Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Placeringen av mätnings- och AF-omkopplarna, som fick sitta kvar på de ställen där de en gång på grund av Nikons tekniska begränsningar var tvungna att sitta, trots att de kunde bo på vettigare ställen på senare kameror.

Placeringen av mätnings- och AF-omkopplarna, som fick sitta kvar på de ställen där de en gång på grund av Nikons tekniska begränsningar var tvungna att sitta, trots att de kunde bo på vettigare ställen på senare kameror.
20250711_060656.jpg20250711_061041.jpg Är dom felplacerade? Var vill du ha dom då? Visst vet du att man kan ändra button layout. Jag har exempelvis record knappen satt som en Zoom knapp eftersom jag ju inte använder video när jag fotar.

Titta exempelvis på en Nikon D3. Den har fokuslägesomkopplaren fullkomligt idiotiskt monterad nere till vänster på objektivfattningen. Varför det? Jo för att Nikon började i fel ände med autofokus och av rent mekaniska skäl ville ha den där, för det var enklast. Sen fick den leva kvar för gamla synders skull på den platsen ett bra tag.

På bilderna ovan gör man ungefär som Canon. Nu är det mest menysystemet som är grötigare.

Titta exempelvis på en Nikon D3. Den har fokuslägesomkopplaren fullkomligt idiotiskt monterad nere till vänster på objektivfattningen. Varför det? Jo för att Nikon började i fel ände med autofokus och av rent mekaniska skäl ville ha den där, för det var enklast. Sen fick den leva kvar för gamla synders skull på den platsen ett bra tag.

På bilderna ovan gör man ungefär som Canon. Nu är det mest menysystemet som är grötigare.
Det är en vanesak, jag gillade när den var nere vid objektivet, man hittade knappen lätt med vänster tummen och kunde ändra med höger tumme på hjulet.

Nu med de spegellösa så har man funktionen där man vill, eftersom man kan anpassa de flesta knappar efter egen smak

Helt obegripligt vad detta har att göra med trådens ämne, Z-kameror. Om vi bortser ifrån det så är det du skriver de facto goja, eftersom D3 har skruvdrift och brytaren förutom att vara elektronisk även drar in AF-kopplingen. Detta eftersom bara vissa skruvdrivna objektiv har en egen frikoppling för manuell fokus. Varenda Nikon med skruvdrift har därför en mekaniskt kopplad brytare. I senare modeller ligger dock AF-S eller AF-C via knapp och inmatningshjul istället för direkt i brytaren/spaken.

Om det bara skulle vara enklast hade väl spaken dessutom suttit på andra sidan av fattningen, för skruven sitter på andra sidan (till skillnad från Pentax och KM/Sony)...

Det är en vanesak, jag gillade när den var nere vid objektivet, man hittade knappen lätt med vänster tummen och kunde ändra med höger tumme på hjulet.

Nu med de spegellösa så har man funktionen där man vill, eftersom man kan anpassa de flesta knappar efter egen smak
D3 har dock inte knappen i mitten av brytaren som senare kameror. Brytaren är bara AF-S/AF-C/MF. Man byter fokusområdesval med en brytare på baksidan av huset, men den varianten blev sannolikt ohållbar när kamerorna fick så många olika lägen. När jag tar fram min gamla D700 som delvis är liknande tittar jag ibland först lite förvirrat på den om jag vill ändra, just för att den skiljer sig i detta avseende. Likadant är det med ljusmätningen där det är en ring runt AE-L/AF-L. Den sitter på sökarhuset i form av en större brytare på D3 istället och det är väl däremot lite ett arv från de äldre husen som hade löstag-/utbytbar sökare.

Z8 och Z9 har en AF-knapp på sidan och den kom sannolikt dit för att användarna efterfrågade det, men jag börjar ändå lite tro att det kan vara så att Nikon i själva verket satte dit den för att trolla apersson850 . 😜

Jag har alltid tömt korten via USB kabel mellan kameran och datorn. Men den senaste tiden har det tagit en otrolig tid. Den flaggade efter ett tag att det var över 8 timmar kvar. Totalt var det 2800 bilder på kortet, såg ut att löpa på bra i starten men efter en halvtimma så blev det segt. Tröttnade och stoppade in SD kortet i en läsare och då tog överföringen 10min. Provade igen med en annan kabel till ett annat USB uttag men det skulle ta igen flera timmar. Ska det skilja så mycket genom kamera och kortläsare?

