Annons

Nybörjare önskar hjälp med start av Chinon CM-4

Produkter
(logga in för att koppla)

totainthemoya

Ny medlem
Hej. Jag skulle behöva lite hjälp med en Chinon CM-4 som jag kommit över. Jag är total nybörjare.
1. Jag har köpt nya batterier och enligt manualen ska - sidan vara uppåt på det översta batteriet. Men det är två batterier, hur ska det understa vara riktat?
2. Man ska kunna se motiv i sökaren oavsett om batteri är monterat, men hur jag än gör är det svart, jag har tagit av linsskyddet. Måste det sitta film i?
3. Filmmatarvredet går inte att vrida fram hela vägen utan stannar bara efter en liten bit, är detta normalt eller har något gått sönder. Är det något som löser sig när jag sätter i filmen (om jag fattar hur man gör....)

Tacksam för hjälp! Målet är att smälla på ett teleobjektiv som låg i samma låda och sen försöka plåta några fåglar från altanen eller nått :)

Mvh
Björn
 

Bilagor

  • chinon cm-4.jpg
    chinon cm-4.jpg
    93.9 KB · Visningar: 82
Om sökaren är svart fastän du har tagit av linslocket så är kameran sannolikt trasig. Ta loss objektivet och kolla om spegeln i kameran har fastnat i uppfällt läge.

Batterierna behövs bara till ljusmätaren. Slutare och annat ska fungera utan. Om det varken fungerar att lösa ut slutaren eller dra fram filmen så är den sannolikt trasig.
 
Visst staplas batterierna ovanpå varandra? I så fall måste du ha dem vända åt samma håll.
 
Här har du manualen till din kamera:
http://www.butkus.org/chinon/chinon/cm-4s/cm-4s.htm

Ditt andra problem.

Sökaren är svart för att spegeln är uppfälld. Så är det normalt bara under det korta ögonblicket då en bild tas. Så något är lurt med din kamera, men allt hopp är inte ute.

Att du inte kan dra fram film kan bero på tre saker. 1) Filmen som sitter i kameran är slut. 2) Mekaniskt fel. Använd inte våld, i båda fallen är det fel lösning. :) 3) Den är redan frammatad, och den är redo att ta en bild. Om spegeln dessutom är uppfälld så är den mitt i en slutarcykel, jag tror att detta är din situation.

Först, låt oss kolla om det finns film i. Håll in knappen på kamerans undersida (21 i bilden i manalen) och veva medurs på den lilla veven på kamerans ovansida (8) om det går lätt att veva så finns det ingen film i. Om det är lite motstånd och det kanske hörs lite raspande, veva på tills veven inte vill, eller det går lättare, filmen är nu tillbakaspolad. Om det är massivt motstånd i veven sitter filmen fast, trist.


Öppna bakstycket genom att dra plattan som veven sitter fast i rakt uppåt/utåt. Plocka ut eventuell film.


Ta bort objektivet genom att trycka in den lilla spaken vid objektivfästet och vrid på objektivet.

Peta lite försiktigt på spegeln som sitter uppvikt mot "innertaket" på kameran, se om den vill slippa fri. Den kan ha fastnat. Om den lossnade kan du förmodligen manövrera filmvredet nu och göra avfyrningar.

Om problemet kvarstår och spegeln fortfarande inte vill komma ner:

(Gör inte såhär med en fin kamera, skicka på reparation i stället.)

Med torra och rena fingrar, grip genom objektivöppningen och genom det öppna bakstycket samtidigt så att du håller FÖRSIKTIGT i slutargardinen. Jucka lite FÖRSIKTIGT på den, och håll tummarna att den släpper och fullgör sin cykel.

Om den lossnade kan du förmodligen manövrera filmvredet nu och göra avfyrningar.

Om inte, usch, då kan jag nog inte komma med några fler tips. Processen ovan fixade en samtida kamera som visade samma symptom.

Om du får svart gegga på fingrarna när du petar i kameran så håller ljustätningarna på att falla sönder. Det är lätt att åtgärda, men får bli en senare post. Få inte gegga på slutargardinen, det tycker den inte om.
 
Nix, batterna är bara till ljussättaren inte till slutaren.

Jag hade visserligen en CE-4, inte en CM-4, men mitt minne av den är att slutaren behövde spänning.

I manualen som Wilper länkar till står:

Installing the batteries

[...] Note: Clean the batteries with a dry cloth or paper before inserting and thereafter at regular intervals. Make sure that the batteries are inserted correctly, i.e., check polarity. The shutter will operate only when batteries are correctly installed and not exhausted.4.butkus.org


Är detta fel?
 
Jag hade visserligen en CE-4, inte en CM-4, men mitt minne av den är att slutaren behövde spänning.

I manualen som Wilper länkar till står:

Installing the batteries

[...] Note: Clean the batteries with a dry cloth or paper before inserting and thereafter at regular intervals. Make sure that the batteries are inserted correctly, i.e., check polarity. The shutter will operate only when batteries are correctly installed and not exhausted.4.butkus.org


Är detta fel?

Jag utgick från det som står här: http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cameras/Pages/chinon.htm

Kanske är olika mellan CM-4 och CM-4s? Eller så är en av källorna fel. Manualen har säkert rätt i så fall.
 
Jag utgick från det som står här: http://www.thecamerasite.net/01_SLR_Cameras/Pages/chinon.htm

Kanske är olika mellan CM-4 och CM-4s? Eller så är en av källorna fel. Manualen har säkert rätt i så fall.

I din länk står det
"Battery (Two 1,5V alkaline, LR-44 or equiv.) is only needed for an exposure meter"

Men det som står i manualen för CM4 som finns på Butkus.org, så måste nog vara tryckfelsnisse som varit framme då mina 2st CM4 och min CM4s har en fungerande slutare även om inga batterier är installerade.
 
