Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

martinot

Aktiv medlem
JMen jag vill ha optimerade objektiv för systemen.
Absolut.

Är också helt övertygad om att det kommer starkt. Tror inte vi behöver vara oroliga på den punkten.

Att hantera flera olika system i nästan samma prestanda, det är för mig inte intressant.
Rätt stor skillnad i storlek och hantering, för att inte säga prestanda, mellan mitt lilla GM-1 och min D750 DSLR.

Jag klarar att hantera flera system. Inklusive att räkna på ekvivalensen. 😃
 

martinot

Aktiv medlem
Ja som sagt, jag gjorde det tidigare, men jag hittar inte tillbaka just nu. Vi får se om Dusegård kommer ihåg för det var vi som jabbade i ämnet den gången...

Han är förresten skyldig mig en tjänst eftersom jag fixat mitt tangentbord...
Såg ingen trovärdig källa förra gången du tog upp det.

Skarru ha betalt eller behöva mutas för att skriva korrekt? Ähhh! 🤬

Håller du inte tyst om det så fortsätter jag svara dig med ROT13 som sist. 😄
 

martinot

Aktiv medlem
Sensorn till D850 ar svar att tillverka och de har lagt utbyte. Dyrt och de har inte kunnat levera lika manga kameror som efterfragas.
Det var endast initiala problem att möta den enormt stora efterfrågan.

Se lagerstatus på D850 nu när produktionen är uppe i full fart, och den första stora köpruschen är över.

Verkar inte vara några som helst problem att tillverka varken sensorer av Sony, eller montera och leverera kameror till butik av Nikon.
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
Och nu kommer samma person konstatera att D850 säljer dåligt eftersom de inte är slut någonstans.
Om du menar mig så kommer jag inte att påstå någonting utan grund. Jag har nu redovisat källan och mitt resonemang.

Det förvånar mig att du inte frågar om källan till att Sony tillverkar sensorn för det finns ett stort antal därute som påstår att de har en säker källa på att det är TowerJazz som är leverantör.
 

martinot

Aktiv medlem
Det förvånar mig att du inte frågar om källan till att Sony tillverkar sensorn för det finns ett stort antal därute som påstår att de har en säker källa på att det är TowerJazz som är leverantör.
Nu kan jag inte tala för Ola, men jag personligen litar mer på de källor som Martin Agfors & Co. här på Fotosidan talat med, och som bekräftar att Nikon även med D850 fortsätter sitt sedan långt tillbaka täta och framgångsrika samarbete med Sony Semiconductor.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nu kan jag inte tala för Ola, men jag personligen litar mer på de källor som Martin Agfors & Co. här på Fotosidan talat med, och som bekräftar att Nikon även med D850 fortsätter sitt sedan långt tillbaka täta och framgångsrika samarbete med Sony Semiconductor.
Självklart! Eftersom TowerJazz själva anger att dom kommer att leverera en sensor 2020 och ytterligare en 2021. Nikon överlever knappast med 2 sensorer. Så dina källor motsäger inte vad jag säger. Jag jobbar inom tillverkning och en stor del av det arbete sourcing går ut på är att ha fler leverantörer än en, även om den andra har ett högre pris.

Hela den har diskussionen startade för att jag råkade säga att jag inte tror att det är Sonys fel att Nikon har haft problem med att leverera kameror, utan att Nikon beställt en design i framkant som tillverkningen inte var riktigt mogen för...
 

Bengf

Aktiv medlem
Min kamera, Nikon D750, har fortfarande en av de vassaste sensorerna pa marknaden, i paritet med eller tom snappet battre and Sony A7iii, och den kom 2014.

D750 är utan tvekan mycket bra, vilket visar på tidigare diskussioner att man redan för några år sedan hade kommit mycket långt vad gäller bildkvalitet, D800 2012 och första A7R 2013 hade helt klart likvärdig bildkvalitet med sina 36mp sensorer, DR vid bas-iso var också ganska så likvärdiga, D800 DR-14,4-A7R DR-14,1. Nya A7III har dock en nytillverkad BSI-sensor med ett dual-iso system som jobbar på två olika sätt ( fins att läsa om i flera tester ) jobbar vid lägre iso för att ge extra bra DR och träder in vid högre iso med fortfarande mycket bra DR, man har också ett annat tunnare filter än tidigare som ger A7III något skarpare bilder än tex A9. A7III må ha sina egenheter med knappar och ergonomi och fel storlek och vad det nu kan vara, men sensorn är mycket bra.

