Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

AWid

Aktiv medlem
Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .................................

.............Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
Jag har konstigt nog motsatt erfarenhet:) Har en Z 6 sedan november förra året och byter objektivt ganska ofta men ganska försiktigt. Är förvånad varje gång jag kollar och ser att det inte blir spec mycket damm på sensorn. Har faktiskt inte rengjort sensorn någon gång under de 8 månader jag haft kameran och det finns bara någon enstaka prick när jag kollar (ja jag vet hur man gör:)

Min D800 (och även en tidigare D7000) tyckte i alla fall jag var större dammsamlare. Dom rengjorde jag ganska regelbundet (gör det själv). Jag trodde nog att sensordamm skulle bli ett problem när jag köpte kameran, men för mig har det blivit tvärt om. I och för sig kan det låta konstigt i och med att sensorn ligger helt öppet, men den automatiska sensorrengöringen verkar vara effektiv. (Du har väl den påslagen?).

Men du har ju garanti så låt Nikon kolla så det inte är något problem med just din kamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
På den gamla goda tiden för 10-15 år sedan var damm ett stort problem. Kunde få göra ren sensorn varje kväll. Det påstods att vissa sensorer blev statiskt laddade och därför drog till sig mer damm.
De senaste 5-10 åren har mina kameror behövt rengöras någon gång per år.
Fast jag har ett råd till er som nu ser ludd damm som flyttar sig på sensorn. Få bort det så fort ni kan. Dessa borstar man kan ladda upp och blir statiska är bra.
När vintern kommer blir det värre.
Tror de flesta vet hur hur dagg skapas runt vissa punkter. När vi tar ut vår kamera i när det är kallt skapa samma sak. Den har innetemperatur och det den luftfuktigheten. Ta direkt av objektivet när ni kliver ut och låt kameran ta till sig den lägre luftfuktighet som är utomhus på vintern. Löst damm kan man lätt städa bort med en statisk pensel. Det som har fukt runt sig kräver städning med en bra svabb och renöringsvätska.
Trodde vi sett det sista av dessa bekymmer. Mina
Fujikameror och även Canon har varit 1000 gånger bättre än hur det var förr.
Så ta bort det där dammet innan det sätter sig.
Att avlägsna dammet med en statisk borste tar några sekunder. Att våtrengöra tar inte så mycket längre tid men kostar mer och ökar risken.
Jag skulle misstänka att Z7 blir mer statiskt laddad och därför drar till sig damm. Eftersom jag inte äger någon sådan kamera kan jag heller inte påstå att det är sant.
Mina Fuji kameror har inte detta problem. Jag fotar ibland på väldigt små bländare. Det är sällan problem med damm.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
På den gamla goda tiden för 10-15 år sedan var damm ett stort problem. Kunde få göra ren sensorn varje kväll. Det påstods att vissa sensorer blev statiskt laddade och därför drog till sig mer damm.
De senaste 5-10 åren har mina kameror behövt rengöras någon gång per år.
Fast jag har ett råd till er som nu ser ludd damm som flyttar sig på sensorn. Få bort det så fort ni kan. Dessa borstar man kan ladda upp och blir statiska är bra.
När vintern kommer blir det värre.
Tror de flesta vet hur hur dagg skapas runt vissa punkter. När vi tar ut vår kamera i när det är kallt skapa samma sak. Den har innetemperatur och det den luftfuktigheten. Ta direkt av objektivet när ni kliver ut och låt kameran ta till sig den lägre luftfuktighet som är utomhus på vintern. Löst damm kan man lätt städa bort med en statisk pensel. Det som har fukt runt sig kräver städning med en bra svabb och renöringsvätska.
Trodde vi sett det sista av dessa bekymmer. Mina
Fujikameror och även Canon har varit 1000 gånger bättre än hur det var förr.
Så ta bort det där dammet innan det sätter sig.
Att avlägsna dammet med en statisk borste tar några sekunder. Att våtrengöra tar inte så mycket längre tid men kostar mer och ökar risken.
Jag skulle misstänka att Z7 blir mer statiskt laddad och därför drar till sig damm. Eftersom jag inte äger någon sådan kamera kan jag heller inte påstå att det är sant.
Mina Fuji kameror har inte detta problem. Jag fotar ibland på väldigt små bländare. Det är sällan problem med damm.
Jag fortsätter nog med min enkla princip att inte rengöra sensorn förrän det blir ett problem.