Jag hade visserligen en CE-4, inte en CM-4, men mitt minne av den är att slutaren behövde spänning.

I manualen som Wilper länkar till står:

Installing the batteries

[...] Note: Clean the batteries with a dry cloth or paper before inserting and thereafter at regular intervals. Make sure that the batteries are inserted correctly, i.e., check polarity. The shutter will operate only when batteries are correctly installed and not exhausted.4.butkus.org


Är detta fel?

Ja, CE4 behöver batterier för att slutaren ska fungera, detta gäller även CE5, CG5, CP-serien .
Jag är dock lite osäker vad det gäller CS4,CM7 och dom äldre CE-modellerna. Övriga M42 modeller fungerar slutarna på utan batterier. CM5 behöver heller inga batterier. ( med reservation för att det finns endel modeller som inte såldes i Sverige som jag inte vet hur det är med)
 
Visst staplas batterierna ovanpå varandra? I så fall måste du ha dem vända åt samma håll.

Du kanske har dålig kontakt, gör rent kontakterna i batterihållaren och se om det hjälper. Det kan ha bildats tillräckligt med osynlig oxid för att det inte skall funka. Jag har själv väckt en "död" kamera genom att skrapa på kontaktytorna med en glasspinne.
 
Om sökaren är svart fastän du har tagit av linslocket så är kameran sannolikt trasig. Ta loss objektivet och kolla om spegeln i kameran har fastnat i uppfällt läge.

Batterierna behövs bara till ljusmätaren. Slutare och annat ska fungera utan. Om det varken fungerar att lösa ut slutaren eller dra fram filmen så är den sannolikt trasig.

Nånting verkar tjall ja. Ska kolla på det innan jag bryr mig om huruvida ljusmätaren fungerar.
Tack för svar.

/Björn
 
Här har du manualen till din kamera:
http://www.butkus.org/chinon/chinon/cm-4s/cm-4s.htm

Ditt andra problem.

Sökaren är svart för att spegeln är uppfälld. Så är det normalt bara under det korta ögonblicket då en bild tas. Så något är lurt med din kamera, men allt hopp är inte ute.

Att du inte kan dra fram film kan bero på tre saker. 1) Filmen som sitter i kameran är slut. 2) Mekaniskt fel. Använd inte våld, i båda fallen är det fel lösning. :) 3) Den är redan frammatad, och den är redo att ta en bild. Om spegeln dessutom är uppfälld så är den mitt i en slutarcykel, jag tror att detta är din situation.

Först, låt oss kolla om det finns film i. Håll in knappen på kamerans undersida (21 i bilden i manalen) och veva medurs på den lilla veven på kamerans ovansida (8) om det går lätt att veva så finns det ingen film i. Om det är lite motstånd och det kanske hörs lite raspande, veva på tills veven inte vill, eller det går lättare, filmen är nu tillbakaspolad. Om det är massivt motstånd i veven sitter filmen fast, trist.


Öppna bakstycket genom att dra plattan som veven sitter fast i rakt uppåt/utåt. Plocka ut eventuell film.


Ta bort objektivet genom att trycka in den lilla spaken vid objektivfästet och vrid på objektivet.

Peta lite försiktigt på spegeln som sitter uppvikt mot "innertaket" på kameran, se om den vill slippa fri. Den kan ha fastnat. Om den lossnade kan du förmodligen manövrera filmvredet nu och göra avfyrningar.

Om problemet kvarstår och spegeln fortfarande inte vill komma ner:

(Gör inte såhär med en fin kamera, skicka på reparation i stället.)

Med torra och rena fingrar, grip genom objektivöppningen och genom det öppna bakstycket samtidigt så att du håller FÖRSIKTIGT i slutargardinen. Jucka lite FÖRSIKTIGT på den, och håll tummarna att den släpper och fullgör sin cykel.

Om den lossnade kan du förmodligen manövrera filmvredet nu och göra avfyrningar.

Om inte, usch, då kan jag nog inte komma med några fler tips. Processen ovan fixade en samtida kamera som visade samma symptom.

Om du får svart gegga på fingrarna när du petar i kameran så håller ljustätningarna på att falla sönder. Det är lätt att åtgärda, men får bli en senare post. Få inte gegga på slutargardinen, det tycker den inte om.

OK. Tack alla för engagemanget! Jag ska försöka följa dina tips här med försiktighet. Jag har fått igång ett par gamla vintage stereos med oxider, damm osv så varför inte gå vidare till vintagekameror. Båda svärföräldrarna gick nyligen bort och lämnade kvar diaprojektor, bilder, kamera osv från 70-80 tal, så det vore kul att få igång något av det iaf.

/Björn
 
... kamera osv från 70-80 tal, så det vore kul att få igång något av det iaf.

70-80-tal är inte så gammalt.. :)

Kameror som är jämförbara med den du håller på med nu kostar några hundralappar på Tradera. Du kan lätt hitta en ny kamera att köra ditt objektiv på om du inte får liv i den du har.

Välkommen till hobbyn.
 
Nu har jag fått den till att funka. Tack för hjälpen. Vet inte var det var som gjorde det men jag lade i batterierna på rätt sätt och pillade på bländaren inifrån själva filmhuset så lossnade mekanismen. Nu ska jag bara peta in film och smaska på teleobjektivet så får vi se...
 
Ett tips är att testa så att det fungera med olika objektiv, så att det inte är armen till bländarmekanismen i objektivet som trögar o gör att kameran blockeras / kärvar. Då jag fick liknande problem som du har på min CM5.
 
ANNONS