Gjorde ytterligare en test, efter några minuter så kom det meddelande om att det skulle ta 30 minuter, när det gått 30 minuter så hade den inte kommit så långt och det var då 6 timmar kvar

Bilagor

• IMG_6002.jpeg
    IMG_6002.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Jag har alltid tömt korten via USB kabel mellan kameran och datorn. Men den senaste tiden har det tagit en otrolig tid. Den flaggade efter ett tag att det var över 8 timmar kvar. Totalt var det 2800 bilder på kortet, såg ut att löpa på bra i starten men efter en halvtimma så blev det segt. Tröttnade och stoppade in SD kortet i en läsare och då tog överföringen 10min. Provade igen med en annan kabel till ett annat USB uttag men det skulle ta igen flera timmar. Ska det skilja så mycket genom kamera och kortläsare?

Gjorde ytterligare en test, efter några minuter så kom det meddelande om att det skulle ta 30 minuter, när det gått 30 minuter så hade den inte kommit så långt och det var då 6 timmar kvar
Skumt, har aldrig tömt kortet via sladd till kameran, antingen använder jag i stort sett alltid 'SD kort läsaren' på mina tre olika datorer, en Imac och två HP bärbara 17-tums, alla har uttag för SD, och känns snabba allihop, har Compact Flash kort på min D800E som jag då använder med en läsare från San Disk, som är väldigt snabb! Jag kör bara JPG numera så mängden data för några tusen bilder på ett kort är väl ofta bara 1/3 del jämfört med RAW, tror jag.. Tror aldrig att nån tömning av ett SD kort har tagit mer än 10 minuter även om det varit ett par tusen bilder..?
Har även en tanke om att det kan vara bra att 'motionera' kontaktytorna både för kortet, men också i kameran, och likaså datorerna.. Skulle nog helst aldrig köpa en dator utan en 'SD' kort läsare i..

Senast ändrad:
Skumt, har aldrig tömt kortet via sladd till kameran, antingen använder jag i stort sett alltid 'SD kort läsaren' på mina tre olika datorer, en Imac och två HP bärbara 17-tums, alla har uttag för SD, och känns snabba allihop, har Compact Falsh kort på min D800E som jag då använder med en läsare från San Disk, som är väldigt snabb! Jag kör bara JPG numera så mängden data för några tusen bilder på ett kort är väl ofta bara 1/3 del jämfört med RAW, tror jag.. Tror aldrig att nån tömning av ett SD kort har tagit mer än 10 minuter även om det varit ett par tusen bilder..?
Har även en tanke om att det kan vara bra att 'motionera' kontaktytorna både för kortet, men också i kameran, och likaså datorerna.. Skulle nog helst aldrig köpa en dator utan en 'SD' kort läsare i..
Några intressanta iakttagelser.

Jag fotograferade under tre dagar i veckan och tog runt 4000 bilder på 6-7 timmar. Jag har idag hittills ägnat 6-7 timmar att föra ut bilderna ur kameran till datorn och sedan föra in dem i LR, och det är ännu inte klart. Då har jag räknat med 10 minuter med kortläsare för att föra ut bilderna ur SD kortet och runt en timma från kameran från ett CFexpresskort (där har jag ingen läsare). Men jag har sedan hållit på sedan 14-15 att föra in bilderna i LR.

En annan iakttagelse är att jag tog 1690 bilder en dag med Z50ii och då var det ändå en hel del kvar på batterimätaren, så jag gissar att man kan nog ta en 2000 bilder eller mer när man kör 30bps

Några intressanta iakttagelser.

Jag fotograferade under tre dagar i veckan och tog runt 4000 bilder på 6-7 timmar. Jag har idag hittills ägnat 6-7 timmar att föra ut bilderna ur kameran till datorn och sedan föra in dem i LR, och det är ännu inte klart. Då har jag räknat med 10 minuter med kortläsare för att föra ut bilderna ur SD kortet och runt en timma från kameran från ett CFexpresskort (där har jag ingen läsare). Men jag har sedan hållit på sedan 14-15 att föra in bilderna i LR.

En annan iakttagelse är att jag tog 1690 bilder en dag med Z50ii och då var det ändå en hel del kvar på batterimätaren, så jag gissar att man kan nog ta en 2000 bilder eller mer när man kör 30bps
För du över dom till en SSD som börjar bli full? Har upplevt att när mina SSD:er börjat bli fulla (80-90% någonstans) så blir dom sega som sirap.

För du över dom till en SSD som börjar bli full? Har upplevt att när mina SSD:er börjat bli fulla (80-90% någonstans) så blir dom sega som sirap.
Det är inte det, det är nog runt 60% ledigt. Det är ju två konstigheter att det tar 10 minuter när jag sätter en minneskortläsare i USB uttaget mot att det uppskattas ta 9 timmar om man sätter en sladd i kameran i samma uttag.

Det andra är att det tar så lång tid in i LR. Jag hade 2800 bilder från Z50ii och det tog nog 3-4 timmar att få in dessa i LR och då var merparten i JPG (pre capture fotografering). Från Z6iii hade jag lite mer än 1000 och merparten i raw och det tog mindre än en timma att få in dessa i LR. JPG filerna borde ju vara mindre och snabbare att hantera kan man tycka?

