Annons

Nyss köppt en eos 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

A-Johansson

Aktiv medlem
Och jag är väldigt nöjd men jag har ett litet Issue :)

Mina bilder, hur jag en gör blir dom inte riktigt skarpa.

Jag är lite nybörjare på denna kamera så tips är välkomna.

/Anders

Vilken optik sitter på?

Säker att du håller stilla och att tiderna (typ 1/125sec) är tillräckligt snabba?

Upplever du de oskarpa även efter gympa i USM (oskarp mask)?
**

Oskarpa bilder kan bottna i många "fel" ,

/Niclas,

För lång slutartid vid handhållen fotografering? Försök att ha minst lika mycket (kort) slutartid som du har brännvidd. Om du fotar t.ex. vid 55mm så ha minst 1/60s eller kortare tid. Vrid upp ISO-talet om tiderna blir för långa. Du kan också öppna upp bländaren (mindre tal som 3.5) för att släppa in mer ljus i kameran och på så sätt få kortare tid.

Inomhus är svårt även med ISO 1600 (och ljussvaga objektiv).

"All" optik ger sin bästa skärpa på f8.

En tumregel är att slutartiden bör motsvara samma tid som millimetrarna som brännvidden är.
Om brännvidden är 90mm så bör du fota på minst 1/90 sec, typ;)

Att hålla stadigt är viktigt, alltid. Om man inte vill jobba med oskärpa såklart;)

Det finns skarpa och mindre skarpa objektiv,,, dyrare=ofta skarpare.

Oskarp Mask är en konturkontrasthöjninig som ger en upplevelse av ökad skärpa,, används med förnuft,

/Niclas,

Använder du kit objektiv eller liknande?
När jag köpte min 20D och körde med ett kit objektivet var mina bilder heller aldrig skarpa, faktiskt betydlig sämre än bilderna från min Sony F828 (så det var inte utan att man tänkte att vad i helvete har jag hade lagt pengar på?) hur jag än gjorde.
Så jag frågade en kompis som är fotograf och lånade ett bra objektiv av honom, först då förstod jag vad som gjorde kameran bra.
Allt var knivskarpt och jag blev glad igen (efter att jag lärt mig att få fokus där jag ville ha det). Så jag köpte två ordentligare objektiv och lämnade tillbaka skiten man får med.