Genom att följa detta och vara försiktig när jag byter objektiv har jag lyckats fotografera digitalt i närmare 15 år utan att ha rengjort sensorn en enda gång.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag fortsätter nog med min enkla princip att inte rengöra sensorn förrän det blir ett problem.

Genom att följa detta och vara försiktig när jag byter objektiv har jag lyckats fotografera digitalt i närmare 15 år utan att ha rengjort sensorn en enda gång.
Gör den gamla vanliga testen. Gå ut och fota en blåhimmel eller hellre en jämngrå.
Detta med den minsta bländare som objektivet kan ge..
Ser du inte damm då är du unik. Damm på sensorn har man i princip när man köper kameran. Även efter rengöring enligt alla konstens regler finns det en del kvar.
Provar man på bländare 22 kan man alltid hitta lite smuts kvar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Gör den gamla vanliga testen. Gå ut och fota en blåhimmel eller hellre en jämngrå.
Detta med den minsta bländare som objektivet kan ge..
Ser du inte damm då är du unik. Damm på sensorn har man i princip när man köper kameran. Även efter rengöring enligt alla konstens regler finns det en del kvar.
Provar man på bländare 22 kan man alltid hitta lite smuts kvar.
Varför ska jag göra det? Jag ser ju prickarna på skärmen. Slå av och slå på kameran några gånger (dvs. starta sensorrengöringen) så är de borta.

Om jag inte ser smutsen på de bländare jag använder är det inget problem och kräver alltså ingen åtgärd.
 

AWid

Aktiv medlem
................................
Så ta bort det där dammet innan det sätter sig.
Att avlägsna dammet med en statisk borste tar några sekunder. Att våtrengöra tar inte så mycket längre tid men kostar mer och ökar risken........................

Jag skulle misstänka att Z7 blir mer statiskt laddad och därför drar till sig damm. Eftersom jag inte äger någon sådan kamera kan jag heller inte påstå att det är sant.
Mina Fuji kameror har inte detta problem. ....................
TS frågeställning gällde inte hur han skulle få bort damm, utan om andras erfarenhet av sensordamm på Z 7. Jag svarade i inlägg #1682.

Din tes om Z 7s ev "dammproblem", där du lägger in två brasklappar om att du dels inte äger "någon sådan kamera" och dels därför inte kan påstå "att det är sant", är helt fantastisk:).......Men "dina Fujikameror har inte detta problem" som du alltså inte ens vet om det finns på Z 7........Hoppsan:)

I övrigt delar jag helt Jonas uppfattning i hans inlägg ovan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har inte det problemet. Fast jag känner igen det från förr. Därför kan det vara värt att titta närmare på för de som har den här sensorn.
Det är inte så kul när senor dragit till sig en massa damm och man går ut på vintern och skiten får fukt runt sig.
Så var lagom giftig .
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Sökte ett lukrativt svar på #1674 hoppades på svar som exempelvis , att vissa Z7'or har ett fel som Nikon service kan åtgärda eller liknande .

Vet ju att vissa med ett särskilt tillverknings nummer haft fel på sensor rengöringen , Men det serienumret gällde inte min kamera .
Kan också vara att jag är väl petig , att man hittar damm direkt på en ny kamera också om man letar ( men upplever det mycket värre än med D850).

Kollar historiken i denna tråd, Men det verkat tyvärr lätt bli mest omoget väsen här mellan stridstuppar (som tror sig veta allt ) och sånt har jag varken tid eller lust att vara med i . Ämnen springer ofta åt sidan och bli kraftigt off-topic också .

Söker vidare i vuxnare utländska forum .
Misstänker att något är fel på just min Z7'a.
Tar nog kontakt med Nikon på Måndag .
Desto mera man tror sig veta , desto mindre har man fattat , som den gamle mannen sa och tog adjö !
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Klippte och klistrade lite här, med citat från dig och andra, tänkte det kunde göra svaret tydligare.

