Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Zoombrowser- ÄNTLIGEN

Produkter
(logga in för att koppla)
Dave skrev:
jag fick inte med grundversionen till zoombrowser i min låda till min 20D, någon som har en länk till en "grundversion" då den som erbjuds via länken ovan är en uppgradering!?

tackar på förhand!

Dave
Du behövwer faktiskt inte ha några program alls för att installera canons "uppdateringar".
Se till att du har ett uppackningsprog. installerat först bara, t.ex. WinRAR eller WinZIP.
Högerklicka sedan på filen du tankat från Canons Sida och välj "Extrahera".
I fallet Zoombrowser kan du kika i mappen .\ZOOMBRSR\ENGLISH\ och köra Setup.exe därifrån.

FÖrövrigt håller jag inte med er om att detta skulle vara nåt fantastiskt program, men det är naturligtvis en smaksak. Jag använder den ingående Camera Window för att plocka in bilderna i datorn och sortera dem i mappar med datum. Den funktionen gillar jag, men för övrigt är det ytterst sällan jag bläddrar med ZB.

/Micke

AlfaGTV skrev:
För övrigt håller jag inte med er om att detta skulle vara nåt fantastiskt program, men det är naturligtvis en smaksak. /Micke
Jag kan ju jämföra med vad Minolta tillhandahåller i sin Minolta Viewer. Jag var en sväng över i det huset med en A2 innan jag insåg att det är här i Canon-huset jag hör hemma.

Canons ZB är ju ljusår bättre än MV och som tur var kunde jag använda ZB till A2:an p.g.a. att jag också har en gammal S45:a. Så det är i det perspektivet jag ser hur bra ZB är.

Den slutliga gallringen gör jag i RawShootern innan konverteringen, så i ZB gör jag för det mesta ingenting mer än ÅÅÅÅ-MM-DD registrerar och jämför seriebilder som jag tycker är lättare att göra i ZB än i RawShootern som den ser ut i gratisversionen idag.
Jag tycker att jag nu har ett perfekt bildflöde i datorn och att jag nästan alltid kör RAW gör det inte tungt längre som det var när man satt och petade i enskilda bilder i CS.

Hallåj!

Jag har ingen aning om hur Minoltas program ser ut, men vi jobbar tydligen ganska lika vad gäller själva inläsningen av bilderna.
Däremot har jag tidigare haft Nikon och deras mjukvaror gillar jag skarpt. De kan däremot vara litet instabila (Nikon View och Capture)

Själv stänger jag omedelbart ZB när den öppnats och granskar istället bilderna med RawShooter.

Tycker deras föreslagna metod fungerar utmärkt, dvs kör ett bildspel och sätt prioritet på bilderna under detta. Sedan kan man enkel plöja igenom de som är högst prioriterade och göra JPEG framkallningar av dessa.
Gillar att det är så enkelt att med enbart tangentbordskommandon kunna zomma in/ut och visa utbrända kanaler. Och enkelt att bläddra mellan bilderna med musknappen och helt underbart att kunna lägga ett antal bilder till "framkallning" medans man finjustera vitbalans och färger på andra bilder samtidigt.

De bilder som jag slutligen verkligen vill nyttja maximalt, de kör jag igenom File Viewer Utility, eftersom denna ger maximal kvalitet, och plockar fram som 16bits tiffar.

Då är det oftast inte så många kvar och de ger jag gärna lite finputsning i Photoshop innan de anpassas för slutmedia. (Tryck, Web e.d.)

MVH /Micke

AlfaGTV skrev:De bilder som jag slutligen verkligen vill nyttja maximalt, de kör jag igenom File Viewer Utility, eftersom denna ger maximal kvalitet, och plockar fram som 16bits tiffar.
MVH /Micke [/B]
Använder du inte Rawshooterns TIFF16-konvertering?
Hur kommer du ur den då?

På bilder jag vill lägga ner arbete på kör jag TIFF16-batch och öppnar dom sedan i CS och gör klar bilderna innan JPG8 konvertering.

Christer1 skrev:
Använder du inte Rawshooterns TIFF16-konvertering?
Hur kommer du ur den då?
...

Mnja? Nu förstår jag nog inte riktigt???

Om du syftar på RawShooter så är det bara att klicka på "More Options.." på Convertfliken för att kunna välja format och palecering m.m.

Om du menar hur jag får dem att konverteras med FVU istället så var det så avancerat som att ha denna igång samtidigt :) och välja ut de bilder jag vill ha "fin-konverterade" och sedan köra dem individuellt.

MVH
/Micke
PS Kanske skall tillägga att jag plåtar med en EOS 1D, och ZB funkar inte med dennas rawformat, TIF. Visar bara den inpackade förhandsgranskningen på ca 200*133px om jag inte konverterar dem först. DS

P.R. skrev:
Jo jag vet men fotar bara raw och jämför med EOS Viewer, Digital Photo Professional och Photoshop Elements (konverterad till TIFF men samma storlek). I alla dessa andra program är 100% lika stora och det stämmer med vad jag förväntar mig jämfört med skärmupplösningen. I ZB blir det som sagt ungefär hälften så stort och går inte att se detaljer på samma sätt.
Pelle nu bör du gå in och titta på den här länken. Allt du vill ha finns i ZB Raw Image Task som jag skrivit om här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42388&perpage=15&pagenumber=1

Det är först nu som jag hittat alla dessa RAW- godbitar i ZB. Nu tycker jag den är i en klass för sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto