Annons

Nybörjarfråga, bländarvärdet på kamera vs. optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonvision

Medlem
Nu sitter jag här med dundersmile på mina läppar när jag fipplar med min ny Eos 50D.

Håller som bäst på att få grepp om allt och lite till. Nu har jag mött på ett stort frågetecken, troligen är det simpelt men jag har inte rätt ord på problemet för att sökmotorerna ska hitta svaret åt mig.

Jag har ett objektiv på kameran som heter
Canon Zoom Lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6 II

Jag har förstått att brännvidden multipliceras med 1.6 i och med storleken på bildsensorn, vilket gör att 28mm i praktiken innebär 44,8 mm. Detta hör inte till frågan men kanske det påverkar svaret?

I alla fall för att ställa frågan så konkret som möjligt.

Jag begriper det som bländaren på optiken är 3.5-5.6? Är detta korrekt.
Men i kameran så kommer jag ned till F4.0 sen via en herrans massa steg upp till värdet F25.

I mitt huvud borde bländarstegen i kameran motsvara de på optiken. Eller är det olika skalor helt? Är F25 samma som 5.6? Eller ska något multipliceras med 1.6 här också?

Någon som begriper vad jag fått om bakfoten?

mvh,

Jon som hejade på Salem :)

Nu sitter jag här med dundersmile på mina läppar när jag fipplar med min ny Eos 50D.

Håller som bäst på att få grepp om allt och lite till. Nu har jag mött på ett stort frågetecken, troligen är det simpelt men jag har inte rätt ord på problemet för att sökmotorerna ska hitta svaret åt mig.

Jag har förstått att brännvidden multipliceras med 1.6 i och med storleken på bildsensorn, vilket gör att 28mm i praktiken innebär 44,8 mm. Detta hör inte till frågan men kanske det påverkar svaret?

Jag begriper det som bländaren på optiken är 3.5-5.6? Är detta korrekt.
Men i kameran så kommer jag ned till F4.0 sen via en herrans massa steg upp till värdet F25.

I mitt huvud borde bländarstegen i kameran motsvara de på optiken. Eller är det olika skalor helt? Är F25 samma som 5.6? Eller ska något multipliceras med 1.6 här också?

Någon som begriper vad jag fått om bakfoten?

mvh,

Jon som hejade på Salem :)
vid brännvidd 28 mm ska det stå mellan 3,5-25 i din kamera. På brännvidd 80 mm ska det stå mellan 5,6-25. Kanske litet högre högsta gräns i och med att du har längsta brännvidd.

Det hör inte riktigt hit, inte just nu i alla fall :)

Faktum är att brännvidden hos objektivet är just 28-80 mm (beroende på hur mycket du zoomar. Varken mer eller mindre. Däremot kan man säga att man med en kamera som 50D upplever brännvidden som 1,6 gånger längre jämfört med om du satt samma objektiv på en kamera med en så kallad fullformatssensor (som mäter 36x24 mm mot lite knappt 24x18 mm i din 50D).

Men brännvidden är i själva verket densamma, och samma gäller maximala bländaröppningen som är 3,5 - 5,6 (3,5 vid 28 mm, 5,6 vid 80 mm och så varierar det däremellan).

Jag begriper det som bländaren på optiken är 3.5-5.6?

Maximala bländaröppningen ja, maxbländaren med kortare språkbruk.
Bländaren är ett bråktal (1/värdet) som anger öppningen storlek. Det innebär att 1/3,5 är en större öppning än till exempel 1/5,6 eller 1/8, 1/11, 1/16 osv.

Du kan variera öppningen mellan dess största värde f4, eller 1/4 och ned till 1/25. Att det inte blev 3,5 som största värde beror väl antagligen på att du inte hade objektivet zoomat hela vägen till 28 mm.

Bländaröppningen finns enbart i objektivet, det du ser i kameran är bara dess avläsning av hur objektivet är inställt. Faktorn på 1,6 kan du strunta i så länge vi pratar om bländare.

Ställer du objektivet på bländare 8 så skall kameran visa bländare 8. För att nu ta ett exempel.

Nu begriper jag. Tack!

Det som var bekymret är helt enkelt att bländarvärdet är olika vid olika zoomlägen, fick 3,5 när jag zoomade hela vägen in. Fick för mig att det var ett statiskt värde mellan 3,5 och 5,6 i det här fallet, och att det inte gick att komma högre.

Jag gillar när polletten trillar ner, oavsett om det är något så enkelt som det var nu eller när jag löser världsproblem. :)

Tack för juste inställning mot nybörjare.

mvh,

Jon

Objektivets bländaromfång är ett antal steg. Dessa kan du ställa in på din kamera.
Om optiken har f/2,8 som största bländare, kan du ställa in f/2,8 till f/22, exempelvis. Vad det andra värdet blir beror på hur många bländarsteg optiken har. Värdet här gäller för exempelvis EF-S 17-5 mm f/2,8 IS USM.
Tittar man då istället på ett EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM (jag väljer de här två objektiven för de sitter på kameror som står inom räckhåll...) så kan man, när man zoomat ut till 28 mm, ställa in f/3,5 - f/22. Alltså ett något kortare spann än vad 17-55 mm har.
Men om jag nu zoomar in till max, till 135 mm, då förskjuts området till att bli f/5,6 - f/36. Det förändras lika mycket i båda ändarna. På objektivet anges bara hur den största möjliga öppningen varierar, men på kameran kan du se hela inställningsområdet.

Att största öppningen varierar beror på att den inte gör det, men den anges i ett förhållande till brännvidden, och den varierar. Sen finns det vissa objektiv som internt kompenserar för detta, och då håller samma bländaromfång oberoende av hur du zoomar. EF-S 17-55 är ett sådant objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto