Jonvision
Medlem
Nu sitter jag här med dundersmile på mina läppar när jag fipplar med min ny Eos 50D.
Håller som bäst på att få grepp om allt och lite till. Nu har jag mött på ett stort frågetecken, troligen är det simpelt men jag har inte rätt ord på problemet för att sökmotorerna ska hitta svaret åt mig.
Jag har ett objektiv på kameran som heter
Canon Zoom Lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II
Jag har förstått att brännvidden multipliceras med 1.6 i och med storleken på bildsensorn, vilket gör att 28mm i praktiken innebär 44,8 mm. Detta hör inte till frågan men kanske det påverkar svaret?
I alla fall för att ställa frågan så konkret som möjligt.
Jag begriper det som bländaren på optiken är 3.5-5.6? Är detta korrekt.
Men i kameran så kommer jag ned till F4.0 sen via en herrans massa steg upp till värdet F25.
I mitt huvud borde bländarstegen i kameran motsvara de på optiken. Eller är det olika skalor helt? Är F25 samma som 5.6? Eller ska något multipliceras med 1.6 här också?
Någon som begriper vad jag fått om bakfoten?
mvh,
Jon som hejade på Salem
Håller som bäst på att få grepp om allt och lite till. Nu har jag mött på ett stort frågetecken, troligen är det simpelt men jag har inte rätt ord på problemet för att sökmotorerna ska hitta svaret åt mig.
Jag har ett objektiv på kameran som heter
Canon Zoom Lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II
Jag har förstått att brännvidden multipliceras med 1.6 i och med storleken på bildsensorn, vilket gör att 28mm i praktiken innebär 44,8 mm. Detta hör inte till frågan men kanske det påverkar svaret?
I alla fall för att ställa frågan så konkret som möjligt.
Jag begriper det som bländaren på optiken är 3.5-5.6? Är detta korrekt.
Men i kameran så kommer jag ned till F4.0 sen via en herrans massa steg upp till värdet F25.
I mitt huvud borde bländarstegen i kameran motsvara de på optiken. Eller är det olika skalor helt? Är F25 samma som 5.6? Eller ska något multipliceras med 1.6 här också?
Någon som begriper vad jag fått om bakfoten?
mvh,
Jon som hejade på Salem