Annons

Nybliven ägare till Eos-400d söker objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

jenny_u

Medlem
Jag köpte alldeles nyss en Eos-400d kit, har tidigare endast haft kompaktkamera så detta med systemkamera är helt nytt för mig!
Det enda jag är besviken på är objektivet. Jag är van vid 10x optisk zoom sedan kompakten, tar mycket närbilder på barnen när de är aktiva i lek. Vad är det för objektiv jag behöver? Har tittat på ett med 70 - 300 mm men jag har absolut ingen aning om ifall jag tittar på rätt saker! Hur vet en amatör med begränsad budget vad man ska välja?

När man talar om brännvidder brukar man räkna om till "motsvarande småbilds format".

Vet inte vilken kompakt du hade med en gissning är att 10 x zoom motsvarade ca 350mm.

På en 400D måste man räkna om med en faktor 1,6 så ett 300 objektiv blir alltså motsvarande 480 mm.

Ett 70-300 skulle säkert funka alldeles utmärkt till barnfota, men säker räcker även ett som slutar på 200mm.

Ett som jag varmt kan rekommendera om budgeten verkligen är tight är Tamrons 55-200. Det kostar bara 1095 på t ex Cyberphoto och är lätt och smidigt och ger förvånansvärt bra bilder.

Kompletterar kit-zommen perfekt och att det går ner till 55 gör att det går att använda även när det är lite trängre om plats.

Nackdelen med alla billiga zoomar är att de inte är så ljusstarka men det får man leva med om budgeten är tight.

Lycka till.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto