Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

törnan

Aktiv medlem
Nya teasern bekräftar i alla fall att det blir en högupplöst sensor i kameran, 8k översatt till 4:3 ger 7680*5760 vilket landar på 44mpx, så inte mindre än det i alla fall.

Även Nikon USA benämner den som "flagship 8K full frame mirrorless camera" vilket ger vid hand att stort fokus ligger på videoegenskaperna.

Nu är jag inte så bekant med 70-200ans användningsområde direkt, hur vanligt det är att ta en sån med sig när man ska fota/filma wildlife på den typen av resa dom gör i videon, men baserat på det man ser, vad dom filmar/fotar, så känns det verkligen som en hint om en ny telezoom.
70-200 har sin plats på en sån resa men något längre vill man ofta (alltid?) ha med sig också och med tanke på hur populärt 100-400 har kommit att bli så känns det troligt att något i den häraden är på gång.
 

smislo

Aktiv medlem
Kikar man på nikon lens roadmap så ser ju 100-400 lika lång ut som 70-200.
Vi som brukar köpa 100-400 (80-400), köper det oftast för 200-400mm delen, hoppas att de (NIKONJ) ger den riktigt lyft jämfört med den gamla AF-S 80-400/4.5-5.6G och att den hamnar på 5.6 och inte på 6.3 :)
 

törnan

Aktiv medlem
Och nu kom FW 1.30 till Z6II också.

Den för mig mest intressanta, och efterlängtade, funktionen är röstmemo. Tänk om dom kunde fixa så det går att tagga bilder direkt med en knapp i visningsläge också istället för att behöva öppna en meny, då hade jag blivit glad och troligen använt kameran mer än jag gör.

Skärmavbild 2021-10-21 kl. 15.14.28.png
 

cowboy

Aktiv medlem
Vad är ”intrycksbalans”? För mig låter det som ett Google Translate-ord.
Ja, det kan man fråga sig, det verkar automatöversatt och obegripligt. Jag har en engelskspråkig meny i min Z6ii, där ser det ut så här.

Photo shooting menu > Portrait impression balance > man kan därefter välja mellan Off, Mode 1, Mode 2 och Mode 3.

“Off” är default.

Är det kanske någon funktion för att lägga in presets för att justera (ansikts-) hudtoner?
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
ba4eb22ab65bf01d61556e63ee170133259e0b8d590df9e5732d52601b4b8e60.jpgNikon-Z9-mirrorless-camera.jpgSå vad tror ni knappen på vänster hands sida gör? Den har väl troligtvis med fokus val att göra. Jag hoppas att det är som en select knapp som går i 4 riktningar. Det borde då vara möjligt att hoppa från singel point AF till eye AF med en knapp tryckning. Något jag önskar på en Z6iii. Allt för att slippa ta sig genom en meny eller hålla in och scrolla.
 

törnan

Aktiv medlem
Visa bilaga 161384Visa bilaga 161385Så vad tror ni knappen på vänster hands sida gör? Den har väl troligtvis med fokus val att göra. Jag hoppas att det är som en select knapp som går i 4 riktningar. Det borde då vara möjligt att hoppa från singel point AF till eye AF med en knapp tryckning. Något jag önskar på en Z6iii. Allt för att slippa ta sig genom en meny eller hålla in och scrolla.

Intressant placering av knappen. Din tanke om AF känns inte helt orimlig, en modern ersättare till den"gamla" af-väljaren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Intressant placering av knappen. Din tanke om AF känns inte helt orimlig, en modern ersättare till den"gamla" af-väljaren.
Det är ju en knapp från D4 och framåt, förutom den mekaniska spaken som av förklarliga skäl utgår här, så i sig är det inget nytt. Om det är en knapp eller någon annan sorts variant återstår att se, men det kan helt enkelt vara en knapp som hittills som inte behöver passa in i en spak. Från D5 har ytan på knappen upphöjningar som på bilden ovan.
 

törnan

Aktiv medlem
Det är ju en knapp från D4 och framåt, förutom den mekaniska spaken som av förklarliga skäl utgår här, så i sig är det inget nytt. Om det är en knapp eller någon annan sorts variant återstår att se, men det kan helt enkelt vara en knapp som hittills som inte behöver passa in i en spak. Från D5 har ytan på knappen upphöjningar som på bilden ovan.

Ja precis, det var den knappen jag menade. Det intressanta är att den flyttar ut så långt åt kanten, spontant tänker jag att det blir knepigare att manövrera den "on the fly" när den är så långt från bajonetten men det kan mycket väl vara så att det funkar bättre i praktiken.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja precis, det var den knappen jag menade. Det intressanta är att den flyttar ut så långt åt kanten, spontant tänker jag att det blir knepigare att manövrera den "on the fly" när den är så långt från bajonetten men det kan mycket väl vara så att det funkar bättre i praktiken.
I praktiken går det nog inte att sätta den som på ett hus med F-fattning ens om man vill. I och med att spegelhuset saknas och det korta registeravståndet så är husen mer eller mindre platta på framsidan.
 

törnan

Aktiv medlem
I praktiken går det nog inte att sätta den som på ett hus med F-fattning ens om man vill. I och med att spegelhuset saknas och det korta registeravståndet så är husen mer eller mindre platta på framsidan.
Jag var nog lite otydlig, att den inte går att placera lika är givet men jag hade önskat en placering lik den för fn-knapparna på andra sidan bajonetten. Återigen reserverar jag mig för att det kanske är toppen i praktiken.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
200-600 är inte satt som S-line i produktplanen, så det finns en chans att den kommer in under 20 tkr, men 100-400 ska man nog inte hålla andan för i den frågan. Men det kan förstås bli 19 990:- för 200-600 också...
Well, 200-500mm till Nikon F kostar 13500:- och då har det ändå gått några år. ;D Jag bara ANTAR att 200-600 kommer vara lika bra som Sony's 200-600 (som kostar 23000 typ?) för alla Nikon Z, till och med deras kit-objektiv och DX-objektiv är riktigt skarpa. Ett riktigt skarpt 200-600, som är skarpt på 600mm, kommer LÄTT hitta en marknad trots en prislapp på 20.000 eller mer.
 
ANNONS