Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

martinot

Aktiv medlem
Finns redan massor med små bra spegellösa kamerahus (som jag uppskattar mycket, med rätt objektiv som inte fördärvar balansen och försvårar greppet).

Uppskattar dock starkt att det nu även kommer moderna spegellösa kameror, som är lite större, mer ergonomisk utformning och som kan ge bättre/lika bra grepp som DSLR-hus.

Bra med olika val och alternativ!

Finns då något för alla kombinationer av objektiv/hus, och olika användare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Om du har rejält tunga objektiv oavsett system blir tyngdpunkten normalt sett i objektivet. Då bärs din utrustning med handen/armen under objektivet (hänger den i remmen förutsätter jag att inte för tunga objektiv är monterade, det är ingen angenäm hantering) och inte i kamerahuset. Vikten är det den är och inte relativ, det är tyngdpunkten som förändrar känslan av hur klumpigt systemet är. Oavsett används ju två händer i gängse fattning när bilden ska tas.

Däremot tror jag att folk som nu köper små spegellösa kameror inte har vant sig vid att huset är smidigt medan objektiven fortfarande i småbildsformatet och andra format måste byggas stora med ljusstyrka och långa brännvidder om man vill ha det.

Det kan ju också vara så att man köpt nytt men vill att det ska vara likt och kännas som de gamla dinosauriegrejerna. Det tar tid att vänja sig vid nya grejer...
Jag vidhåller att känslan av tyngd är relativ och det är samma sak som du egentligen beskriver. Vinkeln vänster arm (normalt sett om man är högerhänt) ändras beroende på objektivets längd och tyngd. Sålunda upplevs en en tung kamera som lättare p g a av objektivets motvikt.

Jag pratar alltså inte om ren fysisk tyngd utan om känsla av tyngd.
Jag har liksom varit med om det under ett ganska långt yrkesliv och beskriver min känsla. Att jag sedan har en pajad axel och nacke sedan "den gamla goda tiden" är en annan sak,

Jag håller med Martinot: Man kan välja på ett helt annat sätt nu.
Samtidigt håller jag med dig om att folk inte vant sig vid tanken vad gäller små kamerahus vs stora, tunga objektiv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dom som mins när Nex kamerorna kom med sina små modeller och blev uppmärksammade över att dom hade APS-C sensorer, en D300 var en jätte bredvid dessa modeller, nu kan man nog tala om att obalans diskussionerna blev drivna till sin spets, ingenting var sig likt, Donald Duck kameran var född. Här kan man verkligen tala om vikten av en stor kamera med utbytbara objektiv och hur man såg på det vid den tiden. Det var inte optimalt förstås med den lilla huskroppen och stora objektiv, men några började att vänja sig lite grann och beskrev hur dom flyttade vänsterarmen och vägde av det märkliga ekipaget.
 

Photocon

Aktiv medlem
Dom som mins när Nex kamerorna kom med sina små modeller och blev uppmärksammade över att dom hade APS-C sensorer, en D300 var en jätte bredvid dessa modeller, nu kan man nog tala om att obalans diskussionerna blev drivna till sin spets, ingenting var sig likt, Donald Duck kameran var född. Här kan man verkligen tala om vikten av en stor kamera med utbytbara objektiv och hur man såg på det vid den tiden. Det var inte optimalt förstås med den lilla huskroppen och stora objektiv, men några började att vänja sig lite grann och beskrev hur dom flyttade vänsterarmen och vägde av det märkliga ekipaget.
Idén med Nex tycker jag var bra. Med normalzoom 18-55 och 16mm samt 2 lätta Sigmaobjektiv (som var native) 30/2.8 och 19/2.8 samt alla adaptrar som dök upp för exempelvis Olympus lätta manuella objektiv liksom Nikons 50/1.8 D och en massa Konicaobjektiv kunde kameran fortfarande kännas som liten.

