Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare letar stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

VicicM

Medlem
Hejsan,

Jag har en Canon 60d med tre objektiv. 17-85mm USM, 70-300mm USM samt det billiga 50mm fast objekivet.

Vill komma igång med att fota och känner att jag vill ha ett stativ, har märkt att jag gillar att fota mycket landskap och natur, ibland med lite längre exponeringstid. Ni vet ju hur väl det funkar utan ett stativ. Vill helt enkelt ha bättre koll på mitt fotande.

Iom att jag redan har lagt ner en del pengar på kamerahuset och stativen tänkte jag inte snåla på stativet? Hade tänkt mig runt 2000kr kanske? Räcker det till ett bra stativ?

Jag tittade lite på stativ för ett par månader sedan och hittade ett bra som kostade runt 2000kr men jag börjar bli fundersam om det är den då den verkar kosta runt 1500kr nu, den jag syftar på är Manfrotto 055xprob.

Jag är 190cm lång för övrigt, vad kan ni rekommendera för ca 2000kr och runt 800-1000kr för ett huvud som är lätt att jobba med att applicera kameran, och som man med en liten knapp eller vrede kan snurra kameran åt iprincip vilket håll som helst.

PS! Går det bra att ha 70-300 objektivet på kameran och sedan kameran på stativet, vill ju inte bryta av något :p

Tacksam för alla svar! (Skrev först under utrustning, men insåg att det var under köpråd det skulle vara, ursäkta)
 
Inte första gången den frågan kommer upp :)
Jag svarar väl som jag brukar: Dörr Stativ A4 + kulled HB-45 under 1500:- hos Cyberphoto. Det har jag, prisvärt. Det finns både bättre och det finns billigare.
 
jag fastnade och köpte nyligen detta stativ från Netonnet eftersom det verkade gå att ställa in i alla tänkbara (och även några otänkbara) vinklar.
http://www.netonnet.se/art/foto/sta.../vanguard-altapro263atinclgh-100/150503.3317/
Har inte testat det fullt upp än men känns riktigt stabilt och jag gillar pistolgreppet på huvudet, orkar hålla min 550D + sigma 120-400 + konverter och batterigrepp utan problem.
Ligger inom din budget../Jörgen
 
Inte första gången den frågan kommer upp :)
Jag svarar väl som jag brukar: Dörr Stativ A4 + kulled HB-45 under 1500:- hos Cyberphoto. Det har jag, prisvärt. Det finns både bättre och det finns billigare.

Kan bara stämma in.
Har samma kombo och är mkt nöjd.

Jag har kört denna med:
60D + 100mm 2.8L IS - Funkar bra trots att den är framtung
60D + 100-400mm L IS - Funkar bra tack vare stativfästet på objektivet
550D + 70-300mm IS - Funkar bra
 
Som sagt köp ett Dörr A4 men köp HB-36 som man kan få i paket på deras sida för den har max belastning upp till 6kg och är både billigare och lättare och denna combo funkar kanon med min 40D + 400/5,6
 
Bra stativ är dessvärre både dyra o tunga.

Hejsan,

Iom att jag redan har lagt ner en del pengar på kamerahuset och stativen tänkte jag inte snåla på stativet? Hade tänkt mig runt 2000kr kanske? Räcker det till ett bra stativ?

Jag tycker inte det.
Bra stativ är vare sig billiga eller lätta, tyvärr.
4-5000:- för de pengarna får du ett bra stativ.
För 1500-2000:- får du ett billigt o lätt stativ men nog inge vidare stadigt....?

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Jo men när hade du tänkt ha upp mot 10kg på det då?
HB-36 funkar minst lika bra så länge man inte har något enormt tele på 3kg plus kamera.

Nja, bara för att det står 10 kg på specen betyder det inte att det är lämpligt att hänga på ens 3 kg på det. Ett Dörr är över huvud taget i lägsta klassen av stativ, att köpa ett billigare än nödvändigt av dem är bara snålt om ni frågar mig.
 
Nja, bara för att det står 10 kg på specen betyder det inte att det är lämpligt att hänga på ens 3 kg på det. Ett Dörr är över huvud taget i lägsta klassen av stativ, att köpa ett billigare än nödvändigt av dem är bara snålt om ni frågar mig.

Man får oftast betala mer för jämn kvalité och forskning och patentsökning.
Det betyder att en fabrik som gör kopior och patentintrång och inte har en kvalitetsäkring kan hålla nere priserna rejält.
Dessa håller oftast vad specarna lovar men har flera reklamationer pga fler slinker igenom kvalitetssäkringen.



---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.934020,14.309883

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Det skiljer garanterat på saker som ytfinish på kulan, vilken kvalité det är på kolfibret och de andra delarna, ytbehandling och hur många moment de kan använda i tillverkningen.

Det gör stor skillnad på saker som kulans storlek och ytfinish. Med en kula av hög kvalité löper kulan mjukt utan hack och låser utan att sjunka.
 
Det verkar vara snanare bråk mellan vad olika personer tycker om stativ och pengar och inte besvarar den frågan jag är ute specifikt för mig och min utrustning, för med de frågorna och utrustning jag hade hittade jag ingen tråd. ,

Säg 3000kr för stativ+huvud/kuled,
vad är det bästa jag kan få för det priset?
Klart man vill ha mindre vikt, men jag klara att bära en del, självklart vill jag inte ha en 7 KG men ni förstår.
 
Jag menade inte att ett billigt Dörr inte kan vara tillräckligt bra, även om det är rätt troligt att det inte är det. Jag menade att ett Dörr inte är onödigt bra under några förhållanden.
 
Det verkar vara snanare bråk mellan vad olika personer tycker om stativ och pengar och inte besvarar den frågan jag är ute specifikt för mig och min utrustning, för med de frågorna och utrustning jag hade hittade jag ingen tråd. ,

Säg 3000kr för stativ+huvud/kuled,
vad är det bästa jag kan få för det priset?
Klart man vill ha mindre vikt, men jag klara att bära en del, självklart vill jag inte ha en 7 KG men ni förstår.

Jag har detta kulhuvud http://www.gadgetinfinity.com/ball-...to-velbon-tripod-monopod-w-quick-release.html
och detta stativ http://www.gadgetinfinity.com/triop...bon-fiber-folding-tripod-monopod-gt-128c.html
Reklamvideo http://www.youtube.com/watch?v=EdbzeBiHz0c&feature=player_embedded

Kostar 1600 kr totalt med dagens säljddollarkurs på 6,93 kr/US$
Tull och moms vet jag gick på 500 kr för mig. Frakten tror jag gick på 500 kr det med.
Har inte haft problem med företaget innan. Betalade med kort via internet.

stativ + huvud väger totalt 1,4 kg och stativet är av kolfiber och klarar belastningsvikt på 8 kg (även huvudet)
Kan användas som monopod och gåstav.

/stefan
 
ANNONS