I båda fallen ligger bilderna på en temporär plats i datorn och kopieras och sorteras efter datum in i på en annan plats på disken med LR.

Har sett detta tidigare att det inte verkar vara linjärt med antal bilder, utan 3x så många bilder tar kanske 5x så mycket tid att läsa in

Z8 och Z9 har en AF-knapp på sidan och den kom sannolikt dit för att användarna efterfrågade det, men jag börjar ändå lite tro att det kan vara så att Nikon i själva verket satte dit den för att trolla apersson850 . 😜

Aha den här knappen. Ja den kommer man väldigt lätt åt. Jag har dock mappat om mina olika fokuslägen till en annan knapp för att lätt kunna byta mellan af-s, af-c, 3d tracking och Manuellt utan att det skall vara någon risk att den byter storlek på fokusområdet osv.20250712_071442.jpg

Senast ändrad:

För mig brukar det ta runt 10-30 sekunder att flytta över hundra bilder i 45 megapixels. Jag använder en Sony XQD minneskortsläsare sen använder jag ett M.2 kort som lagringsenhet.

Det verkar som att det kan vara lite strul med vissa tredjepartsobjektiv/adaptrar med 3.0 till Z8, generellt eller eventuellt ihop med vissa inställningar. Kör man sådant kan det vara värt att avvakta tills bilden är mer klar och/eller det finns uppdateringar till dem.
Nikon har nu släppt 3.0.1 som verkar vara avsedd att åtgärda detta, åtminstone med t ex Tamron. Sedan kan man bara spekulera i vem som egentligen klantat sig från början i och med att fenomenet såvitt känt bara har drabbat tredjepartsobjektiv.

Har fått lite mer data om det jag skrev om för kanske en månad sedan att det tog en otrolig tid att tömma kameran via USB. Det var en Z50ii som hade runt 2700 bilder på kortet och det skulle ta 8 timmar att tömma det. Tog istället SD kortet och satte det i en läsare och då tog det kanske 10 minuter.

Har efter detta fört över bilder med kabel ett antal gånger, är det runt 600 tar det runt 6 minuter och 1000 bilder tog 10 minuter. Så hade jag igen en större mängd, tror det var 2300 och då markerade det att det först att det skulle ta 30 minuter efter 30 minuter så var det typ 2 timmar kvar. Jag avbröt denna nedladdning och satte kortet i läsare istället och då tog det lite över 5 minuter.

Det finns någon typ av logaritmisk tidsskala för överföring med kabel, av någon anledning. Det går bra upp till 1000 bilder men blir det mot 2000 så tar det inte dubbla tiden utan kanske 10 dubbla.

Jag får testa någon gång och testa med Z6iii, där sitter det ett CF express, kunde vara intressant och se om det går snabbare

Har fått lite mer data om det jag skrev om för kanske en månad sedan att det tog en otrolig tid att tömma kameran via USB. Det var en Z50ii som hade runt 2700 bilder på kortet och det skulle ta 8 timmar att tömma det. Tog istället SD kortet och satte det i en läsare och då tog det kanske 10 minuter.

Har efter detta fört över bilder med kabel ett antal gånger, är det runt 600 tar det runt 6 minuter och 1000 bilder tog 10 minuter. Så hade jag igen en större mängd, tror det var 2300 och då markerade det att det först att det skulle ta 30 minuter efter 30 minuter så var det typ 2 timmar kvar. Jag avbröt denna nedladdning och satte kortet i läsare istället och då tog det lite över 5 minuter.

Det finns någon typ av logaritmisk tidsskala för överföring med kabel, av någon anledning. Det går bra upp till 1000 bilder men blir det mot 2000 så tar det inte dubbla tiden utan kanske 10 dubbla.

Jag får testa någon gång och testa med Z6iii, där sitter det ett CF express, kunde vara intressant och se om det går snabbare
Har som jag nämnt tidigare aldrig ens testat att överföra bilder via sladd från kamera till dator, använder oftast mina datorers inbyggda SD-kortläsare. Och det är min senaste 17 tums HP som får ta emot bilderna först, den är snabb med allt jag gör, där får även 'grovsorteringen' ske när det är många bilder, den har SSD disk. Tror aldrig det tagit längre tid än 10 min. även om det varit nära 3000 bilder nån gång.. Lägger också in de knappa 1000 bilderna som ofta blir kvar i stort sett direkt på en extern hårddisk (för långtidslagring) från den datorn, vilket brukar ta ett par minuter bara.. Har även en snabb extern SanDisk kort läsare för olika kort, den behövs för CompactFlash kortet som finns i min D800E, det kortet är snabbast av alla i jämförelse med de övriga SD kort som jag använder till andra kameror, och även snabbare än det SD kort som också finns i D800E..

ANNONS