Vet ju rent allmänt att de spegel lösa är känsligare för damm (förutom Canons som har ett skydd som går framför sensorn vid objektivbyte ). Men så här stor skillnad är mer än jag klarar , i vart fall om jag skall fortsätta använda min Z kamera med liten slutare. Annars har jag bara gott att säga om kameran .

Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
Som du själv är inne på - spegelfria är faktiskt mer utsatta för damm. Sannolikt till stor del beroende på att sensorn arbetar mer än i en DSLR (den skall ju mata sökaren) och därmed lättare blir statiskt laddad.

Sedan finns det ju alltid försvårande faktorer:

Använder ju kameran utestultande till Landskapsfoto med mycket liten bländare så man ser ju allt extra mycket beroende på detta . Tar jag en bild på exempelvis f11 ser man inget damm . Men ibland vill man utan filter ta en bild på f22 för att släta ut exempelvis vattenvågor då syns det efter några hundra tagna bilder efter senaste rengöring igen.
Själv fotar jag ju mest saker som rör sig i svagt ljus och kör därför mycket på maxbländare och märker därför mycket mindre av smuts än till exempel du gör. Så man kan nog med visst fog säga att olika fotografer är olika drabbade av det här.

Vem vet , kanske bara jag som är väldigt petig :/
Hört samma från Sonny användare med spegel löst .
Kanske är du petig, men jag tror som sagt att du hör till dem som drabbas snabbare än många av oss andra med tanke på hur du fotograferar.

Och det här är som sagt inte begränsat till Z7 eller Nikon, det är ett allmänt fenomen bland spegelfria, och sedan finns det en faktor till, som ju också drabbar Sony, Canon, Penasonic, Leica ... Kort sagt alla som kör med större sensorer.

Jag skulle misstänka att Z7 blir mer statiskt laddad och därför drar till sig damm. Eftersom jag inte äger någon sådan kamera kan jag heller inte påstå att det är sant. Mina Fuji kameror har inte detta problem. Jag fotar ibland på väldigt små bländare. Det är sällan problem med damm.
Faktum är att Mats har en poäng - större sensorer drabbas mer av damm, och det av två skäl: dels eftersom de ofta kan uppnå högre statisk spänning än små sensorer. Plus att det är lättare att dammskaka en sensor effektivt ju mindre den är. De spegelfria som verkar ha minst dammproblem verkar föga överraskande vara MFT-kamerorna.

Enda trösten är väl att det är fantastiskt mycket enklare att göra ren sensorer i spegelfria än i DSLR, det är ju mycket lättare att komma åt ... Fast jag misstänker att det knappast är till någon större tröst för dig.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Hej!

Klippte och klistrade lite här, med citat från dig och andra, tänkte det kunde göra svaret tydligare.



Som du själv är inne på - spegelfria är faktiskt mer utsatta för damm. Sannolikt till stor del beroende på att sensorn arbetar mer än i en DSLR (den skall ju mata sökaren) och därmed lättare blir statiskt laddad.

Sedan finns det ju alltid försvårande faktorer:



Själv fotar jag ju mest saker som rör sig i svagt ljus och kör därför mycket på maxbländare och märker därför mycket mindre av smuts än till exempel du gör. Så man kan nog med visst fog säga att olika fotografer är olika drabbade av det här.



Kanske är du petig, men jag tror som sagt att du hör till dem som drabbas snabbare än många av oss andra med tanke på hur du fotograferar.

Och det här är som sagt inte begränsat till Z7 eller Nikon, det är ett allmänt fenomen bland spegelfria, och sedan finns det en faktor till, som ju också drabbar Sony, Canon, Penasonic, Leica ... Kort sagt alla som kör med större sensorer.



Faktum är att Mats har en poäng - större sensorer drabbas mer av damm, och det av två skäl: dels eftersom de ofta kan uppnå högre statisk spänning än små sensorer. Plus att det är lättare att dammskaka en sensor effektivt ju mindre den är. De spegelfria som verkar ha minst dammproblem verkar föga överraskande vara MFT-kamerorna.

Enda trösten är väl att det är fantastiskt mycket enklare att göra ren sensorer i spegelfria än i DSLR, det är ju mycket lättare att komma åt ... Fast jag misstänker att det knappast är till någon större tröst för dig.
Tack för bra svar ! Låter logiskt med sunt förnuft , men ingen stora nyheter i sig ,utan mest det jag läst från andra ställen ( utan att jag menar något stöddigt).

Såg jag skrivit fel någonstans , då jag skrivit tar kort med "liten slutare" , givetvis menar jag "liten bländare" men det tror jag de flesta nappa ;)

Har en god vän som mest tar fågelfoto med stora objektiv eller porträtt = en storbländar fotograf , han har aldrig problem med smuts på sensorn .
Har även en annan vän som har varit av samma sorts fotograf som ovanstående men på senare tid ofta hängt med mig på Landskapsfoto , han har på senare börjat pratat mycket på sensor smuts .


Grejen är bara den att jag upplever kraftigt mycket värre med Spegellöst än jag egentligen tror det skall vara .
Kommer ta kontakt med Nikon på Måndag ,kan ju mycket väl vara ett Måndagsex så det passar ju bra ;)
Visar det sig inte vara något fel så kommer jag byta bort 14-30 objektivet och istället använda 70-200 på Z7'an eftersom man oftast har stor bländare med det objektivet . Sedan blir det vidvinkel på D850'a igen = Löst ;)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har levt med damm hos digitala kameror i 20 år. Det är ett problem men något man kan leva med. Som du säkert vet finns det 3 nivåer på att göra rent.
1. Blås rent med en rocket blower eller liknande.
2. Bättre är en Arctic brush som statiskt laddad tar bort dammet.
3. Ta bort både fuktfläckar och annat som sitter fast. Min favorit är Eclipse och riktigt bra svabbar.

Man kan lämna in kameran och få detta gjort numera.
För de 650 kronor det kostar kan jag själv göra det 10 gånger. Detta var vardagen för 20 år sedan.
Vissa kameror jag haft har haft mer problem andra mindre.
Tycker Martin ger en väldigt bra beskrivning.
 

AWid

Aktiv medlem
Det verkar inte komma några nyheter om AF hos Z kameror? Vad tror ni? Kommer någon ny uppdateringen från Nikon angående Z?
Kommer säkert fler uppdateringar så småningom men tveksam om det kommer att handla så mycket om AF-prestanda. Senaste uppdateringen kom för bara ett par veckor sedan (2.10).

Jag tycker AF fungerar alldeles utmärkt efter 2.0-uppdateringen. AF-S tillhör väl det bästa som finns på marknaden och AF-C är också suveränt bra även om användargränssnittet inte är helt optimalt jämfört med vad man hört om Sonys senaste modeller eller Nikons spegelreflexer. Det krävs en del inlärning för att optimera hanteringen om man säger så:)
 

AWid

Aktiv medlem
Såg just en artikel av Thom Hogan (en av ytterst få som jag betraktar som seriös bland internets hopkok av köpta youtubers/skojare/influensers). Där beskriver han AF-prestandan på Nikons Z-modeller. Kan väl sammanfattas som "mycket bra AF-prestanda, inklusive tracking, men delvis knöligt användargränssnitt" (min tolkning).

Artikeln kan hittas här.
 

smislo

Aktiv medlem
Kommer säkert fler uppdateringar så småningom men tveksam om det kommer att handla så mycket om AF-prestanda. Senaste uppdateringen kom för bara ett par veckor sedan (2.10).

Jag tycker AF fungerar alldeles utmärkt efter 2.0-uppdateringen. AF-S tillhör väl det bästa som finns på marknaden och AF-C är också suveränt bra även om användargränssnittet inte är helt optimalt jämfört med vad man hört om Sonys senaste modeller eller Nikons spegelreflexer. Det krävs en del inlärning för att optimera hanteringen om man säger så:)
Det gör det...det som jag upplever att den inte hinner riktigt fram när det gäller AF-C och 12 bilder/s...de första bilderna blir skarpa sedan tappar den och ibland blir inte exponeringen rätt...
 
ANNONS