Fast Sonys 18-200 som dedicerad för Nex kändes ju inte så kul.
Liksom med den första LA-EA adaptern som gav AF (CDAF) åt Sony A-mount och KM-objektiv.
Fast vissa entusiaster hängde på ett Sigma 150-500 och vittnade om här på FS att det fungerade rätt okej. I synnerhet när Nex-7 kom.

Men jag fick intrycket att de flesta som skaffade kameran använde ganska små lätta objektiv och mer betraktade möjligheten att koppla ihop kameran även med stora objektiv som en"okej" fördel.

Nackdelen när de första Nex kom skapade Sony självt genom att inte få fram vikt/längd anpassade objektiv i tillräcklig utsträckning.

Jag hade en av de första med 2 objektiv och såg kameran mest som en schysst promenadkamera när jag ville lämna DSLR hemma. Det blev rätt många bilder som aldrig skulle blivit tagna annars.

Jag kan jämföra med analogtidens lilla Rollei 35. Liten fickvänlig och ändå småbild. Liksom Minox GT och Olympus XA. Fast de var ju inga systemkameror å andra sidan.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan jämföra med analogtidens lilla Rollei 35. Liten fickvänlig och ändå småbild. Liksom Minox GT och Olympus XA. Fast de var ju inga systemkameror å andra sidan.
Olympus OM-1 startade den trend med små systemkameror som många hakade på. De små spegelreflexkamerorna blev ganska populära och var mindre än rätt många av dagens systemkameror med mindre sensor än småbild. Jag tror att OM-1 är mindre än Z7 också.

Jag kan inte minnas att det var så värst många som tyckte att OM-1, Pentax M-varianter och liknande var "för små", men tillhörande objektiv var förvisso också mindre än dagens objektiv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu i oktober når jag 13 år på fotosidorna, så nog ser jag att det skett förändringar över tid, arbetarlönerna var länge inte mycket att skryta över, mest betydelsen till förbättring kom av att din partner också jobbade, inte för dom magra ökningarna man fick varje år, det gällde att ha lite flyt med att hålla ihop. äldre kameror hade inga grepp alls att tala om, sitter här med brorsans gamla Canon AE-1 den har ett litet fingertopps grepp så det blev ett finger som försöker att haka fast där, det gör en viss nytta faktiskt, AE-1 tror jag var Sveriges mest sålda systemkamera under en tid, det sitter ett FD 100mm 1:2,8 på kameran, ett litet behändigt objektiv med bred räfflad manuell skärpe inställning. Z6:an verkar mycket trevlig med dubbelt så skarp skärm som A7III bland allt annat och XQD kort.


Tycker nog att Sony trollat en del när dom kom med senaste RX100VI med 200mm fast zoom lins, en lite bortglömd kamera bland alla APS-C och FF modeller.
 

Photocon

Aktiv medlem
Olympus OM-1 startade den trend med små systemkameror som många hakade på. De små spegelreflexkamerorna blev ganska populära och var mindre än rätt många av dagens systemkameror med mindre sensor än småbild. Jag tror att OM-1 är mindre än Z7 också.

Jag kan inte minnas att det var så värst många som tyckte att OM-1, Pentax M-varianter och liknande var "för små", men tillhörande objektiv var förvisso också mindre än dagens objektiv.
Jag gillade OM-1 och dess efterföljare (som OM-2 osv). Hade en tid Pentax MX och ME som låg i ungefär samma storleksspann. Nikons svar var FM, FE i version 1 resp 2. De kanske var lite större.

Nu blev ju de har kamerorna lite större och greppvänligare när man monterade motor/winder på dem. Jag körde faktiskt Nikon FM med motorgrepp yrkesmässigt i flera år. Med ett 300/2.8 monterat på enbensstativ tänkte man inte mycket på kamerornas storlek. De var som de var.
Innan hade jag kört Nikon F2AS med motor. Motorn var en rejäl klump och inte speciellt ergonomisk.

Min dåvarande kompis körde OM-1 utan winder eller motor+ Novoflex 400mm och tog underbara fågelbilder. Nu hade ju Novoflex ett pistolgrepp för fokusering.

Sedan gillade jag ju Olympus kameror som plåtade 35mm-film i halvformat och hade utbytbara objektiv.

Såvitt jag kan se har du rätt i att OM-1 är något mindre än Z7.

Men som B. Dylan sjöng: "The times they are a´changin´"
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja på luftpistolsidan fins det justerbara grepp på alla möjliga vis för att passa olika händer, borde komma lösningar till våra kameror också, tänk ett litet vred som skjuter fram eller bak greppet för att öka/minska grepp storleken. Man har nått så långt i dag med sensorerna och bildkvalitet, så man behöver locka med flera nya möjligheter och praktiska finesser, extragrepp fins säger någon men dom kan inte öka på djupet för fingrarna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Står i butik och testar Z7 igen. Det är mina naglar som tar i vid knapparna vid greppet. Jag måste pressa fingrarna mellan knapparna och insidan av greppet för att inte knapparna ska vara i vägen. Testade även D750 och dess grepp som är hur bra som helst.
 

martinot

Aktiv medlem
Står i butik och testar Z7 igen. Det är mina naglar som tar i vid knapparna vid greppet. Jag måste pressa fingrarna mellan knapparna och insidan av greppet för att inte knapparna ska vara i vägen. Testade även D750 och dess grepp som är hur bra som helst.
Ahh. Skall vara uppmärksam på detta då jag testar (låter som placeringen av dessa knappar inte är optimal). Tack för bra förklaring Peter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Står i butik och testar Z7 igen. Det är mina naglar som tar i vid knapparna vid greppet. Jag måste pressa fingrarna mellan knapparna och insidan av greppet för att inte knapparna ska vara i vägen. Testade även D750 och dess grepp som är hur bra som helst.
Jag tror det hade varit smartare att gjort de knapparna mer lika som det sett ut på till exempel D750, jag misstänker att den nya utformning på Z7 handlar om att göra dem större och tydligare.

Men du är inte ensam om att ha regerat negativt på dem, för min egen del tycker jag de är ok, men jag gillade även den mer traditionella utformningen som tycks störa färre.
 

smislo

Aktiv medlem
Brukar inte Amazon göra så där lite då och då? Ofta bara över helg eller så och tyvärr kan man som jag förstår det inte beställa till det priset utanför landet där kampanjen gäller.
Verkar så; Dieser Artikel kann nicht nach Schweden geliefert werden. Siehe Details;...

Tänkte byta upp sig på GOPRO 7 (99$ för den gamla GOPRO) men erbjudande gäller bara USA...väldigt få sådana här... och då undrar man varför folk handlar utomlands....
 

martinot

Aktiv medlem
Blir ju lite sugen på kittet med adapter och 24-70:an ifrån tyska Amazon (reser i jobbet till Tyskland från och till, samt har kollegor där som reser hit), men samtidigt så vill jag inte köpa innan man testat och läst fler tester.

Är också besviken på att den inte har två kortplatser, och lite bekymrad över knapparna som sitter mellan fattningen och greppet (kan förstå Peter att man retar sig på att de är i vägen).

Antar iofs. att man kan avbeställa innan leverans om man ångrar sig...

Någon som vet när Z6 levereras? Slutet av året, eller början av nästa?

Samtidigt så känns det fel att köpa generation 1... och jag lider redan av för mycket GAS. Är faktiskt väldigt nöjd med den utrustning som jag har redan.

Hmm... inte lätt det här - men skall försöka stå emot köpsuget! 🙂
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja när Z7 kommer i gång ordentligt med försäljningen, så kommer det att ramla in många intryck och kommentarer, vid denna tid nästa år så kanske det har växt fram en något annorlunda Z7.
 

Bengf

Aktiv medlem
Med inlägg Nr 697 så vill jag bara betona med att jag skrev annorlunda inte är meningen att ses som något negativt utan givetvis kan positiva saker överväga totalintrycket. När fler och fler köper och använder Z7 så får man veta ännu mera vilket är bra, hur mycket stör dom där knapparna vid objektivfattningen om man också använder handskar tex.
 
ANNONS