Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja det är tråkigt att en del sprider missinformation om något de tydligen själva har missförstått.
Det leder till att de som inte har kunskap nog missleds och ges felaktig kunskap

Det är tråkigt att se att även kunniga fotografer lyckas luras till felaktiga slutsatser.

Jag har sagt mitt sista i den här ekvivalens debatten. Blir bara trött av det hela.
Det är synd de aldrig har sett ha samma situation mot MF.
Nu kommer snart en Fuji som till priset av huset kommer ge dem problem. Den kommer kosta som en av deras bästa kameror fast ha dubbet så stor sensor och mycket bättre IQ.
Nej jag skall inte köpa den heller. Vill inte ha något där objektiven väger så mycket.
 

afe

Aktiv medlem
Jag ger upp. Dumheterna om ekvivalens fortsätter.
Dumheter? Jag använder Fuji som enda system nu, och jag ser inte ekvivalensen som en för- eller nackdel för olika sensorstorlekar, utan ett enkelt sätt att jämföra. T.ex. är mitt 56/1,2 ungefär lika stort som en 85/1,8 till småbild och ger i princip alla tekniska avseenden motsvarande bilder (även om skärpa och bakgrundsoskärpa förstås kan skilja sig åt).

Däremot är det föstås så att det är bara när man kommer upp på högre ISO-tal man i praktiken ser någon skillnad.

Vill man får man förstås välja att ignorera ekvivalens, eller t.o.m. förneka att den existerar, och vi andra får tycka tvärtom :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag ger upp. Dumheterna om ekvivalens fortsätter.
Tror du att grinchen ska komma och tvinga dig att använda en större sensor mot din vilja, eller vad är problemet? Ingen förnekar att man kan trivas med en kamera med en mindre sensor. Det är överhuvudtaget inte poängen. Jag har en Ricoh GR och den har inte mer än f/4 omräknat till småbild. En alldeles utmärkt kamera, men jag inbillar mig inte att det är samma sak som min D810 med 28/1,8 på nedbländad till f/2,8 (dvs samma bländare om GR). Det behöver man inte ta särskilt många bilder i dåligt ljus för att konstatera. Jag använde en period (sisådär 1,5 år...) faktiskt enbart GR, trots det, så du verkar ha en lite märklig bild av varför folk protesterar mot ditt återkommande förnekande.

Det är helt enkelt grundläggande förhållanden det handlar om. Sensorstorleken och ljusstyrkan är i någon mening kommunicerande kärl. Om de inte vore det så hade det ju varit fantastiskt för då hade man kunnat få samma resultat med en lite fjuttkamera som går ned i bakfickan som en stor mellanformatskamera med tillhörande objektiv.

Vem som är "du" i ditt inlägg är lite oklart, men i det här fallet gissar jag att det är ErlandH. Såvitt jag minns har han haft flera APS-C-kameror, bl a en från ditt nuvarande favoritmärke. Jag skulle tro att han fortfarande har minst en APS-C-kamera, så den mest salige i det här sammanhanget är nog du själv.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag förstår inte, efter alla dessa år, att ekvivalens är något som helst kontroversiellt.

Självklart så blir det en skillnad på skärpedjup och i ljusinsamlingskapacitet med en liten mobilsensor och en stor MF-sensor (och gradvis på allt där emellan).

Att exponeringen i sig inte påverkas är också en självklarhet.

Vad är det som är så svårt, eller kontroversiellt?
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag ger upp. Dumheterna om ekvivalens fortsätter.
Jag har fotat väldigt många år med FF. Ånda sedan första 5D kom ut till jag sålde min 5Ds r.
Vet mycket väl vad jag gav upp och vad jag vann på att gå till APS-C med Fuji.

Brusnivån är normalt inget problem. Skärpedjupet påverkar givetvis hela bilden. Vad skulle det annars göra. Skulle se konstigt ut annars.
Skärpedjup och mjuk bokeh finns det många fina objektiv som löser.

Fast alla blir saliga på sin tro. Du verkar tro att det är varmt och eländigt på andra sidan.
Jag lovar dig att det faktiskt är gröna ängar och trevligt även på denna sidan stängslet

Samt beträffande slutartid och bländare har du nog blandat ihop det hela.
Jag fotar med samma ISO, slutartid och bländare som med en FF kamera.
Det är därför detta med ekvivalens är så fel. Det lurar många.

