Jag ber om ursäkt för att jag var lite för fåordig i min fråga i inlägg #2,946. Jag var mest nyfiken på det du skrev om att Z6 är bättre då man fotograferar via skärmen.Har använt Z6ii parallellt med D750, D500 och D850, Z6ii ligger i princip i nivå med D750 där D750 är bättre på något och Z6ii på annat när det gäller AF tillförlitlighet med fotografering via sökaren.
Visst är det så. Frågan var dock vilka moderna spegelreflexkameror som Z6 är bättre än när det gäller att fotografera via skärmen.
Att sökaren i en spegelreflex skiljer sig radikalt från en EVF är inte relevant för den frågan.
Jag är intresserad av att veta vilka spegelreflexer pdahlen jämförde med. En modern spegelreflex kan ju ha en likadan sensor som en spegelfri kamera, även om alla kanske inte har det.
Som Henrik skrev så är princip samtliga DSLR kass att fotografera i LiveView, jag menar här också autofokus. Finns väl då D780 som ska vara något bättre, men den har jag aldrig använt samt att Canon tog fram några hus med extra pixlar på sensorn för att hantera AF som ökade upp snabbheten. Manuellt fokus så är de mer snarlika, glädjande att D850 har focus peaking.Jag är intresserad av att veta vilka spegelreflexer pdahlen jämförde med. En modern spegelreflex kan ju ha en likadan sensor som en spegelfri kamera, även om alla kanske inte har det.
Vad jag vet så är det enbart D780. Kanske fick även D6 det men vet inte.Är det mycket få Nikonkameror som har fasdetekterande AF i Live View?
Min Nikon har bara kontrastfokus i Live View men den kom ut på marknaden för snart tio år sen.
Det är som sagt bara D780. som fick tekniken från Z6. Den andra modellen som är nyare än Z-systemet är D6, men det var ju i stort bara AF via sökaren de gjorde något väsentligt med (ny AF-modul som bara den modellen har). Sedan är ju de nyare kontrastbaserade ändå lite bättre än de äldre.Är det mycket få Nikonkameror som har fasdetekterande AF i Live View?
Min Nikon har bara kontrastfokus i Live View men den kom ut på marknaden för snart tio år sen.
Det verkar som priset är på väg upp på Nikon Z8. Både Scandinavian Photo och Nikon Store anger nu priset 59 990:-, dvs en höjning med 5 000:- . I paket med 24 - 120 /4 verkar höjningen bli 5 500:-. Antar att övriga som säljer Z8 följer efter de närmaste dagarna. För Z9 verkar höjningen bli 15 000:- på huset (om nu inte Scandinavian Photo och Nikon Store skrivit fel på sina hemsidor![]()
.... För Z9 verkar höjningen bli 15 000:- på huset (om nu inte Scandinavian Photo och Nikon Store skrivit fel på sina hemsidor![]()
Jisses det är ju över 20% höjning![]()