Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nu har jag inte en Z50 men en Z5 ii och det sitter en liten knapp på vänster sida om EVF:en. Med den togglar man mellan skärm o EVF.

Vet dock inte om detta kan påverka "live view" eller ej, alltså om det löser just ditt problem.

Ett enkelt test. Spara dina inställningar till minneskort. Fabriksåterställ kameran och se om det funkar. Gör det det så är den någon inställning du råkat göra, finns en hel del att grotta i. Läs tillbaka dina inställningar från minneskortet
Tack, jo ska testa det. Det finns också en ny FW, kanske någon buggfix? Jag börjar med FW så får det bli en fabriksåterställning som nästa steg om det inte fungerar.

Nu har jag inte en Z50 men en Z5 ii och det sitter en liten knapp på vänster sida om EVF:en. Med den togglar man mellan skärm o EVF.

Vet dock inte om detta kan påverka "live view" eller ej, alltså om det löser just ditt problem.
Tackar, jo det är den jag har klickat runt på och tyvärr kommer det aldrig live view på monitorn i något läge

Ett enkelt test. Spara dina inställningar till minneskort. Fabriksåterställ kameran och se om det funkar. Gör det det så är den någon inställning du råkat göra, finns en hel del att grotta i. Läs tillbaka dina inställningar från minneskortet
Senaste FW hjälpte inte, men en fabriksåterställning gjorde det 😁.

Så det blev ändå en god fortsättning till slut.

Vad som har hänt vet jag inte, känner mig ganska oskyldig och har gått igenom alla tänkbara inställningar utan att hitta något. Men det är ju skönt att det löste sig iaf.

Tack alla som har deltagit

Senaste FW hjälpte inte, men en fabriksåterställning gjorde det 😁.

Så det blev ändå en god fortsättning till slut.

Vad som har hänt vet jag inte, känner mig ganska oskyldig och har gått igenom alla tänkbara inställningar utan att hitta något. Men det är ju skönt att det löste sig iaf.

Tack alla som har deltagit
Härligt. Har du läst tillbaka dina inställningar? Risken är väl att det kommer tillbaka när du gör det.

Härligt. Har du läst tillbaka dina inställningar? Risken är väl att det kommer tillbaka när du gör det.
Nä, har inte gjort det. Funderade på om jag skulle göra det men vid FW uppdateringen så flyttades också någon inställning så jag tror jag gör det manuellt. Jag har typ samma inställningar på min Z6iii så det går ganska snabbt att klicka sig igenom menyerna och få med de ändringar man vill ha

Tack, jo ska testa det. Det finns också en ny FW, kanske någon buggfix? Jag börjar med FW så får det bli en fabriksåterställning som nästa steg om det inte fungerar.
Tänk på att dina inställningar troligen försvinner i samband med ny FW, spara först för att kunna få tillbaka dessa.

Tack för förslag, men det kommer enbart i bild i automatisk växling. Klickar jag på de olika alternativen på visning så kommer det aldrig en live bild på monitorn. Växlingen fungerar som den ska men jag får i bild utan att jag valt detta.
Svaren känns något otydliga, så för sakens skull vill jag påpeka att man enbart kan få sökarbild på skärmen på baksidan (i fotoläge) om man har valt automatisk växling (Automatic display switch) eller enbart skärmen (Monitor only).

Väljer man något av lägena som prioriterar sökaren (Prioritize viewfinder 1 eller 2) så visas inte sökarbilden på baksidan, utan enbart en del annat kan då visas. Enbart sökaren (Viewfinder only) gör förstås också att man inte kan visa något på skärmen, men då blir det ju inget alls.

N.b. att det går att justera vilka lägen som knappen på huset roterar mellan.

Kan också informera vad inställningen fanns under.

Med knappen DISP kan man växla mellan några olika visningsläge, ett läge är där att i menyn visas på monitorn.

Jag hade bytt ut DISP knappen mot ”Min Meny” så därför hittade jag inte detta förrän efter en fabriksåterställning. Det verkar inte som man kan nå DISP växla livevisning från Menyn, har iaf inte hittat detta. Har nu på båda mina kameror lagt tillbaka DISP på DISP, så får jag hitta ett annat sätt att nå ”Min Meny”

Varför kameran har ändrat läget för DISP utan ens en knapp är en gåta, men eftersom det tydligen kan hända så är det kanske bäst att ha den synlig

ANNONS
Götaplatsens Foto