Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nybörjarfrågor om makro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Margith

Ny medlem
Jag fyller år snart och har förstått att jag kommer att få en Canon EOS 500 D i present. Till den kameran vill jag ha ett macro som jag kan fota fötterna på myrorna i gräsmattan med och håren på benen på humlorna som suger nektar i mina blommor.
Jag letar därför så gott jag kan på nätet, men jag förstår inte det här...
Macro-objektiv som kostar en halv förmögenhet har en närgräns på 1-1,5 meter! Hade det stått 1-1,5 cm hade jag varit med.
Sen finns det nåt som heter macro tube. Är det en sån jag behöver? Som jag förstår det är macro-tuben bara en mellanring mellan kamerahuset och objektivet: vilket objektiv behövs då för att uppfylla mina krav?
Snälla hjälp mig, vad är det jag ska önska mig??

Närgränsen behöver du inte bry dig så mycket om -- titta på "avbildningsskala" istället. "Äkta" makro är 1:1, dvs du kan få ett föremål som är lika stort som kamerans bildsensor (ungefär 16x22 mm) att fylla hela bilden.

Sådana objektiv är, som du redan konstaterat, inte billiga. 4000-5000 kr nya, men det går givetvis att hitta billigare begagnade. Se då till att du får ett objektiv som funkar med bländarinställning och AF på din kamera!

Vill du komma ännu närmare kompletterar du makroobjektivet med mellanringar eller en försättslins.

Hej!
Som du beskriver vill du ha en väldigt kraftig förstoring då du pratar om hår på insekter och fötter på myror. Det är inte riktigt säkert att 1:1 makro räcker för det. Det blir i så fall makroobjektiv med mellanring eller Canons 60mm MPE (tror jag att det heter) där når du upp till 5:1 (alltså 5 ggrs förstoring). Däremot tror jag inte att detta supermakro riktigt är vad du letar efter då det bara fungerar på väldigt nära håll, inte alls för allmän fotografering. Det är nog vettigare att använda ett vanligt "äkta" makro och inte kanske få alla hår på humlan. Då det är ffa insektsfotografering du beskriver bör du nog ha ett makro som ger lite mer arbetsavstånd än makron på 50-60mm, säg kanske ett på 90-105mm.

Du pratar om makroobjektiv med en närgräns på 1,5m, detta är inte riktiga makro som ger avbildningsskala på minst 1:1, utan fuskmakrozoomar som ger som bäst 1:2 men är inte optimerade för närfokus och kommer göra dig besviken avseende skärpa om du främst vill använda det på nära håll. Ett "äkta" makroobjektiv blir ett måste. Rek för Canon: Tamron 90/2,8, Canon 100/2,8, Sigma 105/2,8, Tokina 100/2,8. Det skarpaste här är nog Tamron objektivet men det fokuserar långsamt, men för ren makrofotografering spelar detta nog ingen roll då man ändå måste fokusera manuellt i praktiken vid makrofoto. Skall du bara fotografera skygga insekter bör du överväga ett mer teleinriktat makro som ger längre arbetsavstånd, t ex Sigma 150/2,8 för c:a 7000:-.

Du kan alltid börja med det objektiv du (antagligen) får med kameran och ett mellanringsset.

Ungefär ett sånt här, MEN ett som passar EF-S-objektiv om det är ett sånt som följer med kameran! http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57645 Finns massa trådar att söka på bland forumen.

Den här bilden är tagen på 50 mm och mellanring(ar?). Hade kunnat blända ner lite ner o s v, men du ser i a f hur nära man kan komma med den lösningen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=591151&target=_blank

Hade det stått 1-1,5 cm hade jag varit med.
För systemkameror (t.ex. EOS 500D) anges närgränsen som avståndet mellan filmen/sensorn och där skärpan finns. Filmens/sensorns läge brukar visas på kamerahuset med en symbol som består av en ring med ett streck genom. För en systemkamera är alltså en närgräns på 1,5 cm helt omöjlig.

Tack allihopa, ni är guld värda!
Utifrån era svar har jag nu fått tillräckligt med info för att kunna fundera vidare på vad jag egentligen vill ha och behöver.
Tack återigen för begripliga och utförliga svar.

Hit kommer jag garanterat tillbaka, när jag väl fått kameran och har tusen andra frågor =)

ANNONS
Götaplatsens Foto