Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
AF 50/1,4D har ingen motor, men AF-S 24-70/2,8G har det om det inte är trasigt (men då fungerar det ju inte med AF på D850 heller). Båda går att använda, men objektiv utan motor får man fokusera manuellt. Är motiven still så är det inte så svårt, men rör de sig blir det förstås lite knepigt.Mina har ingen motor. Typ 50mm 1,4 D, 24-70 2,8 G ED.
Så då är mina skruvdrivna och autofokus kommer ej funka med adapter?
Sedan tycker jag väl, även om båda 24-70/2,8 för F fungerar med autofokus på adaptern, att 24-70/2,8 med Z-fattning hör till ett av objektiven som är ett starkt optiskt argument för Z-systemet. Sedan är det dessutom mindre och lättare, om än externzoomande på riktigt (och inte bara inne i motljusskyddet).
ztenlund
Aktiv medlem
Tveksamt. Om vi pratar om vad D egentligen/ursprungligen är tänkt för så är det exponeringsmätning framförallt med blixt. Dock påverkar det vilka manuella fokushjälpmedel som är tillgängliga när man kör dem på FTZ-adaptern, men en F-kamera bryr sig inte i det hänseendet. Och kamerorna lagrar fokusavståndet i metadatan om objektivet skickar det.Men D kan dock ha inverkan på AF-möjligheter då D ger återkoppling till kameran vilket fokusavstånd det är inställt på. D har dessutom bländarring.
AF-D borde dock vara utan motor.
AFS-D och AFI-D är med motor.
Mig veterligen (på rak arm) finns det inga objektiv med inbyggd fokusmotor som inte är D tekniskt sett*, vare sig de har bländarring eller inte. Bländarring har ingenting med D att göra egentligen, mer än att man valde att kalla D utan bländarring för G och i princip även G med elektroniskt styrd bländare för E. Flera äldre objektiv med bländarring som annars är lika finns både med och utan D beroende på när de är tillverkade.
*Möjligen undantaget specialobjektiven till F3AF.
Falumas
Aktiv medlem
G är D utan bländarring, sedan blir det filosofiskt om man skall säga att ett G också är ett D. Rent tekniskt sett saknar ju G bländarringen som alla D har.
Dom objektiven som finns både i AF och AF-D skiljer sig i att objektivet skickar sin fokusposition till kameran i AF-D utförandet, AF varianten gör det inte. Det är annan elektronik i AF-D än i AF.
Dom objektiven som finns både i AF och AF-D skiljer sig i att objektivet skickar sin fokusposition till kameran i AF-D utförandet, AF varianten gör det inte. Det är annan elektronik i AF-D än i AF.
ztenlund
Aktiv medlem
Vad menar du att jag skrev, för detta framstår för mig som i huvudsak en upprepning på falumiska?G är D utan bländarring, sedan blir det filosofiskt om man skall säga att ett G också är ett D. Rent tekniskt sett saknar ju G bländarringen som alla D har.
Falumas
Aktiv medlem
Vad menar du att jag skrev, för detta framstår för mig som i huvudsak en upprepning på falumiska?
Jag menar att du skrev
"Mig veterligen (på rak arm) finns det inga objektiv med inbyggd fokusmotor som inte är D tekniskt sett"
Jag menar att G inte rent tekniskt sett är D.
Dr. Glyko
Aktiv medlem
Ja, och det är en riktig bra uppdatering. Här är mina favoriter: Nu kan man koppla in auto-iso genom att vrida iso-vredet till c. Nu behöver man alltså inte längre gå in i meny för att sätta på/av auto-iso.Förresten, eftersom ingen annan har nämnt det, och inte heller FS på framsidan, så kan det för den "ouppmärksamme" nämnas att det kom en ny lite större mjukvaruuppgradering till Z f nyligen.
Zoom I sökaren är utökat till 400% och när man halvtrycker avtryckaren så försvinner all zoom.
EXIF info för manuella objektiv skrivs in med text nu, och man kan "ändra" bländaren med bakre ratten. T ex står det NIKKOR 85mm f/1.4 Ais med bländare F2 i EXIF när jag fotar med det objektivet vid F2.
Falumas
Aktiv medlem
Finns det G-objektiv som inte ger avståndsinformation till kameran?
Jag tror inte det. Finns det G-objektiv med bländarring?
pdahlen
Aktiv medlem
Jag kollade på uppdateringen och det är med Fåglar i motivavkänningFörresten, eftersom ingen annan har nämnt det, och inte heller FS på framsidan, så kan det för den "ouppmärksamme" nämnas att det kom en ny lite större mjukvaruuppgradering till Z f nyligen.
Bilagor
PMD
Aktiv medlem
Jag tror inte det, men jag är inte expert på Nikkorobjektiv.Jag tror inte det. Finns det G-objektiv med bländarring?
törnan
Aktiv medlem
Någon som använder Z6II med trådutlösare? Jag använder utan problem D4s, Z9 och Z8 med pocket wizards men Z6II får jag inte att reagera när jag har den som "slav".
Pocket wizard visar att den tar emot signalen från sändaren men kameran tar inga bilder. Använder PWs originalkabel men tänkte slänga ut frågan här innan jag springer och köper en annan kabel.
Pocket wizard visar att den tar emot signalen från sändaren men kameran tar inga bilder. Använder PWs originalkabel men tänkte slänga ut frågan här innan jag springer och köper en annan kabel.
cowboy
Aktiv medlem
Vilken PocketWizard-modell har du?Någon som använder Z6II med trådutlösare? Jag använder utan problem D4s, Z9 och Z8 med pocket wizards men Z6II får jag inte att reagera när jag har den som "slav".
Hos mig funkar MultiMax och Plus III fint med Z6ii (men man måste ha rätt kabel för Z6iis fyrkantiga kontakt), när jag kommer hem framåt kväll idag ska jag kolla vad min kabel heter - jag återkommer.
törnan
Aktiv medlem
Vilken PocketWizard-modell har du?
Hos mig funkar MultiMax och Plus III fint med Z6ii (men man måste ha rätt kabel för Z6iis fyrkantiga kontakt), när jag kommer hem framåt kväll idag ska jag kolla vad min kabel heter - jag återkommer.
PlusIII är det jag har, har testat med i alla fall tre olika och har en original PW kabel för z6II. Är inne på att det är kabeln som inte gett upp, har en annan med rätt kontakt men som tyvärr har 2.5 mm i andra änden så tänkte ta mig till någon affär imorgon och köpa en 2.5 --> 3.5 adapter.
cowboy
Aktiv medlem
Jag har nog samma grejor som du har (inkl 2.5 mm-hankontakten som kräver en adapter).
Min piratkabel heter "DC2 RC shutter release cable" (eBay, Shenzhen Lingo Technology Co, ca 130:- ).
https://www.ebay.com/itm/196418140442
Adaptern med diam 2.5 mm stereo hona till diam 3.5 mm stereo hane finns hos Kjell & Co (art 39204, cirka 50:-, kvaliten är tveksam men jag har letat hos flera leverantörer utan att hitta något bättre). Ingen elegant lösning men det fungerar...
https://www.kjell.com/se/produkter/...mm/ljudadapter-25-mm-till-35-mm-stereo-p39204
Efter att man kopplat upp PocketWizard Plus III så blir funktionen så här:
Kameran kommer att gå i "sleep" efter några minuter. Kameran väckes genom ett lätt tryck på Plus III's knapp "Test" (då displayens "nedre halvcirkel" tänds).
Vid hårt tryck på "test" (då displayens båda "halvcirklar" tänds) exponerar kameran.

Min piratkabel heter "DC2 RC shutter release cable" (eBay, Shenzhen Lingo Technology Co, ca 130:- ).
Adaptern med diam 2.5 mm stereo hona till diam 3.5 mm stereo hane finns hos Kjell & Co (art 39204, cirka 50:-, kvaliten är tveksam men jag har letat hos flera leverantörer utan att hitta något bättre). Ingen elegant lösning men det fungerar...
https://www.kjell.com/se/produkter/...mm/ljudadapter-25-mm-till-35-mm-stereo-p39204
Kameran kommer att gå i "sleep" efter några minuter. Kameran väckes genom ett lätt tryck på Plus III's knapp "Test" (då displayens "nedre halvcirkel" tänds).
Vid hårt tryck på "test" (då displayens båda "halvcirklar" tänds) exponerar kameran.

törnan
Aktiv medlem
Jag har nog samma grejor som du har (inkl 2.5 mm-hankontakten som kräver en adapter).
Visa bilaga 177360
Håller tummarna för att det löser problemet, det verkar tufft att få tag på en ny kabel med kort varsel.
törnan
Aktiv medlem
Visa bilaga 177360
Plocka fram den gamla kabeln och köpa en adapter löste problemet. Gamla kabeln får hamna i återvinningen och en ny reserv beställs omgående.
Kalejdokom
Aktiv medlem
Någon som har koll på batterigrepp till z? Jag har en z7 II med batterigrepp MB-N11 och planerar nu att byta till z6 III - men blir förvirrad då det verkar som att mitt grepp inte fungerar med z6 III. Till z6 III skall man ha MB-N14 som också är kompatibel med z6 II och z7 II. Varför funkar då inte MB-N11 med z6 III? Greppen är ju identiska till det yttre och använder samma batterier. Någon som kan reda ut detta?