Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare för bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

En kär vän till mig ringde mig idag och frågade om jag hade tid att fota på ett bröllop på lördag.
Jag lite frågande svarade naturligt vis ja, klart jag kan ställa upp på de.

Nu lite i panik funderade jag över vad jag svarat ja till. Men nån gång måste ju vara den första?

De va tydligen inte så att de va super seriöst med just "proffs" fotograf, utan ville ha något lite enklare, (budget).

Någon som har lite bra nybörjar tipps? De är ju endå december och de är regnigt, kalt och mörkt ute...

Hur borde jag leverera bilderna? Hur plåtar jag bäst i kyrkan? (borde jag använda blixt å springa omkring som en dåre?) När är de som viktigast att man är fotoberädd? Hur plåtar jag snyggast?

Mängder med funderingar.. Hur hade ni gått tillväga?

Hej!
Jag har ingen större erfarenhet av den här typen av fotografi, men jag har sett ganska många trådar som är i princip identiska med denna. Se om du inte kan hitta några med sökfunktionen :)

Hej!
Jag har ingen större erfarenhet av den här typen av fotografi, men jag har sett ganska många trådar som är i princip identiska med denna. Se om du inte kan hitta några med sökfunktionen :)

Ja, jag har kikat runt en del! Finns jätte mycke trådar, men kände att de va enklast att få snabba svar genom att lägga en eget inlägg! De är ju trotts allt på lördag!
Tack för tippset!

Hej!

Hur borde jag leverera bilderna? Hur plåtar jag bäst i kyrkan? (borde jag använda blixt å springa omkring som en dåre?) När är de som viktigast att man är fotoberädd? Hur plåtar jag snyggast?
?

Träffa brudparet och gör upp ett "körschema". Ta brudbilderna innan själva cermonin. Var skall Ni vara?

1. Vilka önskemål finns?
2. Vilka "poser" är obligatoriska?
3. Ta många detaljbilder - speciellt på bruden.
4. Vilka är "måste" bilderna.

Plan B om vädret är dåligt. Förbered dig själv genom att titta runt på andras bröllopsbilder. Knyck ideér och poser. Allt ovanstående blir Ert körschema.

Inne i kyrkan
Gör upp med prästen att du tänker fotografera själva akten. Spring inte omkring. Välj ut en plats i samråd med prästen och stå kvar där. Var beredd med ringcermonin och pussen. Ringcermonin innehåller två delar. Prästen håller ringen högt och när brudgummen sätter på ringen.

Gå ut före brudparet precis innan det är slut. Här kan man ha en liten överenskommelse med prästen att han ger dig ett litet tecken när det är dags. Be brudparet att vänta några extra sekunder så att du hinner före.

Kör med högt ISO och helst naturligt ljus. Använd blixten enbart som upplättning - gärna diffuserad. Kör du med stor bländare och högt ISO, så ökar dina chanser att få med det naturliga ljuset. Då kommer ditt blixtljus inte att vara så uppenbart.

Finns en hel del tips till men sök runt i forumen. Frågan är uppe med jämna mellanrum.

Lycka Till !

Hej Jonatan!
Gjorde mitt första bröllop i oktober och jag förstår om du börjar känna dig aningen nervös :) Brudparet var släkt så det var inte ett 'betal-uppdrag' och pressen var stor men inte lika stor som om man ska 'sälja'.

Tycker Michael (ovan) har många kloka tips! Tala absolut en gång till med brudparet för även om de inte vill ha något 'superseriöst' så är det viktigt att veta vilken typ av bilder som är viktigast för dem och hur de vill ha det i kyrkan. Inte kul om vännen blir ledsen efteråt. Gör sen en checklista och körschema. Två kameror är bra, ljusstarka objektiv och många minneskort.

Mitt brudpar vigdes i Åre gamla kyrka och, liksom de flesta kyrkor, är det ju en så fin stämning med tillfället, paret, ceremonin och det vackra kyrkorummet. Detta ville de inte 'förstöra' genom rörlig fotograf och inte heller med blixt. Ett tips om de vill att du ska sitta i bänk - sätt dig på brudgummens sida (då ser man bruden bäst, vilket ofta är viktigt) och självklart långt fram och längst ut.