Ett APS-C objektiv med bländare 1,4 är just vad det står på det.
Det blir motsvarande en 50 mm enligt FF. Fast bländaren är fortfarande 1,4.
Ja skärpedjupet blir större fast det är det enda som händer.

Så jag tror jag skall trolla varenda FF tråd i fortsättningen med att tala om vad era objektiv blir ekvivalent med en MF med största sensorn. Det blir väl en en viktig upplysning som man ständigt bör bli påmind om.
Den här diskussion är så tjatig och bara trist.
En del måste hela tiden hävda att deras val är det rätta.
Jag tycker det är bra att vi har 4/3, APS-C, FF och MF så vi kan välja vad som passar oss bäst.

Jag har fotat med de största sensorerna på MF och med FF under många år. Testade under 6 månader Fuji X.-T2 mot Canon 5DS r. Jag tog ett mycket ett väl underbyggt val när jag gick över till Fuji. Något jag inte ångrat senare.
Så sluta tro att FF är det gyllene-snittet för det är det inte.
Alla format har fördelar och nackdelar. Att hitta rätt är säker svårt nog för en nybörjare utan att du och andra skall sprida felaktig information.
Både lite kul och tråkigt. Att det föreligger skillnader mellan en FF och en APS-C går ju inte att snacka bort.

Men 35mm f/1.4 är och förblir 35mm f/1,4 hur många gånger vi än vänder kuttingen. Det kan aldrig i sig självt bli ett 50mm f/2 eller mer korrekt med omräkningsfaktorn 1,5x bli 52,5mm f/2,1.

Tänk bara om vi tar ett FF-hus som går att ställa in i APS-C läge och ett 35/1.4 anpassat för FF. Vi sätter kameran på stativ och riktar in det på ett visst motiv samt tar en bild vid f/1.4.

Därefter skiftar vi kameran till APS-C läge som enda ändring och tar en till bild utan att rikta om kamera eller ändra fokus.. Förutsättningarna i övrigt allt lika-även konstant ljus.

Rent pedagogiskt kan vi även ta och beskära bild nr 1 till APS-C läge i ett bildbehandlingsprogram utan att ändra något annat.

Sedan lägger vi upp bilderna på skärmen sida vid sida. Ska man då säga att bilderna är tagna med ett 50/2.0 eller 35/1.4 ? Här skärpedjup och brus ändrats? Har DR ändrats? Svaren är 35/1.4 och inget har ändrats.

Talar vi om att jämföra från andra hållet så att en APS-C kamera på 24mp jämförs med en FF med c.a 24 mp och f/1.4 samt 35 mm används på båda och APS-C -kameran ska ge SAMMA UTSNITT som FF-kameran kan vi däremot säga följande:

"35mm-objektivet med APS-C-kameran måste flyttas bakåt så att samma utsnitt uppnås. Inga andra ändringar-utan allt lika i övrigt. Ja, då kan man säga mitt 35/1.4 agerat liknande ett 50mm f/2.0 eftersom skärpedjupet ökar med avståndet. Och en del andra faktorer ändras också.

Men det är likväl förbaskat ett 35/1.4 som använts och kommer så att förbli även om det sätts framför en FF, APS-H, MF eller storformatssensor eller 1/8" sensor.

I annat fall kan jag kalla mitt 35/1.4 för ett 300mm objektiv om jag jämför med ett sådant och kryper så nära motivet att utsnittet blir detsamma.

En FF kommer förvisso alltid att vara c:a 1 EV "bättre" vad gäller ljusinsläpp vilket kan göra stor skillnad ibland om man annars skulle behöva plåta på 1/250 sek istf 1/500 sek som det rörliga motivet fordrar för att rörelseoskärpa inte ska uppstå. MEN då pratar vi samma sensorgeneration.

Om jag fick låna min gamla FF Canon 1Ds på 11mp (sålde den redan 2005) och köra den med samma objektivtyp (varför inte ett 35mm f/1.4) som på en Fuji med 24mp. Och sedan kan vi jämföra DR, brus.

Alltså, hoppas vi slipper den här gamla diskussionen som stötts och blötts sedan Hedenhös.

Synd att du ens ska behöva försöka fastslå att 35mm/1.4 är och och förblir ett 35/1.4. De flesta deltagarna här vet ju att det redan är så. Och för de som är nyblivna fotografer och kanske inte ägnat frågan så många tankar.

