Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

iSolen.se

Guest
Om de får upp prestandan kanske de får ut lite mer bps ur samma hårdvara, algoritmer har optimerats förr.

Vem vet, kanske de t o m får till ögonfokus.
 

smislo

Aktiv medlem
Inte du uppenbarligen och då omfattas du inte av "om man står ut med". "Case closed", eller hur?
Jag klarar mig rätt så bra med dessa "begränsningar" eftersom har tankar att använda kameran med dessa inställningar inomhus var ljus brukar vara konstant.
Skulle vara intressant att titta på bilddata från sådana bildserie du nämner Mats, hur mycket skiljer sig under de sekunderna man fotar...t ex motorsport...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag klarar mig rätt så bra med dessa "begränsningar" eftersom har tankar att använda kameran med dessa inställningar inomhus var ljus brukar vara konstant.
Skulle vara intressant att titta på bilddata från sådana bildserie du nämner Mats, hur mycket skiljer sig under de sekunderna man fotar...t ex motorsport...
Nu skall man väl jämföra detta mot de dSLR kameror som många av oss redan använder. Där kan man man fota flygande pippifåglar och galna svarta hundar i en lång serie av bilder. Kameran anpassa sig då hela tiden till ljuset och försöker hitta rätt exponering.
Ingen kan väl påstå att en låsning av mätningen är något positivt?
 

Bengf

Aktiv medlem
Den klarar ju mer än 5,5, upp till 12, om man står ut med de begränsningar det medför. D750 klarar aldrig mer oavsett vad man gör.

Ja har inte riktigt fattat hur AF egentligen jobbar med Z6, man liksom sveper förbi hur den jobbar i flera tester. Låser den fokus på första tillsammans med AE vid högre än 5,5 bps, eller låser den bara AE och fokus följer vid tex 12bps.


Canon/Nikon var ju först med bra följande fokus, faktiskt så har ingen DSLR av andra märken nått fram till samma typ av system, låsa fokus,hålla kvar oavsett att hinder kommer i vägen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Där kan man man fota flygande pippifåglar och galna svarta hundar i en lång serie av bilder. Kameran anpassa sig då hela tiden till ljuset och försöker hitta rätt exponering.
Ingen kan väl påstå att en låsning av mätningen är något positivt?
Jo, just vid panoreringar av det slaget (flygande fågel, springande svart hund) är det ofta positivt, till och med nödvändigt, att låsa exponeringen. Att bakgrunden vid en panorering kan ändra ljushet ganska kraftigt gör ju inte hunden svartare eller mindre svart.
 

PMD

Aktiv medlem
Ingen kan väl påstå att en låsning av mätningen är något positivt?
I en del sammanhang är det inte bara positivt utan helt nödvändigt om man ska få rätt exponerade bilder. Att tvingas till att låsa exponeringen om man vill använda högsta bildfrekvensen är dock en kompromiss som för vissa är helt OK, men för andra tydligen är jättehemskt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I en del sammanhang är det inte bara positivt utan helt nödvändigt om man ska få rätt exponerade bilder. Att tvingas till att låsa exponeringen om man vill använda högsta bildfrekvensen är dock en kompromiss som för vissa är helt OK, men för andra tydligen är jättehemskt.
Det är ofta mer positivt om man kan kompensera plus eller minst ochh det följer exponeringen per bild. Fast att jag skall ha olika FPS beroende på om jag låser exponeringen eller inte är en klar nackdel.
Med Fuji kan jag köra på max 11 FPS och med Canon 5D MIVK på max 8 FPS utan att låsa några värden.
Är då inte en låsning av värdena en begränsning för att nå max FPS? Kallar ni det för en fördel? Det låter som det är bättre att vara halt.
 

iSolen.se

Guest
Jo, just vid panoreringar av det slaget (flygande fågel, springande svart hund) är det ofta positivt, till och med nödvändigt, att låsa exponeringen. Att bakgrunden vid en panorering kan ändra ljushet ganska kraftigt gör ju inte hunden svartare eller mindre svart.
Ja och då kör man manuellt läge utan autoiso eller varför inte trycka in klappen AL-E.

Men inte gasar man på med mer än 5bps när man följer en fågel (eller fordon) på det sättet? Bilderna blir för lika. Det är därför jag inte kör mer än 5-6bps även på kameror som klarar 9-11.
 

smislo

Aktiv medlem
NIKON använder Expeed 6 i Z-series och Expeed 5 i D500/ D5...då kan vi hoppas att det kan vara bättre i nästa mjukvaru uppgradering...D750 har Expeed 4...är det fler AF punkter som begränsar hastighet oavsett processor?
 

AWid

Aktiv medlem
För ordningens skull:
Autofokus låses inte vid något tillfälle. Exponering låses till första bilden vid högsta fart. Bitdjup sänks till 12 bit/s vid högsta fart (över 9 fps för Z6 tror jag)
 

PMD

Aktiv medlem
Är då inte en låsning av värdena en begränsning för att nå max FPS? Kallar ni det för en fördel? Det låter som det är bättre att vara halt.
Jag kan förstås bara tala för mig själv, och jag har inte kallat det en fördel.

Att någon annan skulle ha kallat det en fördel har jag inte heller läst i denna tråd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja men gamla lagar har väl blivit omskrivna nu med introduktionen av Z6/Z7. D500 fick dock mycket beröm för att den klarar 10bps, stor skillnad skrev man, lättare att hitta det där speciella ögonblicket, händelsen, det snabba tjuvnypet eller vad som kan uppstå i hastiga hetsade ögonblick.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Högre bildfrekvens kräver mer ström så batterikapaciteten kan nog begränsa också.
Mer ström?
Njae, alltså när slutaren går så drar kameran en viss mängd ampere men inte sjutton drar den MER ampere för att slutaren går en gg till.
Mer förbrukad effekt under en viss tid kanske man kan använda som begrepp vilket definitivt är en källa till värmeproblem.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men inte gasar man på med mer än 5bps när man följer en fågel (eller fordon) på det sättet? Bilderna blir för lika. Det är därför jag inte kör mer än 5-6bps även på kameror som klarar 9-11.
Jo, plåtar man flygande fågel (eller jagande gepard eller ...) vill man ha så många bps som möjligt för att förhoppningsvis fånga den optimala vinkeln på vingarna eller benen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo, plåtar man flygande fågel (eller jagande gepard eller ...) vill man ha så många bps som möjligt för att förhoppningsvis fånga den optimala vinkeln på vingarna eller benen.
Förstår precis vad du menar. Även om man har skärpan på alla bilderna är vissa bilder bättre. Det är detsamma när man fotar galna hundar som drar järnet.
Under deras språng är det ungefär var 4 bild som visar dem så de ser bra ut. Under de andra 3 ser de smått galna ut.
 

iSolen.se

Guest
Jo, plåtar man flygande fågel (eller jagande gepard eller ...) vill man ha så många bps som möjligt för att förhoppningsvis fånga den optimala vinkeln på vingarna eller benen.
Mina cyklar och bilar viftar kanske inte lika mycket på vingarna men jag tycker jag drunknar i bilder om jag bara gasar på. I många fall får jag sämre resultat om jag tar många bilder än om jag bara i lugn och ro väntar in rätt tillfälle och sen tar två bilder.

Det är roligare att komma hem med några få bra än hundratals bilder som kan vara svåra att välja mellan, dessutom tar det förvånansvärt lång tid att gallra.
 

iSolen.se

Guest
Förstår precis vad du menar. Även om man har skärpan på alla bilderna är vissa bilder bättre. Det är detsamma när man fotar galna hundar som drar järnet.
Under deras språng är det ungefär var 4 bild som visar dem så de ser bra ut. Under de andra 3 ser de smått galna ut.
Jo jag har en hel del "galna" hundbilder, där är ett område jag kanske ska tänka om på. Du tror det kommer bli så mycket bättre att ställa upp från 6 till 9 bps?

Vad det gäller gepard så blir det nog snarare många bpr* än bps

* benen på ryggen
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo jag har en hel del "galna" hundbilder, där är ett område jag kanske ska tänka om på. Du tror det kommer bli så mycket bättre att ställa upp från 6 till 9 bps?
Det tror jag faktiskt. Jag brukar köra mina Fujikameror på 11 fps. Sedan skall ju en hel del annat vara på plats. Det bör vara bra ljus så man kan hålla ner ISO. Blir ISO högt får man ingen bra upplösning på hundens nos/ögon.
Nu har jag en helt svart hund som gör det klart svårare för kameran. Hade tidigare en hund som var svart/vit/brun vilket var klart enklare för kameran.
En del tycket hockey vara mycket svårare. Jag säger tänk igen. En hund som drar järnet rör sig i cirka 50 km/t men deras huvud som endera är 1 meter upp i luften och nästa bråkdelen av en sekund nästan rör vid marken är en utmaning både för fotografen och kameran.
Min 5D MKIV är för närvarande bäst men min X-T2 är inte långt efter.
När jag får en Canon R som slår min 5D MKIV kommer jag uppgradera. För mig är det kameran som är allround. Kan ta bra portätt, landskap och action samt har bra DR.
Jag gillar verkligen mina Fuji-kameror och använder dem mest. Ibland ser jag att jag kan få bättre bilder med Canon FF.
Detta gäller kanske i 5% av de bilder jag tar.
Jag kommer inte uppgradera till Canon R förrän jag ser klara fördelar. Den här gången skall jag skynda långsamt. Har lagt ner för mycket pengar på fotografering utan mina bilder blivit bättre. Det som gett mig mest de senaste åren är att använda Godox blixtar både i dagsljus och inomhus när det är mörkt.
Tror Kasper håller med om det.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Jag önskemålen är olika för flera hade det räckt om Z6 stannat vid 3 bps, men det måste väl gå att välja in singelskott också för den som vill det.
 
ANNONS