Annons

Nybörjare Optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Gymboree

Ny medlem
Hej! Jag hoppas kunna få lite experthjälp av er. Har en Nikon D40. Har skada på optiken som ej går att laga, behöver därför en ny glugg.
Men vad ska jag välja? Vet att det är en djungel, tycker att den jag hade 18-55 var något "kort". Dock vill jag ha skarpa bilder!
Har fått rek om 18-200 men har läst att den inte är helt optimal, vill ju helst inte ha en kompromiss....
Kommer mest att fota barn - rörelser, samt blommor (säkert väldigt originellt) Jag är nybörjare och vill lära mig mycket.
Supertacksam om ni kan hjälpa mig fort!

/Gymboree

18-135 är lite mindre kompromiss än 18-200... Är ju inte så ljusstark men inte jättedyr heller...

Vad har du för budget?

Hej!

Tack för ditt svar. Hade tänkt mig ett maxpris på 4000, det är ju så mycket annat man vill ha också...
Är det 18-135 du rek?
Ska man köra på sigmas då? Eller orig?
/Gymboree

För 4000 så hade jag köpt sigma 18-50/2,8 ex dc hsm
Riktigt skarp, har inbyggd fokusmotor och bländare 2,8...
Du kan ju kolla lite på recentioner här på FS...
Kolla nikon 18-70, 18-135, 18-200 och kanske även sigmat jag pratade om...

Sigma 18-50/2,8 eller Tamron SP AF 17-50/2,8 XR hade jag valt för dom pengarna, ljustyrka är i mitt tycke betydligt viktigare än brännvidd på en normal-zoom, det ger också möjlighet till kortare skärpedjup och därmed större konstnärlig frihet.

/kent

Tack för att ni tog er tid följdfråga

Nu har jag en följdfråga. Har kollat på sigmas som ni båda rek. Superfin och mycket plus för att den har makrofuntion.
Alternativet är 18-135an. Supersvårt faktiskt. Har varit och klämt och kännt men vet inte vilket jag har mest användning för.
Om jag tar 18-135 kommer jag vilja komplettera upp till 200 iallafall + en närbildslins.
Om jag väljer 18-50 kompletterar jag med endast en 55-200 senare. Inga närbildslinser. Vilket är det bästa valet för mig, som är nybörjare på detta?

Re: Tack för att ni tog er tid följdfråga