Inte för att min kommentar i så fall sätter mindre myror i planeten på de stackars läsarna.

Men en FF kommer alltid att ha ett försteg framför en APS-C ur samma sensorgeneration.

Att jag sedan föredrar att jobba med Fuji är ju beroende på att det känns rätt för mig. Men ibland har jag behov av en FF så den har jag behållit. Men den har också sådana prestanda att den verkligen ger mer än den bästa APS-C kan göra.

Nu skiter vi i den här diskussionen och låter Nikon Z-spekulationen ta fart igen och ser om Messias återvänder till jorden när kameran kommit ut på marknaden ordentligt. Eller om den önskas till ett hetare ställe lite "söderut" . Det är alltid kul att kolla reaktionerna när en ny kamera har blivit mindre ny och folk börjar tjata om nästa generation.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag fattar inte diskussionen ovan. Det verkar som om ni pratar om varandra.

Ett 50/1.4 har givetvis 50mm brannvidd oavsett sensor och har storsta blandare f/1.4 oavsett sensor.

Ekvivalens ar fragan hur man ska jamfora objektiv for olika sensorstorlekar.

Jamfor man en cropsensor 1.5 med fullformat sa delar man brannvidden med 1.5 och minskar blandaren med en faktor 2, eftersom arean pa sensorn ar halften sa stor, dvs. den fangar in halften sa mycket ljus.

FF: 50/1.4 ska jamforas med 35/1 (ja, jag har avrundat till 35)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag fattar inte diskussionen ovan. Det verkar som om ni pratar om varandra.

Ett 50/1.4 har givetvis 50mm brannvidd oavsett sensor och har storsta blandare f/1.4 oavsett sensor.

Ekvivalens ar fragan hur man ska jamfora objektiv for olika sensorstorlekar.

Jamfor man en cropsensor 1.5 med fullformat sa delar man brannvidden med 1.5 och minskar blandaren med en faktor 2, eftersom arean pa sensorn ar halften sa stor, dvs. den fangar in halften sa mycket ljus.

FF: 50/1.4 ska jamforas med 35/1 (ja, jag har avrundat till 35)
Precis, vi pratar lite förbi varandra och alla menar i grunden samma sak. Det behövs inget mer skrivas om ekvivalens. Därför skrev jag för att småjäklas lite ett långt och tråkigt inlägg då jag vill slippa en repris av reprisen som varit en långkörare på FS-forumen sedan jag var vacker (och det var längesedan).

Annars är det många gamla sanningar som blivit lögn i alla trådar genom åren. En lång pixeltråd ledde nästan till handgripligheter då de flesta i början hävdade att färre pixlar gav mindre brus:).
Hade diskussionen varit mer internationell skulle 3:e världskriget redan passerat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför skall en APS-C jämföras med FF. I så fall skall FF jämföras med MF.
Det är sant att en APS-C samlar in mindre ljus än en FF samtidigt som en FF samlar in mindre lus än en MF.
Detta leder till mer eller mindre brus.
En APS-C har också en beskärningsfaktor som ger större skärpedjup. Precis som FF har mot MF.

En MF ger normalt bättre bilder än en FF som i sin tur är bättre n APS-C-
Fast bra bilder kan också tar med 4/3 som är ändå mindre.

Skall man ta fantastiska bilder som kan printa riktigt stort så är det MF som gäller inte FF.
16-bitars färg och ett högre DR ger fördelar.

Nu vill nog de flesta av oss inte släpa på vikten av objektiven om vi inte får bra betalt för det.
Ingen FF idag kan hänga med ens en GFX i IQ. Det är en liten MF och de stora ger ändå mer skillnad.

En APS-C fångar totalt in mindre ljus än en FF men inte per pixel.

Därför är det tråkigt när även erfarna skriver något som det här:

"Inte bara skärpedjupet, HELA BILDEN blir motsvarande om du har 50/2,0 på en FF-kamera och 35/1,4 på en crop-kamera (allt annat lika). Utsnitt, perspektiv, brusnivå, slutartid, skärpedjup osv.

Det här är inte något man kan diskutera eller tycka olika om, det är ren fysik."

En del korrekt och en del fel.

Frågan är väl snarare vad är det som är bra nog.
Jag undrar ofta vad de som jagar den optimala använder det till.

