Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket "allround"-objektiv för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla! Jag köpte min kamera idag! Det blev med kit objektivet 18-105. Jag var ivrig att köpa på mig nya objektiv snarast men, jag verkar verkligen ha tagit vatten över huvudet! >_<
Visst visste jag att jag inte skulle komma få perfekta resultat på direkten då jag är nybörjare men så här dåligt trodde jag aldrig att det kunde bli :/
Har läst igenom hela manualen, tittat på massor av youtube guider osv men aja jag får väl öva på :/
Har svårt att ens fokusera med kameran på auto så ni kan gissa hur omöjligt det blir när jag försöker manuelt. Och jag fattar inget om hur man ska bemästra slutartid och bländare.

Aja ville bara skriva av mig, känner mig riktigt misslyckad just nu, hoppas ni är flera som kände likadant med era första systemkameror :p

Tack för all feedback!

Egentligen hade det varit ganska troligt att dina bilder inte sett helt hopplösa ut även om du bara tagit upp kameran ur kartongen och börjat fotografera utan att titta på några youtube bilder. Kanske skulle du fundera över om prylarna är OK. Min svärmor som aldrig använder något annat än mobiltelefon skulle få hyfsade bilder om jag satte min D800 i handen på henne med de inställningar som var satta när jag tog den ur kartongen. Så att det blir så uselt låter verkligen konstigt.

Andra saker du kan kolla är var fokuspunkten hamnade, Om det var en nikon du köpte följde förmodligen programmet ViewNX2 med på CD, och om inte kan du ladda ned det gratis från Nikons site. I det programmet kan få en lite röd fyrkantig ruta där kameran försökte sätta fokus. Du kan slå på funktionen via menyn "Bild"->"Visa fokuspunkt". Är det så att punkten inte sitter där du trodde att du fokuserade kan det vara så att du använder fel autofokusmetod. Ska du fotografera porträtt är det förmodligen bäst att bara använda en punkt som du placerar över närmsta öga.

Andra fatala missar man kan göra är att råka stänga av autofokus, finns förmodligen både en knapp på kamerahuset och en på objektivet där det är möjligt att göra detta misstag.
Vad köpte du för kamera förresten, blev det någon ny modern kamera som D3300, eller bättre är risken stor att den högupplösande sensorn avslöjar defekter i optiken om du tittar på det i full förstoring. På en D7000 försvinner dessa problem bland pixlar och brus och man lägger kanske inte märke till det så mycket även om det fortfarande finns där.

Andra skäl till oskärpa kan vara för lång tid. Prova att sätta på autoiso och ställ automatiken i S läge så att du kan välja en kort slutartid, säg 1/500 dels sekund. Blir bilderna fortfarande oskarpa där du ställde skärpan? Blir det inte det ska du nog prata med gå tillbaka till säljaren och be honom ta en titt så att prylarna verkligen är OK.
 
ny modern kamera som D3300, eller bättre är risken stor att den högupplösande sensorn avslöjar defekter i optiken om du tittar på det i full förstoring. På en D7000 försvinner dessa problem bland pixlar och brus .


Du menar på allvar att det skulle vara sådan enorm skillnad på d3300 och den sensor som innan dess var överlägsen kung på APS-C-tronen? Det har jag svårt att se. Själv tycker jag att det är större skillnad än jag hade trott på D7000 och D7100 i praktiskt bruk, men skillnaden är ändå väldigt marginell, och det jag sett tyder på att D7100:s sensor är bättre än den i D3300...
 
Håller med - att det i en färdig bild skulle vara så stor skillnad är rent strunt ...
 
1 Vad är det som är dåligt?

2 Sätt kameran på P, vill du ändra förhållandet mellan tid o bländare snurra på hjulet vid höger tumme.

3 Sätt af på mittpunkten. inget mumbo jumbo, så skall du se att du får det att funka.

4 försöker du ställa fokus manuellt? Glöm det med instegskameror, det är för dåliga sökare i dem.
O varför skall du ställa skärpan manuellt? nä använd AF, den fungerar ypperligt.

5 Välj ISO med tanke på vettiga slutartider. Autoiso kanske?

6 Nej jag kände mig inte misslyckad. Men å andra sidan fanns inte internet som vi känner det idag. ;)

Tack så mycket för riktigt bra synpunkter! :) Jag tror mitt misslyckande mest beror på att jag inte riktigt förstår vilka krav objektivet har.
Jag fick dåliga resultat när jag;
1-Fotade min kanin utomhus i trädgården, jag hade på auto men fick ändå rörelseoskärpa när han tex började klia sig eller skutta mot mig. Jag måste nog lära mig vilka bländartal och slutartider som funkar för att frysa såna typer av rörelser :/

2- Märkte att inomhus med glödlampsbelysning är objektivet värdelöst, jag fotar i normala fall till 100% i naturlig dagsljus men ville testa inställningar osv och tog några porträttbilder på mina vänner. Den ena poserade och ståg still ändå vart det suddigt. En annan vän var i rörelse och denna bild blev totalt suddigt (fotade i auto utan blixt)

Ska inte ge mig på manellt i så fall, visste inte att det kunde bli så knepigt fast rattarna är verkligen riktigt lätta att komma åt så slipper man hålla på i menyn :p
 
Egentligen hade det varit ganska troligt att dina bilder inte sett helt hopplösa ut även om du bara tagit upp kameran ur kartongen och börjat fotografera utan att titta på några youtube bilder. Kanske skulle du fundera över om prylarna är OK. Min svärmor som aldrig använder något annat än mobiltelefon skulle få hyfsade bilder om jag satte min D800 i handen på henne med de inställningar som var satta när jag tog den ur kartongen. Så att det blir så uselt låter verkligen konstigt.

Andra saker du kan kolla är var fokuspunkten hamnade, Om det var en nikon du köpte följde förmodligen programmet ViewNX2 med på CD, och om inte kan du ladda ned det gratis från Nikons site. I det programmet kan få en lite röd fyrkantig ruta där kameran försökte sätta fokus. Du kan slå på funktionen via menyn "Bild"->"Visa fokuspunkt". Är det så att punkten inte sitter där du trodde att du fokuserade kan det vara så att du använder fel autofokusmetod. Ska du fotografera porträtt är det förmodligen bäst att bara använda en punkt som du placerar över närmsta öga.

Andra fatala missar man kan göra är att råka stänga av autofokus, finns förmodligen både en knapp på kamerahuset och en på objektivet där det är möjligt att göra detta misstag.
Vad köpte du för kamera förresten, blev det någon ny modern kamera som D3300, eller bättre är risken stor att den högupplösande sensorn avslöjar defekter i optiken om du tittar på det i full förstoring. På en D7000 försvinner dessa problem bland pixlar och brus och man lägger kanske inte märke till det så mycket även om det fortfarande finns där.

Andra skäl till oskärpa kan vara för lång tid. Prova att sätta på autoiso och ställ automatiken i S läge så att du kan välja en kort slutartid, säg 1/500 dels sekund. Blir bilderna fortfarande oskarpa där du ställde skärpan? Blir det inte det ska du nog prata med gå tillbaka till säljaren och be honom ta en titt så att prylarna verkligen är OK.

Tack så jätte mycket!
Haha jo jag tror nog att det är mig det är fel på inte stackars kameran som är en Nikon d7000 btw. Fast jag blir så irriterad på kamerans auto fokus! Jo fokus rutan är placerad som den ska men det tar himla tid innan den fokuserar riktigt som jag vill.

Mycket är ovant och jag har läst på bättre om hur S läget och P läget fungerar och det känns inte helt omöjligt nu! Ska gå ut och pröva kortare slutartid med min kanin som model :) Jag vill inte ge upp då jag älskar att fota och har fotat konstant i 2 år nu med kompaktkamera och jag har verkligen utvecklats när det gäller att komponera bilder och se helheten osv..
 