Så ena året släpper någon tillverkare en kamera med en ny sensor, nästa år gör någon annan likadant.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Självklart! Eftersom TowerJazz själva anger att dom kommer att leverera en sensor 2020 och ytterligare en 2021. Nikon överlever knappast med 2 sensorer. Så dina källor motsäger inte vad jag säger. Jag jobbar inom tillverkning och en stor del av det arbete sourcing går ut på är att ha fler leverantörer än en, även om den andra har ett högre pris.

Hela den har diskussionen startade för att jag råkade säga att jag inte tror att det är Sonys fel att Nikon har haft problem med att leverera kameror, utan att Nikon beställt en design i framkant som tillverkningen inte var riktigt mogen för...
Jag tycker det är kul att följa alla ins-and-outs i tillverkningsprocesser inom området kameror. Jag kanske sitter vid en gate och väntar och läser någonting för att slappna av. Sen ett par månader senare kommer ämnet upp i ett forum och jag delar med mig av vad jag läst och mina slutsatser. Genast vill ett antal pers (som oftast inte tillför någon information eller intellektuell tanke) genast veta vilken källan är etc.

Jag tycker det är uppenbart att Sony tillverkar alla Nikons fullformatsensorer, troligen även DX men det vet jag inget om

Jag tycker det är uppenbart att Nikon utvecklar TowerJazz att bli en leverantör av sensorer

Jag tycker det är solklart att Nikons leveransproblem av D850 beror på brist av sensorer

Det är uppenbart att Sony Semiconductor är större och mer lönsam än deras kamerabusiness och det finns ingen anledning att tro på konspirationsteorier att de försöker sabotera för Nikon
 

iSolen.se

Guest
Om du menar mig så kommer jag inte att påstå någonting utan grund. Jag har nu redovisat källan och mitt resonemang.

Det förvånar mig att du inte frågar om källan till att Sony tillverkar sensorn för det finns ett stort antal därute som påstår att de har en säker källa på att det är TowerJazz som är leverantör.
Det var många som påstod det för D850, några gav sig inte ens när både Sony och Nikon hade sagt att det var Sony.

Är det en fråga för Z7 också?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
D750 är utan tvekan mycket bra, vilket visar på tidigare diskussioner att man redan för några år sedan hade kommit mycket långt vad gäller bildkvalitet, D800 2012 och första A7R 2013 hade helt klart likvärdig bildkvalitet med sina 36mp sensorer, DR vid bas-iso var också ganska så likvärdiga, D800 DR-14,4-A7R DR-14,1. Nya A7III har dock en nytillverkad BSI-sensor med ett dual-iso system som jobbar på två olika sätt ( fins att läsa om i flera tester ) jobbar vid lägre iso för att ge extra bra DR och träder in vid högre iso med fortfarande mycket bra DR, man har också ett annat tunnare filter än tidigare som ger A7III något skarpare bilder än tex A9. A7III må ha sina egenheter med knappar och ergonomi och fel storlek och vad det nu kan vara, men sensorn är mycket bra.

Så ena året släpper någon tillverkare en kamera med en ny sensor, nästa år gör någon annan likadant.
När jag bytte upp mig från D80 till D700 trodde jag inte att det var sant. När jag bytte från D700 till D750 hängde mina nedre mungipor ner igen. När min fru klagar över brus hos A7iii jämfört med D750 måste vi förstora till 100% och kolla fram och tillbaka för att avgöra tvisten. Min personliga åsikt är att bruset är ungefär lika bra, men Nikon ser bättre ut och förstör inte färgerna och skärpan lika illa. Please, berätta inte detta för min fru för hon vill alltid ta min D750...
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det är väl mest nordamerikanerna som klagat på att 850 inte går/gick att köpa?
Vi européer har väl haft en mycket stabilare tillgång på dem eller har jag förstått det fel?