Jag har sett hos Hasselblad enorma utskrifter där IQ ser gör skillnad.
Har sett hur en del printar fantastiska bilder i 70X100 med otroliga detaljer.

Fast om man kikar på bilderna i datorn., visar dem på internet, eller printar i A2 är detta overkill.
Fotografering är inte att samla teknikpoäng.

Min senaste blogg visar att även bilder från 2003 håller måttet på internet än i dag.

Jag skulle vara nöjd om man ser för och nackdelar med olika format. och vara objektiv.

Att vissa måste ständigt måste påpeka att deras eget val är det enda korrekta är får mig gå i taket.
Det är en sådan otroligt inskränkt syn på världen
Jag tycker nog att både 4/3, APS-c och större format har sn plats på marknaden.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Varför skall en APS-C jämföras med FF. I så fall skall FF jämföras med MF.
Det är sant att en APS-C samlar in mindre ljus än en FF samtidigt som en FF samlar in mindre lus än en MF.
Detta leder till mer eller mindre brus.
En APS-C har också en beskärningsfaktor som ger större skärpedjup. Precis som FF har mot MF.

En MF ger normalt bättre bilder än en FF som i sin tur är bättre n APS-C-
Fast bra bilder kan också tar med 4/3 som är ändå mindre.

Skall man ta fantastiska bilder som kan printa riktigt stort så är det MF som gäller inte FF.
16-bitars färg och ett högre DR ger fördelar.

Nu vill nog de flesta av oss inte släpa på vikten av objektiven om vi inte får bra betalt för det.
Ingen FF idag kan hänga med ens en GFX i IQ. Det är en liten MF och de stora ger ändå mer skillnad.

En APS-C fångar totalt in mindre ljus än en FF men inte per pixel.

Därför är det tråkigt när även erfarna skriver något som det här:

"Inte bara skärpedjupet, HELA BILDEN blir motsvarande om du har 50/2,0 på en FF-kamera och 35/1,4 på en crop-kamera (allt annat lika). Utsnitt, perspektiv, brusnivå, slutartid, skärpedjup osv.

Det här är inte något man kan diskutera eller tycka olika om, det är ren fysik."

En del korrekt och en del fel.

Frågan är väl snarare vad är det som är bra nog.
Jag undrar ofta vad de som jagar den optimala använder det till.

Jag har sett hos Hasselblad enorma utskrifter där IQ ser gör skillnad.
Har sett hur en del printar fantastiska bilder i 70X100 med otroliga detaljer.

Fast om man kikar på bilderna i datorn., visar dem på internet, eller printar i A2 är detta overkill.
Fotografering är inte att samla teknikpoäng.

Min senaste blogg visar att även bilder från 2003 håller måttet på internet än i dag.

Jag skulle vara nöjd om man ser för och nackdelar med olika format. och vara objektiv.

Att vissa måste ständigt måste påpeka att deras eget val är det enda korrekta är får mig gå i taket.
Det är en sådan otroligt inskränkt syn på världen
Jag tycker nog att både 4/3, APS-c och större format har sn plats på marknaden.
Det ar du som lagger in varderingar i vad jag sager. Jag har inte sagt ett ord om for- och nackdelar eller vad olika personer behover eller deras val och jag har inga som helst problem med att det finns olika format pa marknaden.

Jag pratar om ekvivalens for linser till olika storlekar av sensorer.

APS-C vs FF var bara ett exempel. Du kan jamfora FF mot MF eller vad som helst.

Fujifilm GFX och Hasselblad X1D har ungefar en cropfactor 0.62 jamfort med FF. Da blir den ekvivalenta linsen till en 50/1.4 for smabild ungefar 80/2.2. Om du tittar pa t.ex. Hasselblads och Fujifilms mellanformatlinser sa har de generellt mindre storsta blandare an t.ex. smabildskameror.

Hasselblads H-system har annu storre sensorer, cropfactor 0.42. En av deras normallinser ar 100/2.2 och det ar ungerfar 40/1.2 jamfort med FF. Det ar bara att borja rakna!
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det var bara ett exempel. Du kan jamfora FF mot MF.

Fujifilm GFX och Hasselblad X1D har ungefar en cropfactor 0.62 jamfort med FF. Da blir den ekvivalenta linsen till en 50/1.4 for smabild ungefar 80/2.2. Om du tittar pa t.ex. Hasselblads och Fujifilms mellanformatlinser sa har de generellt mindre blandare an FF-linser.

Hasselblads H-system har annu storre sensorer, cropfactor 0.42. Det ar bara att borja rakna!
Hej Jonas
jag har fotat med de där kamerorna och deras fantastiska objektiv.
Jag gav inte en tanke på ekvivalens. Jag tar varje format för vad det är.
Inom MF finns det många.

Vi får se om fotosidan klarar detta
Här ett par exempel:

Där ser man hur många hundra MPIX visas på internet. Kunde lika gärna använt min iPhone.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej Jonas
jag har fotat med de där kamerorna och deras fantastiska objektiv.
Jag gav inte en tanke på ekvivalens. Jag tar varje format för vad det är.
Inom MF finns det många.

Vi får se om fotosidan klarar detta
Här ett par exempel:

Där ser man hur många hundra MPIX visas på internet. Kunde lika gärna använt min iPhone.
Jag gissar att du forsoker saga att det inte kravs speciellt hog upplosning for bilder pa webben, vilket ar helt korrekt.

Linsekvivalens ar nagot helt annat och lagger ingen vardering pa kvalitet utan handlar om att ha en referens i tillvaron.

Lat mig ge ett exempel:
Jag fotar digitalt med fullformat, men har en gammal Hasselblad for 120 film. Det ar det bra for mig att veta att mitt Hasselblad 50/4 ar ungefar ekvivalent med 30/2.8 nar jag planerar min fotografering, att jag kan anvanda mitt 80/2.8 (50/2) som normalobjektiv och 150/4 (90/2.8) motsvarar ett klassiskt portrattobjektiv.
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är sant att en APS-C samlar in mindre ljus än en FF samtidigt som en FF samlar in mindre lus än en MF.
Detta leder till mer eller mindre brus.
En APS-C har också en beskärningsfaktor som ger större skärpedjup. Precis som FF har mot MF.

En MF ger normalt bättre bilder än en FF som i sin tur är bättre n APS-C-
Mats, det roliga är att det du beskriver ovan, det är just exakt vad ekvivalens handlar om och vad ekvivalens beskriver. Att t.ex. tala om ekvivalent bländare är faktiskt bara ett praktiskt och illustrativt sätt att beskriva just de tekniska skillnaderna man får när man använder olika sensorformat och som du själv beskriver ovan.

Så när du själv beskriver ekvivalens, då är det tydligen ok. Men någon annan uttrycker samma sak, då beskriver du det som "Dumheterna om ekvivalens fortsätter" (citat från några inlägg högre upp i tråden).

Jodå, jag vet och de flesta vet, att skillnader i prestanda utifrån sensorstorlek har inte alltid så stor praktiskt betydelse. Det har inte alltid skillnader i serietagning, AF-prestanda, videoprestanda, ergonomi eller objektivutbud heller. Men likafullt är det ändå många människor som faktiskt tycker det är rätt intressant, lite kul och ibland rent av givande att diskutera sådana skillnader. Sensorstorlek och dess effekter är faktiskt bara en av många olikheter mellan olika kameror och kamerasystem som diskuteras, och det är lite svårt att förstå varför just diskussioner kring sensorformat är något som du blir så infernaliskt upprörd över när det råkar dyka upp.

Det börjar bli lite tröttsamt att du dyker upp i forumtråd efter forumtråd, oavsett ämne, oavsett vilken kamera, vilket objektiv eller vilket system som diskuteras (exempel: det här var en gång i tiden en tråd om Nikons Z-system), och drar igång samma rundgångsdebatt om hur missledande och upprörande det är med ekvivalensjämförelser (utom då förstås när det, som ovan, är du själv som gör sådana jämförelser ...)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Du och Mats förser oss med alternativa fakta, ser jag! :)
Det ingick i min grundkurs att beräkna "normalbrännvidden" (i praktiken bilddiagonalen) för ett format och kunna applicera detta på olika format. Det var inget man tänkte på i det dagliga jobbet. Hasselbladarens normal var 80mm, storformatskamerans omkring 150mm. småbild som alla vet, 50mm, (den användes sällan). Och M43 är som de flesta kanske känner till omkring 25mm.

Vilken ljusstyrka det "motsvarar" i olika format är och var helt ointressant. Men idag har detta tydligen stort intresse för "internetfotograferna" och jag begriper inte varför. Varje format är unikt både optiskt och om du vill räkna på det. Jag har en känsla av att det vill jämföras in absurdum, ungefär som alla dessa tester och grafer som en del byggt upp sin tillvaro efter - lita på era ögon och tränade sinnen istället.

Bifogar en bild på en Backsvala. Fotograferad med en spegellös kamera (M43) med en autofokus som fungerar ypperligt på snabba objekt. Brännvidd 100 mm 1/2500s f4.5. Den som vill "räkna om" kan ju göra det om det ger myror i brallan eller någon annanstans...
 

Bilagor

Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Vilken ljusstyrka det "motsvarar" i olika format är och var helt ointressant.
Inte för mig.

Eftersom jag är uppväxt med småbild (sedan min första SLR 1981) så kommer jag personligen alltid ha det som en tankereferens (även om ca 80% av min bilder idag tas med APS-C, m43 eller mobilen).

När jag skall köpa ett objektiv till något av mina system (Leica M, Nikon F, Fuji X, eller m43) så är det för mig en bra hjälp att använda mig av ekvivalens och cropfaktorn (antingen 1,5 eller 2,0) när jag vill jämföra ett objektivs grundläggande egenskaper, så som ljusinsamlingsförmåga och bildvinkel.

Andra behöver inte bry sig, men för mig personligen, som är uppväxt och "tränad" att tänka småbild, och har flera system med olika sensorstorlekar, så är det en enorm hjälp för mig i mitt tänkande.

Men det är jag. Andra är självklart fria att göra precis hur de vill. Det säger jag inget illa om.

På samma sätt hoppas jag att det är OK att jag får göra på mitt sätt som jag trivs med?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Inte för mig.

Eftersom jag är uppväxt med småbild (sedan min första SLR 1981) så kommer jag personligen alltid ha det som en tankereferens (även om ca 80% av min bilder idag tas med APS-C, m43 eller mobilen).

När jag skall köpa ett objektiv till något av mina system (Leica M, Nikon F, Fuji X, eller m43) så är det för mig en bra hjälp att använda mig av ekvivalens och cropfaktorn (antingen 1,5 eller 2,0) när jag vill jämföra ett objektivs grundläggande egenskaper, så som ljusinsamlingsförmåga och bildvinkel.

Andra behöver inte bry sig, men för mig personligen, som är uppväxt och "tränad" att tänka småbild, och har flera system med olika sensorstorlekar, så är det en enorm hjälp för mig i mitt tänkande.

Men det är jag. Andra är självklart fria att göra precis hur de vill. Det säger jag inget illa om.

På samma sätt hoppas jag att det är OK att jag får göra på mitt sätt som jag trivs med?
Jag förstår. Fint att du upplyste mig om att det är olika referenser i kunnandet och erfarenheter. Ska tänka på det när jag skriver.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Nu förstår jag inte hur du skriver och tänker, Erik.

Vad avser du?

(Misstänker starkt att du blandar ihop saker och skriver fel svar till fel inlägg.)
Nej. Du skrev att du har småbild som referens och det har inte jag, jag tänker inte på det sättet. Möjligtvis kan jag fundera på brännvidden. Men köper jag ett system är det det dom gäller och dess förutsättningar. Det är ju helt irrelevant hur det systemets/formatets förutsättningar ser ut på ett annat. För mig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dom största tillverkarna Canon/Nikon har i dagarna släppt nya spegelfria småbilds kameror, det är spännande och roligt och så kom Fuji med en jättefin APS-C modell, så nu går det att gotta sig åt två stycken varianter på sensor format, det är väl bra. Sony har några nya och äldre 1 tums modeller, Panasonic har väl 1 tums också i någon modell och Olympus trummar på med fina modeller, utbudet har väl aldrig varit större än nu. Nikon har släppt en ny DSLR D3500 och Canon nyligen också med ett par modeller 77D bland annat, och D850 är blott 6 månader gammal. Det fins något att välja på för alla.


Min 6 år gamla bil toppar nog 215 km/h, men har bara under 20 sekunder varit uppe i 140 km/h, men det är bra att motorn svarar snabbt när det behövs ( fast det händer inte särskilt ofta )-När ett kamerahus kostar runt 25000 kr är det bra om den är något så när välbestyckad och hänger med några år.
 
ANNONS