1 Misstänkte kaninen
Pälsen ger ingen kontrast till kameran. Kameran har jättesvårt att sätta skärpan där.
Välj mittpunkten o sikta på ögat o ta med mer än du tänkt dig. beskär sedan bilden i efterhand.

2 våra ögon är fantastiska, det är inte en kamera i närheten av. Glödlampsljus är mörkt o det ger:
långa tider= du håller inte still o modellen rör sig.
Alternativet är att skruva uppp ISO men till slut så påverkar det bildens kvalité. Tänk förr när man laddade i en ISO 100 eller 400 film, det digitala har en fantastisk fördel med ISO o dessutom separat inställt för VARJE bild.
Prova att lägga kameran på ngt eller tryck den mot en dörrpost eller ngt som är fast så kommer det gå bättre.

Manuellt är inte farligt, men räkna heller inte med att du sätter skärpan. Visst bländar du ner till 8-11 så är nästan allt i skärpa.

Jo man skall hålla på i menyerna!
Jo man skall läsa manualen!
Jo man skall göra misstag!
Annars lär man sig inget.
 
Vi är många som blivit besvikna första gången vi testade en digital systemkamera (i synnerhet om man kört med en kompakt innan). Skrev passande nog ett blogginlägg om just det tidigare ikväll :)

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/platta-och-trakiga-bilder.htm

Skärpeinställningen är kinkigare med en systemkamera och för att få "stuns" i bilderna bör de efterbehandlas (tycker jag).


Tack! Just mina tankar och synpunkter! perfekt blogginlägg! Jo jag har kört med en kompakt 7 mega pix kamera konstant i 2 år nu, så inte konstigt att det känns så ovant.

Just skärpan i autofokus har gjort mig galen igår, hoppas jag får grepp om det hela då mitt motiv nästan uteslutet är en ganska rörlig sådan (min kanin)
Absolut jag behandlar alla mina bilder i picasa, ljuset, skuggor osv kan alltid förbättras!
 
Du menar på allvar att det skulle vara sådan enorm skillnad på d3300 och den sensor som innan dess var överlägsen kung på APS-C-tronen? Det har jag svårt att se. Själv tycker jag att det är större skillnad än jag hade trott på D7000 och D7100 i praktiskt bruk, men skillnaden är ändå väldigt marginell, och det jag sett tyder på att D7100:s sensor är bättre än den i D3300...

Det är bara en gissning från min sida. Jag har inte haft nöjet att hålla i en D3300 ännu. Jag baserar gissningen på att jag ser det här problemet om jag använder usel optik på min D800, eller Nikon v1 med FT1 adapter. D3300 har även den sensor med hög pixeltäthet, och det vore inte förvånade om
den uppvisade liknande problem
 
Du menar på allvar att det skulle vara sådan enorm skillnad på d3300 och den sensor som innan dess var överlägsen kung på APS-C-tronen? Det har jag svårt att se. Själv tycker jag att det är större skillnad än jag hade trott på D7000 och D7100 i praktiskt bruk, men skillnaden är ändå väldigt marginell, och det jag sett tyder på att D7100:s sensor är bättre än den i D3300...

Skillnaden mellan D3300 och D7100 är synnerligen marginell. Skillnaden mellan D3300 och D7000 är större, och det är just när man tittar på bilderna i 100% förstoring som man ser skillnaden. Skillnaden blir den omvända om man skalar ner bilden från 24Mpix kameran till samma 16Mpix som D7000 har.

Tack så jätte mycket!
Haha jo jag tror nog att det är mig det är fel på inte stackars kameran som är en Nikon d7000 btw. Fast jag blir så irriterad på kamerans auto fokus! Jo fokus rutan är placerad som den ska men det tar himla tid innan den fokuserar riktigt som jag vill.

Om autofokusen är långsam beror nästan alltid på objektivet, inte på kameran.
 
