Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Velvia till skidor/snowboard

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Är det någon som testat? Skulle vilja ha lite skjuts i färgerna och så vill jag åt kornet..

Hur tecknar Vevia 100 i snö? Sticker det iväg mot det gula eller håller den sig hyffsat neutral?

Funderar på att köpa ett 10-pack och sedan komplettera med 10 Provia 400 till påsken.
 
Jag har testat velvia 100F och tycker det blir rätt så bra. Snön har ibland att bli aningens gul speciellt om bilderna blir lite underexponerade men det är inte speciellt mycke mer än Velvia 50 tycker jag. Gillar nästan Velvia 100F mer än Provia 100F fast det är nog mest en känsla jag har.
Tycker Provia 400F är helt Ok om ljuset kräver den filmen men jag skulle aldrig använda den om solen skiner. Jag tror det är onödigt att köpa ett tiopack av den.

/Daniel
 
400f

Provia 400f ar en bra film med relativt litet
korn.
Jag har inte pressat den sjalv, men den ska
tydligen funka bra till det ocksa.
 
när jag har fotat skidåkning har jag aldrig behövt gå över 200. o jag har aldrig fått problem med att filmen inte är snabb nog. fast de beror ju helt på om man vill ha kvällsåkning lr om man bara kör på dagar med solsken...
 
Prova Provia

Ska du ha lite mer ljuskänslighet än Velvia 100 så rekomenderar jag dig att testa provia 100 pressad till 200. Blir kanon. Har även testat Velvia 100 men tycker den sotar igen skuggorna för mycket. Det bli klart bättre med Provia 100 pressad jämfört med provia 400. Om ljuset räcker tycker jag att det inte finns något alternativ som duger. Jag kan inte se någon nämnvärd kontrastskillnad eller kornskillnad mellan Velvia 100 och Provia 100@200, däremot är väl färgmättnaden lite högre i V100.
 
Re: Prova Provia

Tonyeagle skrev:
Ska du ha lite mer ljuskänslighet än Velvia 100 så rekomenderar jag dig att testa provia 100 pressad till 200. Blir kanon. Har även testat Velvia 100 men tycker den sotar igen skuggorna för mycket. Det bli klart bättre med Provia 100 pressad jämfört med provia 400. Om ljuset räcker tycker jag att det inte finns något alternativ som duger. Jag kan inte se någon nämnvärd kontrastskillnad eller kornskillnad mellan Velvia 100 och Provia 100@200, däremot är väl färgmättnaden lite högre i V100.

Tack för svaret! Hur gör man när man framkallar den om man pressat till 200? Kör framk påsar från fuji och till dem fanns det inga klistermärken att köpa för pressning
 
Ring och kolla!

Ring och kolla med fujilab i Ånge. Jag kör med Scandinavian photo som har pressningsklistermärken för 20 spänn. Du hittar garanterat ingen billigare och bättre 200-film än Provia 100 F (eller Sensia 100 om du vill komma billigare undan med bibehållen toppkvalitet).
 
ANNONS