Annons

Nybörjade måste bli proffs på att fota mat!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hevi

Ny medlem
Hej,

Jag är i startgroparna av att starta upp ett eget företag, problemet är dock att behovet av att kunna ta bra bilder är stort och min kunskap är liten.
Jag har inhandlat lite prylar jag googlat mig fram till; en canon systemkamera för 10 papp, 50 mm objektiv, duk för att få till bra belysning och en slags ledlampa som ska bidra till en mer fulländad belysning... Men trots detta så känner jag att jag inte ens är nära den nivå jag behöver nå. Kameran har överväldigande mycket inställningar och än värre blir det när jag ska gå in i lightroom och försöka mig på efterredigeringen...

Är det någon här som är duktig på att fota just mat och vet exakt vilka inställningar jag bör ha på kameran? Eller än bättre, finns det någon som bor i Stockholmstrakten som är duktig på detta som skulle kunna tänka sig att fysiskt svänga förbi mig några timmar mot en liten ersättning?

Vore supertacksam för svar!
Hevi
 

Third eye

Aktiv medlem
Fotar vare sig mat, är kunnig fotograf eller kan svänga förbi, även o. Det skulle va kul.
Men jag tror en stor del av magicen som återstår skapas i Lightroom.
Och såklart, fota med liveview :)

Följer för övriga svar här.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett första tips är att du börjar med två saker samtidigt: dels tittar du på alla Youtube-klipp om matfotografering som du kan hitta, och dels testar du själv, så mycket du bara orkar.

Om du känner dig vilse i kamerans inställningar så tillkommer ett tredje moment: se till att fotografera allt möjligt och lek med kamerans inställningar, till du känner dig bekväm med dem. Åtminstone de vanligaste som du kan tänkas vilja använda.

Vad gäller inställningar i kameran så kan någon säkert hjälpa dig, men då måste du berätta vilken modell du har köpt.
 

Hevi

Ny medlem
Vad glad jag blir att få svar!
Kameran är en Canon EOS 550D.. Den har nog uppåt 10 år på nacken. Bra tips förövrigt Uffe. Ett problem jag har är att jag har 2 småbarn här hemma och fortfarnde har många andra åtaganden vid sidan om vilket sätter mig i situationen ; 1. Lite tid. 2. Liten budget. Därför jag försöker hitta lite genvägar för att bli bra snabbt, om det nu finns...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Du kan börja här: https://moderskeppet.se/kunskap/foto/matfoto/
Sedan är det bara att ta fram manualen till kameran och gå igenom och prova alla inställningar (och provfotografera) som gås igenom. Canons manualer brukar vara bra och förklara vad de olika inställningarna gör. Parallellt som du kör kursen på moderskeppet och läser manualen bör du lusläsa någon nybörjarbok om fotografering eller t.ex. läsa artiklarna i Fotoskolan här på fotosidan. Tror knappast det hjälper om någon kommer hem till dig ett par timmar. Ett par månader hade varit mer realistiskt.

Börja med de 6 understa artiklarna som kommer upp på länken nedan:

Vill du lära dig Lightroom snabbt så har även Moderskeppet nybörjarkurser på detta.
 

pysse

Aktiv medlem
Hej,

Jag är i startgroparna av att starta upp ett eget företag, problemet är dock att behovet av att kunna ta bra bilder är stort och min kunskap är liten.
Jag har inhandlat lite prylar jag googlat mig fram till; en canon systemkamera för 10 papp, 50 mm objektiv, duk för att få till bra belysning och en slags ledlampa som ska bidra till en mer fulländad belysning... Men trots detta så känner jag att jag inte ens är nära den nivå jag behöver nå. Kameran har överväldigande mycket inställningar och än värre blir det när jag ska gå in i lightroom och försöka mig på efterredigeringen...

Är det någon här som är duktig på att fota just mat och vet exakt vilka inställningar jag bör ha på kameran? Eller än bättre, finns det någon som bor i Stockholmstrakten som är duktig på detta som skulle kunna tänka sig att fysiskt svänga förbi mig några timmar mot en liten ersättning?

Vore supertacksam för svar!
Hevi
öva öva öva … testa olika inställningar och bakgrunder och ljus och se hur det blir
 

Hevi

Ny medlem
Kan du visa en exempelbild, och berätta vad du skulle vilja förbättra i den?
Okej, bra idé! Här är 2 bilder jag tog på en ostbricka då jag tyckte det kändes som en rmlig utmaning att bemästra då många olika element ska med och det måste jag kunna klar av!

Den lite mörkare har jag bar pillat runt lite i lightroom och den ljusare har jag pillat runt desto mer.

Det jag vill göra bättre handlar väl om att göra maten att se aptitlig ut.... Fikonmarmeladen ser ut som snorkrokor förutom det vet jag tycärr inte själv exakt vad som gör bilden så horribel i mina ögon..

Om du googlar beautiful cheese plate så kommer ju allt du får upp se helt fantastiskt ut!
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Google visade mig massor av bilder, men jag tycker inte att de var extremt mycket bättre än din.

Belysningen ser kanske lite platt ut. Vad har du använt för att belysa motivet?

Det kanske ser lite bättre ut om du inte tar bilden rakt ovanifrån utan sänker kameran till en lite lägre vinkel.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du har hittat någon/några bild/-er som du tycker är bra så sätt dig ner och titta noga på dem, för att försöka luska reda på vad som gör dem bra.

Titta på tex:
- skuggor: finns det några? Är de hårda eller mjuka? Vilken/vilka riktning kommer ljuset från?
- reflexer: finns det några? Är reflexerna små eller stora? Var sitter de?
- kamerans vinkel: är bilden tagen från precis ovanför tallriken, eller i vinkel?
- bakgrund: finns det någon tydlig bakgrund? I så fall, hur ser den ut?
- skärpedjup: är skärpedjupet kort eller långt? Hur kort/långt är det?
 

Fredrik O.

Aktiv medlem

Där kan du hitta massor av lärorika och inspirerande videor om att fotografera mat. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Google visade mig massor av bilder, men jag tycker inte att de var extremt mycket bättre än din.

Belysningen ser kanske lite platt ut. Vad har du använt för att belysa motivet?

Det kanske ser lite bättre ut om du inte tar bilden rakt ovanifrån utan sänker kameran till en lite lägre vinkel.
Belysningen är inte bara lite platt. Den är mycket platt. Finns inte en tillstymmelse till skuggor som annars hade skapat djup och liv.
I snorkråkorna finns en antydan till reflexer, men det behövs mer.

Bland alla andra lästips kan jag lägga till porträttfoto. Finns många enkla och snabba översikter i det ämnet, som ger en insikt i vilka dramatiska skillnader placering av ljuskällan (eller -källorna) gör.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Man måste tänka långt utanför lådan för att få till de där matbilderna. Ta bara det relativt kända tricket att få sallad krispig och lagom blank med ett tunt lager hårspray.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Okej, bra idé! Här är 2 bilder jag tog på en ostbricka då jag tyckte det kändes som en rmlig utmaning att bemästra då många olika element ska med och det måste jag kunna klar av!

Den lite mörkare har jag bar pillat runt lite i lightroom och den ljusare har jag pillat runt desto mer.

Det jag vill göra bättre handlar väl om att göra maten att se aptitlig ut.... Fikonmarmeladen ser ut som snorkrokor förutom det vet jag tycärr inte själv exakt vad som gör bilden så horribel i mina ögon..

Om du googlar beautiful cheese plate så kommer ju allt du får upp se helt fantastiskt ut!
Fast den där bilden är ju tagen med en Iphone. Hade du inte köpt en Canon?

Anyway...dels så tycker jag att ljuset är för hårt så jag hade jobbat mer med ljussättningen. Jobba med indirekt ljus i början, du kanske har en extern blixt till din Canon. I ett mindre rum med vita väggar och tak kan du få ett väldigt lättarbetat ljus om du vrider blixthuvudet bakåt. Hela rummet blir en ljusformare. Kanske inget spännande ljus men väldigt förlåtande.

Var inte heller rädd för att gå ner i vinkel, gå närmare. Komplettera med detaljbilder på något som ligger på brickan. Experimentera med kort skärpedjup.

Youtube är nog mitt bästa tips. Finns tyvärr ingen crashcourse i foto. Visst kan du memorera vissa moment men då vet du inte vad eller varför något gick fel när det gör det.

Jag tycker avslutningsvis ostbrickan ser god och inbjudande ut. Jag hade velat hugga in direkt :) så du har kommit en bra bit på vägen redan. Lycka till!
 

Janne H

Aktiv medlem
Oavsett vad du vill bli bra på, riktigt bra på så går det åt tid och träning och åter träning. Vill du bli en ny Zlatan, en ny Bolt, en ny Max Martin, ny Mästerkock....träning och åter träning är vad som går åt. Vissa blir aldrig en ny Zlatan hur mycket de än tränar ;-) Vill inte låta negativ men du måste nog inse att genvägarna är få och det som lönar sig är hårt arbete under många många år för att bli riktigt bra!
 

Artis

Aktiv medlem
För min del ser ostbrickan overload ut. Själv skulle jag välja 4-5 olika ostar och några få tillbehör. Få med lägre vinkel som någon redan påpekat här och experimentera med belysningen för att få lite dimension i bilden. Det hjälper mycket om du kopplar kameran till dator och styr bilden därifrån.
 

präntare

Medlem
Hej,

Jag är i startgroparna av att starta upp ett eget företag, problemet är dock att behovet av att kunna ta bra bilder är stort och min kunskap är liten.
Jag har inhandlat lite prylar jag googlat mig fram till; en canon systemkamera för 10 papp, 50 mm objektiv, duk för att få till bra belysning och en slags ledlampa som ska bidra till en mer fulländad belysning... Men trots detta så känner jag att jag inte ens är nära den nivå jag behöver nå. Kameran har överväldigande mycket inställningar och än värre blir det när jag ska gå in i lightroom och försöka mig på efterredigeringen...

Är det någon här som är duktig på att fota just mat och vet exakt vilka inställningar jag bör ha på kameran? Eller än bättre, finns det någon som bor i Stockholmstrakten som är duktig på detta som skulle kunna tänka sig att fysiskt svänga förbi mig några timmar mot en liten ersättning?

Vore supertacksam för svar!
Hevi
Det finns en 10000 ggr regel om man vill bli bra på något , alltså motsvarande exp på matbilder, då är du nog nära proffsnivå, dvs om du lär av misstagen och har den naturliga begåvningen...
😁
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Oavsett vad du vill bli bra på, riktigt bra på så går det åt tid och träning och åter träning. Vill du bli en ny Zlatan, en ny Bolt, en ny Max Martin, ny Mästerkock....träning och åter träning är vad som går åt. Vissa blir aldrig en ny Zlatan hur mycket de än tränar ;-) Vill inte låta negativ men du måste nog inse att genvägarna är få och det som lönar sig är hårt arbete under många många år för att bli riktigt bra!
10 000 träningstimmar krävs för att bli världsmästare, plus talang. Det gäller det mesta.
 
ANNONS