Utöver ring-välsignelse, ring-påträdandet o kyssen så blir det ju en hel del fina blickar att fånga och glöm inte en helfigursbild på paret och se till att få med hela klänningen! Har de någon som sjunger/spelar så kanske de vänder sig mot denna/läktaren och då får du också chans till fina bilder. Och har de brudnäbb så är de gyllene fotoobjekt! De hittar på mycket charmigt bus och lockar fram fina fotoögonblick! De enda bilder jag tog med blixt i kyrkan var vid utmarschen, då jag smitit ut före dem. Försök få bilder redan när de börjar gå för där är ljuset oftast som bäst- brukar vara mest fönster där. När de kommer in under läktaren är det (tyckte jag) svårare att få fint ljus.

Det jag kanske är mest nöjd med är att jag spontant fick idén att ta 'red carpet' bilder på samtliga gäster innan de gick in. Hade en härlig stenvägg precis utanför kyrkporten (samt fruktansvärd tur med vädret - fint eftermiddagsljus från rätt håll). Det var långt över 100 gäster men jag fotade alla i par eller grupper, en del porträtt och en del helbilder för att få med lite tjusiga festkläder. Passade även på att fota prästen och värdparet på samma sätt, samt lite extra noga... brudens mor i fint ljus från kyrkofönster... Mycket uppskattat av såväl brudpar som gäster.

Eftersom det var bra väder blev det också mycket bilder från kyrkbacken efter bröllopet med närbilder på paret och gratulanter, ris-kastning och såpbubblor och kyssar så klart. Mitt brudpar stod framför en vacker kyrkoport. Tänk på att ni är på en kyrkogård och be brudparet ställa sig där det blir en fin bakgrund och möjlighet till bra ljus. Har sett trista bilder där brudparet står helt omgivna av gravstenar och det kanske inte är det man vill spegla denna vackra dag....
Efter vigseln är brudparet mer avslappnade och det blir (tyckte jag) bättre foton än före. Försök få några parbilder på dem då samt kanske några på dem ihop med närmsta familjen (alltid uppskattat). Kanske också närbild av händer & ringar, buketten, några fina kläd- eller hårdetaljer...

Är vädret dåligt och du inte kunnat fota på kyrkbacken så kanske du kan få en del fina bilder när brudparet kommit till middagslokalen...

Är du med på kalaset efteråt så missa inte brudskålen, de viktigaste talarna vid middagen, tårtan och brudvalsen. Kanske några detaljbilder från dukning, en bricka med fyllda champagneglas eller andra festliga detaljer, buketten när den står vid brudparets plats... och så mingel och upptåg...

Det jag ska göra bättre nästa gång är att ta bilder på maten samt tårtan under Mer ordnade former. Kul att ha som minne. Ska också försöka ta Fler bilder innan vigseln t ex bruden hos frisör/påklädning... Bilder som visar förväntan, fina detaljer... Blir personliga bilder och fina minnen.

Hoppas dessa funderingar kan vara till någon hjälp!? Har som sagt bara gjort ett försök! Kan bara önska dig riktig tur med vädret! Är det Råda Kyrka du ska fota i så blir det säkert många fina bilder för där finns mycket detaljer och fina fönster (om solen bara bjuder till lite).

Det är lite nervigt att fota ett så högtidligt tillfälle men också otroligt roligt och lärorikt!
- Lycka till!

Ulrika (också uppvuxen på T-stigen;-)

Tack för era fantastiska svar! De lättar något grymt!
Jag ska just ta telefonen och ringa upp bruden, lite nervöst. Men kommer säkert gå bra. Höra lite om hennes önskemål och tankar.

De jag mest av allt är osäker på endå (trotts era underbara svar), är om de blir tvunget att fota ute, även om de skulle vara regn, eller i värsta fall snöstorm..
Vad gör man då?

Ja, två kameror ska jag allt ha med mig, frågan är vilka gluggar jag borde köra med i Kyrkan? Så ljusstarkt som möjligt, men ett 50 1,8 kanske inte är den lämpligaste.

Bra tipps med mycket dataljbilder, de är dem bilderna man ser mycket själv som "fina", inte för att de andra bilderna är mindre fina, utan att de sticker ut lite.
På helporträtt bilderna ute (om vädret tillåter), Borde jag använda blixt?
Känns även som man ska tänka lite Bal över dem bilderna..

Jag återkommer efter samtalet tror jag! :) Tack åter igen!

Nämen va trevligt Ulrika! :) Då känner du säkert min far Kenneth Jungebrant?

Jag tycker att du alltid skall köra med blixt utomhus. Jag tillhör dem som tycker att en försiktig blixt livar upp framför allt ögonen. Förhoppningsvis får Ni sol och då är det ännu större anledning att köra med blixten som lättar upp skuggorna. Ute = Blixt -1 till -1,5 brukar vara ganska OK.

