Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Homma

Medlem
Kolla inställningarna, det ska inte gå så långsamt. Du kör bluetoothassisterad Wifi eller om det heter tvärtom? Notera att funktionen inte är till för orginalbilderna, du kan ju roa dig med att räkna på filstorlekar och bandbredd så ser du snart problemets storlek :)
Bluetooth är inte inblandad när man för över filer via router.
Funktionen är absolut tänkt att använda till orginalbilderna. Det är inte ens möjligt att överföra något annat än orginalbilderna (har man tagit raw +jpg så överför den båda)
Uträkningen gjorde jag ju i inlägget. teoretiskt max 270Mb/s och faktiskt 27Mb/s är väldigt dåligt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
3. USB laddning
Funkar bara med den medföljande adaptern. Jag kan verkligen inte förstå varför Nikon har löst det på det här sättet. Om jag ändå måste ha nätström kan jag ju lika gärna ladda batteriet i vanliga laddaren.
Dessutom går det inte att ladda eller driva kameran via usb samtidigt som man använder den.
Kan det vara så att Z3 har USB-C PD?
Dvs Power Delivery vilket innebär att kameran och laddaren förhandlar fram spänning och ström?
I sådant fall förklarar det varför det inte går att ladda den hur som helst?
 

iSolen.se

Guest
Bluetooth är inte inblandad när man för över filer via router.
Funktionen är absolut tänkt att använda till orginalbilderna. Det är inte ens möjligt att överföra något annat än orginalbilderna (har man tagit raw +jpg så överför den båda)
Uträkningen gjorde jag ju i inlägget. teoretiskt max 270Mb/s och faktiskt 27Mb/s är väldigt dåligt.
Jag har inte använt router utan kopplade telefon direkt mot kamera med jpeg i hyfsad kvalitet som duger för förhandsvisning och backup.
 

Homma

Medlem

iSolen.se

Guest
Jag hade inte tänkt hela vägen. Jag har en SD-kort läsare till min ipad, men jag tänkte inte på att det kunde finnas en usb adapter också.
https://www.apple.com/se/shop/product/MK0W2ZM/A/lightning-till-usb-3-kameraadapter
Den borde lösa mina problem, även om det hade varit skönt att slippa ha med en adapter bara för att föra över några enstaka filer.
Om det är några enstaka filer tycker jag du ska fortsätta med snapbride även om det är långsamt.
 

Homma

Medlem
Kan det vara så att Z3 har USB-C PD?
Dvs Power Delivery vilket innebär att kameran och laddaren förhandlar fram spänning och ström?
I sådant fall förklarar det varför det inte går att ladda den hur som helst?
Ja, det finns säkert någon sådan begränsning. Kommer ihåg att det inte gick att ladda min gamla iPad med iphone laddaren så det finns säkert något tekniskt problem med att ha för lite strömkapacitet i laddaren.
 

iSolen.se

Guest
Ja, det finns säkert någon sådan begränsning. Kommer ihåg att det inte gick att ladda min gamla iPad med iphone laddaren så det finns säkert något tekniskt problem med att ha för lite strömkapacitet i laddaren.
Det har gått framåt, jag laddar två samsungmobiler samt mac med samma USB-C laddare.

Vore smutt om alla framtida kameror och batterier kunde laddas på samma väg. Det är fortfarande så att när man reser så blir det en kasse laddare och adaptrar.
 

joakim d

Aktiv medlem
Det har gått framåt, jag laddar två samsungmobiler samt mac med samma USB-C laddare.

Vore smutt om alla framtida kameror och batterier kunde laddas på samma väg. Det är fortfarande så att när man reser så blir det en kasse laddare och adaptrar.
Jag håller med och tycker verkligen det är ett stort steg framåt att Z7 har Usb-c även om implementationen inte är prefekt.
 

Homma

Medlem
Om det är några enstaka filer tycker jag du ska fortsätta med snapbride även om det är långsamt.
Fast jag vill ha raw-filen.
Scenariot är att jag är på resa och vill fixa någon enstaka bild i lightroom så bra och snabbt som möjligt. Prestanda för överföring till smart device har jag inte haft några problem med. (Eftersom filerna blir en tiondel så stora)

Prestanda problemen gällde punkt 2, överföring via router till PC (den funktionen är ny i Z7).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kör en USB3->USB-C adapter till macen.
Menar du inte USB-(A,B)->USB-C-adapter?

USB 3 är ett överföringsprotokoll och USB-C är en kontakttyp.
USB 3 kräver förvisso kontakter med fler pinnar i än kontakterna för USB 2 har för att man ska kunna utnyttja hela bandbredden, kontakterna för USB 3 är bakåtkompatibla med USB 2.
 

iSolen.se

Guest
Menar du inte USB-(A,B)->USB-C-adapter?

USB 3 är ett överföringsprotokoll och USB-C är en kontakttyp.
USB 3 kräver förvisso kontakter med fler pinnar i än kontakterna för USB 2 har för att man ska kunna utnyttja hela bandbredden, kontakterna för USB 3 är bakåtkompatibla med USB 2.
Blåa kontakten ("Standard-A USB 3.0 connector" nedan) som kom efter USB2 och är bredare i andra änden.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0
 

PMD

Aktiv medlem
Japp, det är en USB-A-kontakt för USB 3. Det finns även USB-B-kontakter för USB 3 (och USB-micro-B, plus eventuellt fler).

För att tala om vilken formfaktor en kontakt har behöver man alltså ange A, B, Micro-B, etc.
 

iSolen.se

Guest
Japp, det är en USB-A-kontakt för USB 3. Det finns även USB-B-kontakter för USB 3 (och USB-micro-B, plus eventuellt fler).

För att tala om vilken formfaktor en kontakt har behöver man alltså ange A, B, Micro-B, etc.
Formfaktorn spelar ingen roll, det är ju bara att byta kabeln.

Tror alla förstod vad jag menade.
 
ANNONS