Annons

Nybörjare, ang. damm

Produkter
(logga in för att koppla)

jonteYayo

Ny medlem
Tjenare, skaffade min första systemkamera idag (EOS400). Så jag kan inte så mycket om hur man ska handskas med såna här dyra saker, har därför lite funderingar.. kanske löjliga frågor, men men :)

Dammkornen som lägger sig på linsens yta, bör man ta bort dom innan man sätter på locket och packar ned kameran?

Bör man skaffa speciella penslar eller något annat redskap för det?

Är det dåligt för linsen att använda sig av skjortärmen för att "torka" bort damm?

Påverkar dammkornen på linsens yta bilderna alls?

Vad jag vet är att man ska akta sig för att dammen som kommer IN i linsen, men jag har ingen aning om de på utsidan.

En sak till, kan man fota i regn?

Tacksam för svar! Är riktigt nybörjare.

Damm på frontlinsen syns i regel inte alls i bilderna, eftersom den ligger långt från skärpeplan och filmplan. De blir alltså så oskarpa att de på sin höjd kan sunka till kontrasten en aning, men då ska det vara rejält dammigt.
Torka inte av linsen med skjortan. Ligger det bara lösa dammkorn på så kan du dock gott "damma av" linsen med ärmen, genom att bara försiktigt "vifta" med ytan mot linsen. Men är ärmen skitig så får du flott på linsen. Det är väl ingen större fara det heller iofs.
Själv glaset tål ganska mycket putsande och våld, men antireflexbehandlingen kan man skada eller försvaga genom att putsa för mycket eller med fel tyg. Köp en packe våtservetter för linsbruk hos en fotohandlare, och använd när det börjar bli lite grisigt. Småfläckar och damm kan du låta vara oftast.
För att skydda linsen kan man använda ett UV-filter, vilket på en digitalkamera endast har funktionen av ett extra skyddande glas. UV-ljus filtreras ändå bort med det filter som sitter direkt på sensorn, men det är som en extra försäkring mot slagskador på frontlinsen. Har du ett billigt objektiv är det oftast inte värt det, eftersom filtrena ändå kostar några hundralappar.

Så, för att sammanfatta.

-Linsen ska vara bra skitig innan det märks i bilderna.
-När den ska rengöras så bör det ske med för ändamålet avsedda putsdukar.

Edit: Om du är skeptisk så kan du prova att hålla en penna precis framför linsen. Den kommer att synas i sökaren, men inte på bilden om du inte bländar ner ner hel del;-) Vid stora bländaröppningar kommer den troligen inte märkas alls.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto