Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare vill köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

bakob

Medlem
Hej,

Jag sitter och funderar på om jag skulle ta och skaffa mig en kamera för att kunna ta lite trevliga bilder och lära mig om fotografering i allmänhet. Jag sprang på detta erbjudande:
https://www.komplett.se/nikon-d3200-med-16gb-minneskort-vska/750368
Vad tror ni? Tror ni att jag skulle bli missnöjd? Har sett att många jämfört denna med den äldre modellen D5100 och tyckt att den senare är bättre, så jag har lite svårt att välja.

Tacksam för svar :)

Jag sitter och funderar på om jag skulle ta och skaffa mig en kamera för att kunna ta lite trevliga bilder och lära mig om fotografering i allmänhet. Jag sprang på detta erbjudande:
https://www.komplett.se/nikon-d3200-med-16gb-minneskort-vska/750368
Vad tror ni? Tror ni att jag skulle bli missnöjd? Har sett att många jämfört denna med den äldre modellen D5100 och tyckt att den senare är bättre, så jag har lite svårt att välja.

Jag har haft en D5100 och jag vill nog påstå att D3200 är bättre. Den har en fast bildskärm i stället för en vridbar och saknar några finesser, men den har en modernare och mer högupplöst sensor. Den är en utmärkt nybörjarkamera. Dessutom till ett bra pris med det erbjudandet.

När du har haft den i ett år eller två och lärt dig en del om fotografering så kanske du kommer att uppleva begränsningarna och vill uppgradera till en D7200 eller vad som kan tänkas vara top-of-the-line då.

Det du inte kan göra på D3200 och D5100 är att blixtsnabbt ändra dina inställningar som bländare, slutartid ISO mm vilket du kan göra på kameror som kostar 2-3 gånger så mycket. I övrigt kan du ta bilder nästan i proffsklass med båda dessa kameror. Tänker du filma eller makrofotografera kan D5100 vara bättre med sin vridbara skärm. Bildkvaliten kan möjligen vara lite bättre med D3200.

Har du aldrig haft en systemkamera och känner till allt fantastiskt man kan göra med dessa med god kunskap så är alla Nikonkameror (Och Canon, Pentax mm) väldigt bra.

Köp en D3200 om du känner för det och lägg till en bra bok om foto. Köper du Nikon får du dessutom en gratis 2 timmars kurs som är helt
ok.

ANNONS
Götaplatsens Foto