Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag upplever att min D800 har lite problem med att leverera skarpa bilder o hoppas lite på att Z7 är bättre på det.
D800 är inte direkt känd för sin autofokus, redan D810 var ett påtagligt lyft där :)

Sedan beror det mycket på vilken typ av bilder du tar - fågelfoto, sportfoto, porträtt, gatufoto ... Nu är vi inne på subjektiva upplevelser, men jag upplever att Z-kamerorna generellt har bättre precision (när de väl sätter fokus, så är den på millimetern rätt) och att de i vissa sammanhang (i synnerhet porträtt och foton av människor i allmänhet) sätter fokus betydligt oftare. I sportfoto är det både plus och minus för mig, generellt lika snabbare och bättre precision, men av och till överraskande grova fokusmissar. Fågel- och djurfoto upplever jag som generellt enklare än med spegelreflex (känns som Af mer sällan blir lurad av röriga bakgrunder), men precis som med sportfoto kommer ibland överraskande grova missar.

Sedan känns de som de (precis som alla andra kameratillverkare) numera mer aktivt arbetar via firmware-uppgraderingar med att gradvis uppgradera prestanda i de spegelfria modellerna, däribland då AF-prestanda. AF i en spegelfri kamera är ännu mer av en programvarustyrd funktion än det var i spegelreflexer.
 

Brix

Aktiv medlem
Hade varit rimligt om z8 är på gång att lanseras inom ett år eller så, men om de inte gjort jättestora framsteg med af tror jag inte på det. Det är en statement när man börjar använda designationen 8. Då ska det vara en proffskamera och det kommer de behöva svara för. Om de lyckats kontra sony på af biten håller jag med dig. Om z8an dröjer längre än så kan jag tänka mig en uppgradering av sensorn, men Nikon gillar ju att vara långsamma. Z6 och Z7 blir osäljbara om z6ii och z7ii är enbart inkrementella (fast af mycket bättre).. om inte priset är mycket högre.
Bara det faktum att Z6II/Z7II kommer ha två minneskortplatser lär göra dem betydligt mer tilltalande för många jämfört med föregångarna.
 

lonian

Aktiv medlem
Z-seriens AF-system är inte som det var i spegelfladderkamerorna. Antingen använder man z-seriens AF som det är tänkt och får skarpa bilder eller så försöker man använda den som AF-systemet som D800 fungerade och får oskarpa bilder. Jag har utan problem fotograferat fågel och insekter med min Z6:a. Har runt 1% bilder där AFen missat. Får betydligt högre andel bra bilder med Z6 än med min D800 med 200-500f5.6.

Vilket mode ska man köra på då? Jag kör oftast bara singelpunkt som på mina tidigare kameror då jag är van vid det. Upplever ibland som att det inte är perfekt skärpa på mitt 14-30f4 när man pixelpeepar. Men jag vet inte. Kan vara inbillning.
 

risse

Aktiv medlem
Med största sannolikhet inte. Hittills pekar allt på att Z6II och Z7II kommer köra med likadana sensorer som sina föregångare. Det blir nog Z8/Z9 som får den nya sensorn i så fall.
Kan af i dåligt ljus förbättras ifall det är samma bildsensorer? Af-sensorerna är väl integrerade i samma chip?
(Har ingen egen erfarenhet av z-systemet, men ska man tro det man läser så skall af i dåligt ljus vara en akilleshäl)
 

AWid

Aktiv medlem
Kan af i dåligt ljus förbättras ifall det är samma bildsensorer? Af-sensorerna är väl integrerade i samma chip?
(Har ingen egen erfarenhet av z-systemet, men ska man tro det man läser så skall af i dåligt ljus vara en akilleshäl)
Det är nog snarare tvärt om. AF är väl allmänt känt som väldigt bra i dåligt ljus (y)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det hela är lite av en definitionsfråga, jag upplever att PF-AF på Z6 inte klarar riktigt lika lite ljus som spegelfladderkamerorna. Däremot så växlar den över till kontrast när det blir mörkt och där klarar den otroligt mycket lägre ljus än vad spegelfladderkamerorna klarar. Jag kan få AF-lock i mörker på min Z6 där min D800 bara vevar runt. Men i det lilla spannet där D800ans PF fortfarande fungerar efter att Z6an redan varit tvungen att växla till kontrast så är D800an snabbare. Men det är ett väldigt litet spann och när det är för mörkt för PF även för spegelfladderkameror så här dom inget ess i rockärmen att ta fram och då är det ingen AF.

