Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

FiCa1

Aktiv medlem
Jag får undersöka saken! :D
300 bilder = drygt 8 rullar
Jag har bara ett batteri (originalet), det låter väldigt lite med runt 300 tycker jag, även om hur man fotograferar spelar roll. Jag kör ofta i skurar med 2-5bilder och det tar såklart mindre batteri än om man gör fininställning per bild. Har du på Wifi eller bluetooth det kan dra batteri
300 bilder = dryga 8 rullar 135 film. Just sayin' ... ;)
 

zosma

Aktiv medlem
Jag är lite fundersam till om det är lämpligt att köra torrt, är det inte större risk för repor om man torkar torrt jämfört med vått? men jag vet inte
Det var i någon annan tråd för ett tag sen jag frågade om sensor nergörning och där svarade någon att man kunde testa först torrt, så har bara gjort det. Det var på min D7200. Dom andra har jag inte gjort än. Och har bara spatlar för APS-C.
 

Arell

Aktiv medlem
105mm makro fanns tillgänglig på nikon.se en kort stund i morse igen. Enligt butiken där jag beställt ett sådant har leveranserna från Nikon tagit lite bättre fart nu. Vore ju kul, jag har väntat i 2,5 månader nu.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
105mm makro fanns tillgänglig på nikon.se en kort stund i morse igen. Enligt butiken där jag beställt ett sådant har leveranserna från Nikon tagit lite bättre fart nu. Vore ju kul, jag har väntat i 2,5 månader nu.
Yes, den var tillgänglig ungefär 1h. Slog inte till eftersom vi är först i kön på götaplatsens foto (och det kändes dyrt att betala 12k nu när alla blommor är borta). Var säkert inte helt smart beslut. Däremot köpte jag 40mm f/2 objektivet häromdagen på nikon.se, men den är också slut nu...
 

Arell

Aktiv medlem
Yes, den var tillgänglig ungefär 1h. Slog inte till eftersom vi är först i kön på götaplatsens foto (och det kändes dyrt att betala 12k nu när alla blommor är borta). Var säkert inte helt smart beslut. Däremot köpte jag 40mm f/2 objektivet häromdagen på nikon.se, men den är också slut nu...
Då är jag alltså inte först i kön på Götaplatsen…
 

törnan

Aktiv medlem
Tror ni att det kommer att komma en Z8 eller att de släpper Z6 iii och Z7 iii framöver?

Min spontana tanke efter att ha sett den korta teasern är att Z9 blir högupplöst (min 45mpx) och att jag därför tror att det kommer ytterligare ett pro-hus med lägre upplösning så ja, jag skulle tro på en Z8.
Z7-serien är så pass högupplöst att jag har svårt att se något behov av ett pro-hus liknande D850 i Z-serien.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket bolag som tillverkar sensorn tycker jag inte är så intressant. Mer intressant, men bara lite, är vilket bolag som har konstruerat sensorn.

Mest intressant är sensorns egenskaper.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Kanske att det börjar att lossna litet. Idag fick jag hämta mitt ex hos Fotokungen i Sthlm. Som jag har längtat! Makro är nog det roligaste jag vet, och det lilla jag har provat det hittills idag, ser det inte ut som att jag kommer att bli besviken!
Grattis! Jag som total macronybörjare har haft mycket roligt med det där objektivet. Tror det är ett väldigt kompetent objektiv.
 
  • Gilla
Reaktioner: NGS

krisljungberg

Aktiv medlem
Nu är jag inte så bekant med 70-200ans användningsområde direkt, hur vanligt det är att ta en sån med sig när man ska fota/filma wildlife på den typen av resa dom gör i videon, men baserat på det man ser, vad dom filmar/fotar, så känns det verkligen som en hint om en ny telezoom.
 
ANNONS