Inne i kyrkan
Högt ISO, så nära smärtgränsen som du kan. Ljusstark optik och finns det möjlighet, blända ner något steg. Tänk på skärpedjupet. Enbensstativ är guld värt. Alternativ är stativfästet i botten på kameran. Ett snöre som sitter fast i stativfästet. I slutet på snöret en bricka eller mutter som tyngd. Håller du kameran rätt och dessutom spänner upp genom att stå på snöret - så blir det faktiskt ganska OK. Det är som att skjuta. En kompakt kroppsställning, andas lugnt och krama av "skotten". Lättast är att kompromissa med sig själv. Ett hus och en optik. Då stör du minst. Reka kyrkan innan och ta med kameran och provskjut från olika platser för att se ljuset/tider/brus.

Ute (igen)
Har du medhjälpare, så är det alltid en fördel med en reflexskärm.

Skitväder.
Försök hitta en plats där brudparet kan stå skyddade från åtminstone regn. Fotografen får offra sig. Stoppa kameran i en plastpåse. Fungerar väldigt långt. Har du medhjälpare, så fixa ett stort paraply att stå under. Du kan få fina bilder av brudparet om de tvingas till att kura ihop under ett paraply men välj ett svart eller vitt. Tyvärr får du inte många minuter eftersom regnet förstör frisyren o maken. Kläderna brukar de också vara rädda om.

Har du ett körschema och kan din kamera så behöver inte "måste" bilderna ta så lång tid.

Detaljbilderna kan med fördel komplettera en "huvudbild". Tänker ett litet collage med t.ex. en huvudbild 10 x 10 cm och de sista 5 cm en eller två små detaljbilder. (10 x 15 färdig)

Leverans av bilderna
Jag är ganska försiktig med att lämna ifrån mig digitala bilder. Jag vill gärna styra hela processen så att inte brudparet "förvanskar" min digitala bild. Bilden är ju ändå en form av mig och lite PR. Dock så erbjuder jag digitalt anpassat för e-mail eller högupplöst men i JPEG format. Jag lämnar aldrig RAW och nästan aldrig TIFF bilder.

Mina kunder har valt olika typer av album och lösa förstoringar. Det blir Canvas, Kapa monterat och för inramning. Då köper de ramarna först och jag beskär önskad bild till deras ram. Då har vi diskuterat varje bild och format innan.

Kan du, så lämna lite extra luft runt varje bild för framtida beskärning. Även om du har tänkt ett format, så kanske brudparet vill ha bilden stående/liggande eller kvadratisk. Givetvis underlättar det om du har en hög upplösning på din utgångsbild redan från början så jag tycker att du skall köra med RAW.

Vid ett bröllop körde jag lågupplöst JPEG + RAW. Brudparet visste förutsättningarna med kvaliten.De hade en bärbar dator uppkopplad under festen. Där snurrade de nytagna bilderna under festen. Lite pirrigt att visa i princip alla bilder innan jag själv hade fått möjligheten att sovra. Men som sagt, pratar man om det innan så fungerar det. Bilderna är av typen "urvalsbilder" med kvalitet därefter. Men det var otroligt uppskattat.

Hej!

Eftersom det är en kär vän så tycker jag att du skall göra en heldagsfotografering, genom att göra en sådan så kommer helheten att "buffra om du känner att inte alla moment satt klockrent. Helheten kommer att bli bra.

- förberedelsebilder: frisör, smink och påklädning
- porträttsession: försök att få mycket tid då det är första gången(skissa ner olika idébilder på ett papper bocka av)
- Vigsel: Ingångsbild, Ringväxling, gäster, utgång, riskastning mm
- Fest: talare, paret, gäster mm
- Tårtskärning
- dans

Du kommer långt med din D3s och en reflexskärm, någon form av backupkamera

Lycka till

Tips: fota motljus och lätta med skärm, strunta i blixt under portätt sessionen kör den under partyt slow sync inzoomad med något högre iso och relativt lång tid

Hej!

Eftersom det är en kär vän så tycker jag att du skall göra en heldagsfotografering, genom att göra en sådan så kommer helheten att "buffra om du känner att inte alla moment satt klockrent. Helheten kommer att bli bra.

- förberedelsebilder: frisör, smink och påklädning
- porträttsession: försök att få mycket tid då det är första gången(skissa ner olika idébilder på ett papper bocka av)
- Vigsel: Ingångsbild, Ringväxling, gäster, utgång, riskastning mm
- Fest: talare, paret, gäster mm
- Tårtskärning
- dans

Du kommer långt med din D3s och en reflexskärm, någon form av backupkamera

Lycka till

Tips: fota motljus och lätta med skärm, strunta i blixt under portätt sessionen kör den under partyt slow sync inzoomad med något högre iso och relativt lång tid

Ja, tyvärr så är de inte en nära vän till mig. Känner dom inte.
Pratade med bruden för en stund sedan, ska möta upp henne på fredag och få en liten guidning i kyrkan. Och hur hon vill att bilderna skall tas.
Jag ska tydligen inte vara med efter, på festen utan bara i kyrkan och lite innan. Hon bad mig även om att jag skulle ta portrett bilder på dem tillsammans med deras son på 2 år. Kan bli spännande!

Ja, jag har en d3s och en d700.
Så tänkte jag att jag kanske kör mitt 24-70 2,8 på d700 och kanske mitt 17-35 2,8 på d3s.
Sen har jag en 70-200 2,8 vr och en 60mm 2,8 Marco. Kanske ska slänga med dem med. Kikat runt lite på bilder, och sätt rätt snygga bilder på ringarna taget med Macro objektiv.. Kanske är en idé.

Super snällt av alla som svarat på mina inlägg! Tack snälla! Mottager allt som skrivs!

Objektivval

Nu är min erfarenhet av bröllopsfoto rätt så begränsad.
Dock så har jag gjort ett bpar röllop, och jag har gjort dessa så välplanerade som möjligt.

Därför så vågar jag mig på tips om optikval.

16-35 är det som du kommer att ha minst nytta av.
Jobba med båda husen, fotografera i RAW.
Vad det gäller optik, använd 24-70 och 70-200 under vigseln.

Vad du än gör, fotografera absolut inte i enbart Jpeg.
Svart brudgrum, och vit brud i allmänt jobbigt ljus gör att Jpeg är oerhört riskabelt.
RAW går att rätta till i efterhand på ett helt annat sätt om det skulle behövas.

Ordentligt med minneskort är också ett måste.

/Danne.

Hej!

Hur har det gått för dig?

Har du något med bländare större än 2.8? Ett 50 eller 85 som du kan köra på relativt fullöppen kan vara räddningen om det är en riktigt dunkel kyrka, beroende på vilket avstånd du kommer fotografera ifrån. Det kan till och med vara värt att låna ett av någon, om du inte har ett eget. De två vigslar jag har fotograferat i kyrka utan blixt så har mitt 85 1.8 varit min bästa vän. Lagom avstånd (den gången med 1,6 förlängningsfaktor på huset dock) så ett 135 hade varit lika bra med FX idag.

Hej!

Hur har det gått för dig?

Har du något med bländare större än 2.8? Ett 50 eller 85 som du kan köra på relativt fullöppen kan vara räddningen om det är en riktigt dunkel kyrka, beroende på vilket avstånd du kommer fotografera ifrån. Det kan till och med vara värt att låna ett av någon, om du inte har ett eget. De två vigslar jag har fotograferat i kyrka utan blixt så har mitt 85 1.8 varit min bästa vän. Lagom avstånd (den gången med 1,6 förlängningsfaktor på huset dock) så ett 135 hade varit lika bra med FX idag.

Nu så, nu är allt färdigt med bröllopet!
Vill börja med att tacka för alla fantastiska svar på mina inlägg och en God Jul för alla som läser detta.

Bröllopet va inte als som jag hade tänkt mig, å planerna som man lagt upp, blev inte alls de planerna som slutligen blev till bilder.
Men jag är nöjd, och brudparet är ennu mer nöjda, och de känns som huvudsaken.

De började med att vi skulle besöka "kyrkan" som jag trodde de va, och även fått förklarat för mig i telefon.
Men någon kyrka var de inte, då det var ett "Borgligt". (för er som inte känner till detta, så är de då man inte gifter sig i kyrkan, då man vill ha ett enklare bröllop).

Så in genom dörrarna och sedan till receptionen och frågade om vi fick kika in i salen (jag och bruden)
Men de fick vi naturligt vis inte.. Men den trevliga tanten i receptionen berättade lite om någon fin innegård och lite om salen, så jag fick fundera lite på de.

Lördagen:
Tog tag i mina kamera väskor och drog in till Göteborg, gustaf adolf torg, mitt i Jul Ruschen och Musikhjälpen som pågick mitt på torget.
Bröllops vigseln skulle börja kl 16, men jag var där redan kl 15 för att kika på torget och salen som de skulle plåtas i.

