Annons

Nybörjarfrågor i Aperture 1.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker 77

Aktiv medlem
Håller som bäst på att sätta mig in i Aperture 1.5 och frågor på funktioner jag inte hittar/saknar dyker upp. Hoppas ni kan hjälpa mig!

1. Hur stänger jag en dialogruta utan att använda musen?
Ex. Klickar på ”C” får fram ”Crop-rutan”, men hur får jag bort den utan att använda musen.

2. Hur får jag verktyg att stanna kvar i ”Adjustments”-paletten?
Ex. Edge sharpen vill jag ha statisk på plats, Går det?

3. Jag har problem med att zooma in på flera bilder än två i multi view-läget?
Det fungerar på mitt äldre bildkartotek som ligger i .tif-format, men med RAW-filer från Canons 10D och 1DmII fungerar det inte. Aperture avmarkerar automatiskt de markerade bilderna som ligger mellan första och sista om jag tex. har markerat 4 bilder, och vill ”zooma” in på alla?
Är det en bug eller funktion?

Tack på förhand / Jerker

Tack för hjäplen.
Punkt 1. och 2. löste sig. Men punkt 3. måste vara en bugg hos mig.

Jag får det inte att fungera. Som sagt mitt gamla tif-arkiv fungerar att välja flera och zooma in på samtidigt med inte Canons RAW-filer. Three up fungerar också som det skall, men markerar jag tre styken med multi valt och zoomar så visar Aperture bara två av dem, första och sista i markeringen.

Skumt!

Jerker 77 skrev:
Tack för hjäplen.
Punkt 1. och 2. löste sig. Men punkt 3. måste vara en bugg hos mig.

Jag får det inte att fungera. Som sagt mitt gamla tif-arkiv fungerar att välja flera och zooma in på samtidigt med inte Canons RAW-filer. Three up fungerar också som det skall, men markerar jag tre styken med multi valt och zoomar så visar Aperture bara två av dem, första och sista i markeringen.

Skumt!

Intressant. Gäller det alla projekt du har? Hos mig funkar det fint i alla fall. Jag markerar säg 5 bilder o trycker z o då zoomar alla in. Sen med shift + space kan jag dra o slita i alla.

Ett tips kan vara att söka i aperture forumet hos apple och om det inte ger resultat ev bygga om biblioteket och fråga i forumet vad det kan vara.

mvh,
Edvard

ANNONS
Götaplatsens Foto