Med ett f1.4 objektiv kan jag få AF- lock i ljus som är svagare än vad mina ögon klarar på Z6an och i EVFen förvandlar natt till dag. Har tittat ut genom fönstret bara sett svart och sedan tittat genom EVFen och sett att det står rådjur på fälten utanför fönstret på natten.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Det är nog snarare tvärt om. AF är väl allmänt känt som väldigt bra i dåligt ljus (y)
För det första är ju Z6 bättre än Z7 i det avseendet och för det andra så beror det på vad man menar, eftersom förmågan att sätta fokus på något stilla med singelfokus är en annan än att klara av att följa något som rör sig. Z-kamerorna har ju ett lågljusfokusläge de kan hoppa över i och det är bara för saker som är stilla. Sedan kan det bero på vad man fokuserar på också, för den delen.

(Och jag ser att Falumas skrivit ett inlägg delvis på samma tema, medan jag skrev.)
 

risse

Aktiv medlem
Det hela är lite av en definitionsfråga, jag upplever att PF-AF på Z6 inte klarar riktigt lika lite ljus som spegelfladderkamerorna. Däremot så växlar den över till kontrast när det blir mörkt och där klarar den otroligt mycket lägre ljus än vad spegelfladderkamerorna klarar. Jag kan få AF-lock i mörker på min Z6 där min D800 bara vevar runt. Men i det lilla spannet där D800ans PF fortfarande fungerar efter att Z6an redan varit tvungen att växla till kontrast så är D800an snabbare. Men det är ett väldigt litet spann och när det är för mörkt för PF även för spegelfladderkameror så här dom inget ess i rockärmen att ta fram och då är det ingen AF.

Med ett f1.4 objektiv kan jag få AF- lock i ljus som är svagare än vad mina ögon klarar på Z6an och i EVFen förvandlar natt till dag. Har tittat ut genom fönstret bara sett svart och sedan tittat genom EVFen och sett att det står rådjur på fälten utanför fönstret på natten.
Låter ju lysande! Hade fått uppfattningen att det funkar dåligt, när jag har kollat i diverse utländska forum. Fast folk verkar ju i dessa ofta ha extrema prestandakrav. De verkar leta efter svagheter, istället för att se till helheten. Är någon annan kamera bättre på en enda punkt så är nikon plötsligt dödsdömda.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Steve Perry har gjort en hel del för att begripa Nikons AF system i detalj, här en video :


Jag köpte hans bok om AF systemet för DSLR, riktigt läsvärt och man får löpande några mindre uppdateringar han gjort i boken. Nu har han skrivit en liknade för Z, det är något jag iaf kommer att köpa när jag skaffar en Z

 

Stadsliv

Aktiv medlem
Antar att z6ii inte kommer att ha någon inbyggd blixt. Jag skulle vilja ha en liten blixt, som jag alltid kan ha på kameran. Har dock inte hittat någon som funkar för z-systemet (vilket t ex inte denna gör https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kamerablixtar/dorr-blixt-daf-320-ttl-till-nikon).
Någon som har ett tips på en väldigt liten blixt som kompensation för avsaknad popup? (En stor, ”riktig” blixt har jag redan.)
Leta efter en begagnad SB-400, som tyvärr inte görs längre. Min fungerar toppen på min Z6.

Ken Rockwell, och jag kan bara hålla med, tycker att den är super för sin enkelhet.

 

Erik Schalin

Aktiv medlem
D800 är inte direkt känd för sin autofokus, redan D810 var ett påtagligt lyft där :)

Sedan beror det mycket på vilken typ av bilder du tar - fågelfoto, sportfoto, porträtt, gatufoto ... Nu är vi inne på subjektiva upplevelser, men jag upplever att Z-kamerorna generellt har bättre precision (när de väl sätter fokus, så är den på millimetern rätt) och att de i vissa sammanhang (i synnerhet porträtt och foton av människor i allmänhet) sätter fokus betydligt oftare. I sportfoto är det både plus och minus för mig, generellt lika snabbare och bättre precision, men av och till överraskande grova fokusmissar.
mmmm
Det är just porträtt o att fokus sitter på ögonen som jag är ute efter. Den hjälpen vore fint att ha varje gg.
Annars är det en bra o stryktålig kamera.
Jag är fortfarande förundrad över att batteriet hänger med sedan februari 2013.
Menar du att Z skulle ha lite problem med det här:
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
.
....................
Jag är fortfarande förundrad över att batteriet hänger med sedan februari 2013.
Menar du att Z skulle ha lite problem med det här:
Ja det är en stor fördel att batterierna är "bakåtkompatibla" och passar i nästan varenda modell som i dag finns på marknaden. Formfaktorn är densamma men de har ändå utvecklats. EN-EL15 B kom med Z-modellerna och möjliggör laddning direkt i kameran med USB-C. EN-EL15 C kom nyligen till nya Z 5. Kapaciteten har höjts från 1900 mAh till 2280 mAh och kameran kan drivas direkt via USB-C kabeln utan att dränera batteriet. En finess som säkert kommer även till de nya Z 6 II och Z 7 II.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den är billig ny
mmmm
Det är just porträtt o att fokus sitter på ögonen som jag är ute efter. Den hjälpen vore fint att ha varje gg.
Annars är det en bra o stryktålig kamera.
Jag är fortfarande förundrad över att batteriet hänger med sedan februari 2013.
Menar du att Z skulle ha lite problem med det här:
Det där tror jag min Z6 skulle fixa mycket bättre än min D800
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
mmmm
Det är just porträtt o att fokus sitter på ögonen som jag är ute efter. Den hjälpen vore fint att ha varje gg.
Annars är det en bra o stryktålig kamera.
Jag är fortfarande förundrad över att batteriet hänger med sedan februari 2013.
Menar du att Z skulle ha lite problem med det här:
En stor skillnad vid porträtt är ju i synnerhet när du kör med riktigt stora bländaröppningar, som f/2 eller större, där är spegelfria kameror oavsett märke, inklusive Nikons, generellt helt överlägsna.

Plus bonusen att det är löjligt mycket enklare att fokusera manuellt med spegelfria där du kan förstora sökarbilden. Jag har ju provkört Nikons smått absurda nya Noct-objektiv och att fokusera det manuellt var överraskande enkelt - det är ju hur som helst inget action-objektiv :)

Nej, en sådan bild som du visade klarar nog Z -modellerna generellt rent av bättre än en D800, de sätter nog fokus minst lika ofta och det med bättre precision. Här finns en generellt fördel hos i princip alla spegelfria - de kan köra följande fokus över en mycket större del av bilden (AF-punkterna har ju mycket bättre täckning i sid- och i höjdled).

Där jag sett en liten negativ skillnad är i röriga situationer i lagidrott. Det Nikons DSLR:er varit bra på där är att nästan aldrig missa grovt. Med Z6 (som jag har mest erfarenhet av) blir procenten bilder med helt exakt korrekt fokus högre än med DSLR, men en aning oftare viftar den iväg och det blir helt fel. Det händer inte ofta, men en aning oftare än med en riktigt bra DSLR (som D500/D850/D5/D6). Det här är för övrigt inte något jag upplever som Nikon-specifikt utan en generell grej mellan de flesta spegelfria (jag har dock inte provat Eos R5 som jag misstänker kan vara bättre). En annan generell spegelfri sak är att följande fokus i riktigt bedrövligt svagt ljus (tänk ishockey i riktigt mörk hall) fortfarande tycks fungera lite bättre med de bästa DSLR-modellerna (alltså inte DSLR generellt, utan enbart toppmodellerna)

Den som nog är mest förvirrande när man börjar byter från F-kamera till Z-kamera (eller som i mitt fall som kör F- och Z-kameror parallellt) är att autofokuslägena och hur man använder dem skiljer sig en del. Den stora skillnaden är alltså inte prestanda (vad systemet klarar) utan hur man använder AF och i synnerhet de olika AF-lägena.
 

PMD

Aktiv medlem
Antar att z6ii inte kommer att ha någon inbyggd blixt. Jag skulle vilja ha en liten blixt, som jag alltid kan ha på kameran. Har dock inte hittat någon som funkar för z-systemet (vilket t ex inte denna gör https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/kamerablixtar/dorr-blixt-daf-320-ttl-till-nikon).
Någon som har ett tips på en väldigt liten blixt som kompensation för avsaknad popup? (En stor, ”riktig” blixt har jag redan.)
Nikon SB-300 är ganska liten, men inte lika liten som den där DAF-bixten.
En SB-400 är kanske ett lite bättre val, men den finns inte längre att köpa ny.
 
ANNONS