Planerade in hur jag tänkte att upplägget skulle bli, och sedan va de bara att invänta brudparet.

De han bli mörkt till kl:16 och mina planer om att plåta på torget med 70-200 försvann...
Brudparet som dök upp 15:55 var Nog stressade och vimsade runt, så jag blev ennu mer stressad, man behöll lugnet och bara följde med.
De hade en son, på 2 år med sig som var sjuk i feber och förkylning. Han skulle va med på bild tillsammans med dem.

På med sb-900 på d700 med filter för Wb kompensering för glödlampa och 24-70 2,8.
Tog bilder innan inne i salen tillsammans med sonen och utan sonen. Vimlade runt lite och tog bilder på de anhöriga och sedan va de dags för sermonin.
Jag klämde mig fram där emellan och tog bilder och ennu mer runt omkring.
Kyssen, ringbytet, mm..

Sedan efter det hela tog jag bilder på paret i de rummet de vigdes i och även på blommorna och ringarna. Då jag slängde på mitt macro.

Efter så va de in i en taxi och vidare till festen. (middagen) Där tyckte de inte jag behövde stanna så länge, så jag tog några bilder och gick vidare.

Mötte upp bruden igår, (tisdag) och fixade bilderna till henne. 52 bilder blev de, och själv är jag ganska nöjd. Tydligen brudparet med!

Här är några utav bilderna, men kunde inte lägga upp alla i hög upplösning dock.

Super tack, åter igen! Hoppas på mer bröllop för min del, va väldigt spännande!!

Nu så, nu är allt färdigt med bröllopet!
Vill börja med att tacka för alla fantastiska svar på mina inlägg och en God Jul för alla som läser detta.

Bröllopet va inte als som jag hade tänkt mig, å planerna som man lagt upp, blev inte alls de planerna som slutligen blev till bilder.
Men jag är nöjd, och brudparet är ennu mer nöjda, och de känns som huvudsaken.

De började med att vi skulle besöka "kyrkan" som jag trodde de va, och även fått förklarat för mig i telefon.
Men någon kyrka var de inte, då det var ett "Borgligt". (för er som inte känner till detta, så är de då man inte gifter sig i kyrkan, då man vill ha ett enklare bröllop).

Så in genom dörrarna och sedan till receptionen och frågade om vi fick kika in i salen (jag och bruden)
Men de fick vi naturligt vis inte.. Men den trevliga tanten i receptionen berättade lite om någon fin innegård och lite om salen, så jag fick fundera lite på de.

Lördagen:
Tog tag i mina kamera väskor och drog in till Göteborg, gustaf adolf torg, mitt i Jul Ruschen och Musikhjälpen som pågick mitt på torget.
Bröllops vigseln skulle börja kl 16, men jag var där redan kl 15 för att kika på torget och salen som de skulle plåtas i.

Planerade in hur jag tänkte att upplägget skulle bli, och sedan va de bara att invänta brudparet.

De han bli mörkt till kl:16 och mina planer om att plåta på torget med 70-200 försvann...
Brudparet som dök upp 15:55 var Nog stressade och vimsade runt, så jag blev ennu mer stressad, man behöll lugnet och bara följde med.
De hade en son, på 2 år med sig som var sjuk i feber och förkylning. Han skulle va med på bild tillsammans med dem.

På med sb-900 på d700 med filter för Wb kompensering för glödlampa och 24-70 2,8.
Tog bilder innan inne i salen tillsammans med sonen och utan sonen. Vimlade runt lite och tog bilder på de anhöriga och sedan va de dags för sermonin.
Jag klämde mig fram där emellan och tog bilder och ennu mer runt omkring.
Kyssen, ringbytet, mm..

Sedan efter det hela tog jag bilder på paret i de rummet de vigdes i och även på blommorna och ringarna. Då jag slängde på mitt macro.

Efter så va de in i en taxi och vidare till festen. (middagen) Där tyckte de inte jag behövde stanna så länge, så jag tog några bilder och gick vidare.

Mötte upp bruden igår, (tisdag) och fixade bilderna till henne. 52 bilder blev de, och själv är jag ganska nöjd. Tydligen brudparet med!

Här är några utav bilderna, men kunde inte lägga upp alla i hög upplösning dock.

Super tack, åter igen! Hoppas på mer bröllop för min del, va väldigt spännande!!

Glömde ju länka till bilderna...
Här e dem iaf.
http://jungebrant.com/?p=259

ANNONS
Götaplatsens Foto