Annons

Nybörjare önskar hjälp med start av Chinon CM-4

Produkter
(logga in för att koppla)

totainthemoya

Ny medlem
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med en Chinon CM-4 som jag kommit över. Jag är total nybörjare.
1. Jag har köpt nya batterier och enligt manualen ska - sidan vara uppåt på det översta batteriet. Men det är två batterier, hur ska det understa vara riktat?
2. Man ska kunna se motiv i sökaren oavsett om batteri är monterat, men hur jag än gör är det svart, jag har tagit av linsskyddet. Måste det sitta film i?
3. Filmmatarvredet går inte att vrida fram hela vägen utan stannar bara efter en liten bit, är detta normalt eller har något gått sönder. Är det något som löser sig när jag sätter i filmen (om jag fattar hur man gör....)

Tacksam för hjälp! Målet är att smälla på ett teleobjektiv som låg i samma låda och sen försöka plåta några fåglar från altanen eller nått :)

Mvh
Björn
 

Bilagor

  • chinon cm-4.jpg
    chinon cm-4.jpg
    93.9 KB · Visningar: 82
Om sökaren är svart fastän du har tagit av linslocket så är kameran sannolikt trasig. Ta loss objektivet och kolla om spegeln i kameran har fastnat i uppfällt läge.

Batterierna behövs bara till ljusmätaren. Slutare och annat ska fungera utan. Om det varken fungerar att lösa ut slutaren eller dra fram filmen så är den sannolikt trasig.
 
Visst staplas batterierna ovanpå varandra? I så fall måste du ha dem vända åt samma håll.
 
Här har du manualen till din kamera:
http://www.butkus.org/chinon/chinon/cm-4s/cm-4s.htm

Ditt andra problem.

Sökaren är svart för att spegeln är uppfälld. Så är det normalt bara under det korta ögonblicket då en bild tas. Så något är lurt med din kamera, men allt hopp är inte ute.