Nikon USA har ju egna specifikt märkta hus och optik för att särskilja gråimport lättare. Tänkte om det helt enkelt är så att tilldelningen av hus till Europa och USA missuppskattades.
Eller att problemen uppstått efter att Europa fått sina hus.


Hade varit skönt om nikon slutade med regionsindelningar och andra förlegade dumheter i och med Z-världen. Men det är nog tveksamt.

Det finns många andra företag som alltid håller och lever upp till sina garantilöften oavsett vem, var eller hur produkten sålts.


Det var endast initiala problem att möta den enormt stora efterfrågan.

Se lagerstatus på D850 nu när produktionen är uppe i full fart, och den första stora köpruschen är över.

Verkar inte vara några som helst problem att tillverka varken sensorer av Sony, eller montera och leverera kameror till butik av Nikon.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är väl mest nordamerikanerna som klagat på att 850 inte går/gick att köpa?
Vi européer har väl haft en mycket stabilare tillgång på dem eller har jag förstått det fel?

Nikon USA har ju egna specifikt märkta hus och optik för att särskilja gråimport lättare. Tänkte om det helt enkelt är så att tilldelningen av hus till Europa och USA missuppskattades.
Eller att problemen uppstått efter att Europa fått sina hus.


Hade varit skönt om nikon slutade med regionsindelningar och andra förlegade dumheter i och med Z-världen. Men det är nog tveksamt.

Det finns många andra företag som alltid håller och lever upp till sina garantilöften oavsett vem, var eller hur produkten sålts.
Det är inte Nikon som har hittat på att det finns gränser för handel. Om du säljer en produkt i Nordamerika gäller andra regler än t.ex. EU. Därför håller Nikon och alla tillverkare av konsumentprodukter koll på var en vara har sålts.

Jag har aldrig sett några uppgifter att det har funnits problem med tilldelning av D850 mellan olika regioner.

Det enda jag hört är att att Nikon inte kunde tillverka lika många kameror som efterfrågades pga brist på sensorer...
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Absolut.

Är också helt övertygad om att det kommer starkt. Tror inte vi behöver vara oroliga på den punkten.



Rätt stor skillnad i storlek och hantering, för att inte säga prestanda, mellan mitt lilla GM-1 och min D750 DSLR.

Jag klarar att hantera flera system. Inklusive att räkna på ekvivalensen. 😃
Ok, Nu blir jag nyfiken! Vad gör du med de bilder du tagit förutom att publicera på Internet; det är ju det som styr i vart fall mitt val av kamera. En mobil eller kompakt duger ju om det inte ska skrivas ut med fin återgivning eller visas bilder i stort format. Jag tror att de flesta härinne sitter med relativt små skärmar eller en bärbar dator. Hur gör du?
 

PMD

Aktiv medlem
Genast vill ett antal pers (som oftast inte tillför någon information eller intellektuell tanke) genast veta vilken källan är etc.
Vilket är helt rimligt. Man blir mycket trovärdigare genom att ange en källa.

Att helt enkelt hävda att ens påståenden är uppenbara går bättre ju trivialare påståendet är och sämre ju mer komplicerat det är.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är inte Nikon som har hittat på att det finns gränser för handel.
Nej, men man kan differentiera mellan marknadsregioner alldeles på egen hand också. Det har åtminstone Canon gjort i ett par decennier, och utan att veta 100% så tror jag att andra bolag gör på liknande sätt.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag jobbar inom tillverkning och en stor del av det arbete sourcing går ut på är att ha fler leverantörer än en, även om den andra har ett högre pris.
Det kan jag hålla med alltid är en smart strategi, även om man är mycket nöjd med sin nuvarande leverantör.

Förutom att det är bra för inköpsavdelningens prisförhandlingar så är det att bra sätt att minska riskerna vid oförutsedda problem hos leverantören (som tex. jordbävningsproblem som förekommit i Japan).
 
ANNONS