D3300 bättre än D7000

En D3300 med ett dyrt objektiv ger troligtvis mycket bättre bilder än en D7000 med ett billigt objektiv.


En D3300 ger bättre bilder än D7000 med samma objektiv, 33an har bättre sensor inget AA-filter och en bättre processor, Fördelarna med D7000 är väderskydd och fler knappar och rattar.
 
En D3300 ger bättre bilder än D7000 med samma objektiv, 33an har bättre sensor inget AA-filter och en bättre processor, Fördelarna med D7000 är väderskydd och fler knappar och rattar.

Men efter att ha läst inläggen hitills är nog problemet snarast att en hoppande kanin är ett svårare motiv än vad TS väntat sig. Problemet verkar ju vara att D7000s autofokus inte hänger med, inte så att D7000 skulle ha jättedålig autofoks, ska man ha något som är mycket bättre får man ha något som är byggt för att fotografera sport eller liknande, och då talar vi om rätt många tusenlappar till.

Jag har inte så mycket erfarenhet av hoppande kaniner, men kanske TS kunde fokusera manuellt och försöka förutse var kaninerna kommer att vara och trycka av lagom tills när de är i fokus.
Så gjorde man förr innan autofokusens tid när man hade med snabba motiv att göra. Fordrar dock en del träning.
 
Det eviga svaret till din fråga!

De everinliga urtjatade frågan, vilket objektiv ska jag ha?
Har läst massor med texter i forum och fotobloggar med tips på vilka objektiv man kan ha som nybörjare men är nu helt snurrig i skallen av all info!

Så jag tänkte att kanske ni kan ge mig lite feedback?

Lite om mina utgångspunkter.
Jag kommer köpa en nikon d7000. Även om många tipsar att man kan köpa "billigare" modell och bättre optik så nej, jag har fastnat för just d7000! :p och jag ska absolut köpa en 50mm objektiv då jag tar många porträtt bilder på tex min kanin och barn osv och denna objektiv ger så bra "djup" åt bilden.

Jag har problem med vilken "all around" objektiv jag ska välja. I början var jag inne på att köpa enbart hus och begagnad optik men jag tror inte jag vågar ta den risken, än.

Det jag fotar mest är rörliga bilder och porträtt på min snabba kanin plus landskapsbilder.


Då är mitt dilemma;Ska jag välja ett normalzoom eller ett teleobjektiv som all around objektiv?

Priset är ett problem också. Har mest tittat på objektiv som inte kostar mer än 2000 kr så det är en riktig utmaning att hitta något som passar både mina behov + budget :(

Har då upptäckt att telezoomerna 70-300 mm
och 18-200 ] är ganska billiga. Frågan är, är dessa bra alternativ som all around objektiv? Eller finns det något annat bra objektiv som jag missat? nämnas bör är att min bror har en stundande bröllop så telezoom kanske kan vara bra att ha? Ja ni ser, man blir lite snurrig :/

Eller som sista alternativ, ska jag bara ta och köpa ett kit paket på typ 8000kr (netonnet) med 18-105 mm som kit objektiv?

Alla sorters tips och råd ni kan komma med är super uppskattade! :)

Vad får det kosta då?
Själv använder jag ett Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 bra pris och jättebra resultat i tester som gjorts. Det har en mycket bra skärpa även i fullzoom, bild stabilisator och autofocus. Närgräns är ca 1.5m.
Jag gav 3400:-
 
Skillnaden mellan D3300 och D7100 är synnerligen marginell. Skillnaden mellan D3300 och D7000 är större, och det är just när man tittar på bilderna i 100% förstoring som man ser skillnaden.


Och det ska man ju aldrig göra om man vill jämföra bilder från kameror med olika antal pixlkar på sensorn.
 
Men efter att ha läst inläggen hitills är nog problemet snarast att en hoppande kanin är ett svårare motiv än vad TS väntat sig. Problemet verkar ju vara att D7000s autofokus inte hänger med, inte så att D7000 skulle ha jättedålig autofoks, ska man ha något som är mycket bättre får man ha något som är byggt för att fotografera sport eller liknande, och då talar vi om rätt många tusenlappar till.

Jag har inte så mycket erfarenhet av hoppande kaniner, men kanske TS kunde fokusera manuellt och försöka förutse var kaninerna kommer att vara och trycka av lagom tills när de är i fokus.
Så gjorde man förr innan autofokusens tid när man hade med snabba motiv att göra. Fordrar dock en del träning.


Jo det fixade sig faktiskt bra efter att jag fått grepp om S läget på kameran. När jag ställer slutartiden på ca 1/4000-1/5000 fångar jag bra rörelse bilder, fast kameran har svårt att hitta bra fokuspunkter då kaninen är så ljus :/
 
Vad får det kosta då?
Själv använder jag ett Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 bra pris och jättebra resultat i tester som gjorts. Det har en mycket bra skärpa även i fullzoom, bild stabilisator och autofocus. Närgräns är ca 1.5m.
Jag gav 3400:-

Jo just en 70-300mm är på min lista :) Men har sett att det finns såna för ca 1000 kr i nypris?
Vill just inte ge mer än 1000 just nu :/ Försöker hitta begagnad men har svårt att hitta en säljare som verkar vara seriös med även för mig ett passande pris :(
 
1 Misstänkte kaninen
Pälsen ger ingen kontrast till kameran. Kameran har jättesvårt att sätta skärpan där.
Välj mittpunkten o sikta på ögat o ta med mer än du tänkt dig. beskär sedan bilden i efterhand.

2 våra ögon är fantastiska, det är inte en kamera i närheten av. Glödlampsljus är mörkt o det ger:
långa tider= du håller inte still o modellen rör sig.
Alternativet är att skruva uppp ISO men till slut så påverkar det bildens kvalité. Tänk förr när man laddade i en ISO 100 eller 400 film, det digitala har en fantastisk fördel med ISO o dessutom separat inställt för VARJE bild.
Prova att lägga kameran på ngt eller tryck den mot en dörrpost eller ngt som är fast så kommer det gå bättre.

Manuellt är inte farligt, men räkna heller inte med att du sätter skärpan. Visst bländar du ner till 8-11 så är nästan allt i skärpa.

Jo man skall hålla på i menyerna!
Jo man skall läsa manualen!
Jo man skall göra misstag!
Annars lär man sig inget.

Du har helt rätt! Då kaninen är så ljus har autofokusen svårt att hitta fokus :/
Fotar på S läge med snabb slutartid nu och får då skruva upp iso beroende på lus, jag fångar ju själva rörelsebilden men riktigt skarpt bir det ju inte :/
 
Nej det är inte för att kaninen är ljus som af har problem.
För att sätta fokus måste kameran ha motiv med kontraster. Alltså gränser/kanter/kontrastskillnader.
Försök att fokusera på en slät yta. Det går inte. Fokus kommer i det läget att jaga fram o tillbaka utan att stanna. Jag gissar att det är det som du råkar ut för när du plåtar kaninen.
Ögat är normalt svart på en kanin o just där får du då en tydlig gräns i motivet, mellan svart och vitt.
Fördelen med det i just detta fallet är att det är också precis på ögonen som du vill ha skärpan.

Normalt sett när man plåtar kontrastfattiga motiv är att antingen så sätter man fokus med af ngt annat som är lika långt bort som huvudmotivet. Med avtryckaren kvar i halvt nedtryckt läge så komponerar man om till huvudmotivet o trycker av.
Eller om det går att välja att flytta om fokuspunkten till bredvid motivet o sikta på ngt som är bredvid motivet men på samma avstånd.
Eller så får man göra som förr. Använda manuell fokus. Det kan vara jättesvårt.
 
Värt att tänka på är också att autofokusen bör stå på AF-C när man fotar rörliga objektiv. Men det kanske redan är fixat?
 
ANNONS