Annons

Nybörjarstativ för en billig peng

Produkter
(logga in för att koppla)

sirGustav

Ny medlem
Hejsan!

Jag vet inte om jag har användning för ett stativ eller helt enkelt vill bära omkring på ett för att eventuellt använda det, men tänker prova med ett lite billigare stativ+remote då jag vill leka lite med nattfotografi och/eller lightpainting.

Så de jag har tittat på initialt är Velbon CX660 och Digipod 2841P (lite int inne för närvarande och lite dyrare än jag tänkt mig) men jag har även lyckats hitta ett begagnat stativ som inte verkar vara skräp men ändå inte kosta en förmögenhet: Manfrotto 055XB/SB14 med kulled med kulled 804RC2. Det väger dock lite mer än vad jag hade tänkt mig.

Har för närvarande en D5100 ett nikkor 18-105 och ett sigma 8-16 objektiv så vikten på hus+tyngsta objektivet hamnar enligt specen på 1160g, vilket är väl under maxvikten på 4 kg på stativen.

Jag har även sneglat på gx-1027 och GT-3230X8C av triopo men det får i så fall bli ett andra stativ om detta experimentet blir lyckat.

Hej!
Ser att du kollar på riktigt billiga stativ, och hur bra de är och hur mycket du kommer använda ditt stativ kan jag inte svara på. Jag köpte exakt det Triopo-stativet du har länkat (med B2 huvud) för ca 6 månader sedan och även om jag inte använt det ofta så har jag aldrig ångrat mig. Det verkar hålla god kvalite, är lätt och jag har inte haft några bekymmer. Köper man det på E-bay (med B2 huvud) så går det på ca 1400:-, Foto-Tip är säljaren/butiken som jag köpte mitt av och i och med Eu tillkommer ingen tull (tex http://stores.ebay.com/foto-tip/Tri...36590013&_sid=202081703&_trksid=p4634.c0.m322)

Lycka till med fotandet!

Mvh,
Nicklas

Jag har själv bara ett gammalt uselt stativ så jag har inga expertkommentarer. Men om man använder långa slutartider och dessutom fjärrkontroll så förstår jag inte varför man skulle behöva ett dyrt/bra stativ. Hur klent stativet än är så lär det väl inte röra sig om man inte rör kamera eller man är ute i full storm? (en fjärrkontroll till bl.a 5100 kostar 100 kr pirat)

Ett för klent stativ kan röra på sig pga av vibrationerna från kamerans slutare.

Jag har själv bara ett gammalt uselt stativ så jag har inga expertkommentarer. Men om man använder långa slutartider och dessutom fjärrkontroll så förstår jag inte varför man skulle behöva ett dyrt/bra stativ. Hur klent stativet än är så lär det väl inte röra sig om man inte rör kamera eller man är ute i full storm? (en fjärrkontroll till bl.a 5100 kostar 100 kr pirat)

Ett billigare/lättare stativ kan röra sig i ganska lite vind, i alla fall om man tar med längre slutartider. En liten kastvind och bilden är suddig. Ett bra tips är att säkerställa att stativet har en krok undertill så man kan hänga på en 2-3 kilo för stabilitet de där lite blåsiga nätterna du ska ta 30sekunders bilder (antar de flesta har detta idag oavsett prisklass). Därmed bör man säkerställa att stativet klarar några kilos vikt, med barlast + kamera + objektiv kommer man fort över 5 kilo oavsett typ av kamera och objektiv.

Jag är en sån där fotograf som köper billigt och är nöjd med det mesta, men det går inte att bortförklara att dyra stativ är stabilare. Min erfarenhet är att det går att köpa rangliga stativ, men man får begränsa sig till det som billiga saker klarar av. I fullt dagsljus hjälper ett lätt och rangligt stativ att ge de det där extra stödet när handhållet inte räcker till. Man kan förbättra stabiliteten antingen genom att själv tynga på stativet när man tar bilden eller hänga nått tungt under. Det brukar duga. Köper man ett enbent stativ som är lättare att släpa mig sig, finns inget att snåla på då enbent stativ verkligen måste vara stabilt och inte böja på benet. Då kostar det enbenta mer än det billiga rangliga trebenta stativet. Å andra sidan är det enbenta lättare att bära med sig. Vill man inte bära alls, så kan en tum-skruv i kameran, ett snöre och tung bricka ge det lilla saknade stödet. Man släpper brickan på marken, står på brickan, och sträcker ut snöret. Ger mer stöd än man tror och kameran är fortfarande väldigt följsam.

Vad det gäller nattfoto är min erfarenhet att kamerans spegelfällning är inte så avgörande för den rörelsen är så kort i förhållande till resten av exponeringstiden, det kommer liksom inte att fastna på filmen. Däremot är ett rangligt stativ rena rörelseförstärkaren för markrörelser från förbipasserade fordon, när man själv klampar omkring runt kameran och som någon nämnt, även stilla bris ruskar om mer än man tror. Eller ännu värre, om objektivet är tungt så sjunker kameran sakta under exponeringstiden.

Jag tvivlar på att det egentligen räcker att ha bara ett stativ. I fotoklubben jag är medlem i, så köps det naturligtvis bara det bästa av en del medlemmar. På fotutflykterna står stativet kvar hemma. -jag orkade inte bära på det.

Att tänka på också gällande billiga stativ är att benen oftast sitter ihop med varandra som stöd så de inte glider. Det är en nackdel ifall man använder stativ på väldigt ojämn terräng.

/stefan

Om du gör det så gäller det verkligen att du har ett stabilt stativ annars lär risken vara stor att du själv orsakar rörelser på stativet.

Mja, så länge man håller sig på tider som är hanterbara så funkar det. Men så fort det blir längre tider får det rakt motsatt effekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto