Annons

Nyss köppt en eos 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

A-Johansson

Aktiv medlem
Och jag är väldigt nöjd men jag har ett litet Issue :)

Mina bilder, hur jag en gör blir dom inte riktigt skarpa.

Jag är lite nybörjare på denna kamera så tips är välkomna.

/Anders

Vilken optik sitter på?

Säker att du håller stilla och att tiderna (typ 1/125sec) är tillräckligt snabba?

Upplever du de oskarpa även efter gympa i USM (oskarp mask)?
**

Oskarpa bilder kan bottna i många "fel" ,

/Niclas,

För lång slutartid vid handhållen fotografering? Försök att ha minst lika mycket (kort) slutartid som du har brännvidd. Om du fotar t.ex. vid 55mm så ha minst 1/60s eller kortare tid. Vrid upp ISO-talet om tiderna blir för långa. Du kan också öppna upp bländaren (mindre tal som 3.5) för att släppa in mer ljus i kameran och på så sätt få kortare tid.

Inomhus är svårt även med ISO 1600 (och ljussvaga objektiv).

"All" optik ger sin bästa skärpa på f8.

En tumregel är att slutartiden bör motsvara samma tid som millimetrarna som brännvidden är.
Om brännvidden är 90mm så bör du fota på minst 1/90 sec, typ;)

Att hålla stadigt är viktigt, alltid. Om man inte vill jobba med oskärpa såklart;)

Det finns skarpa och mindre skarpa objektiv,,, dyrare=ofta skarpare.

Oskarp Mask är en konturkontrasthöjninig som ger en upplevelse av ökad skärpa,, används med förnuft,

/Niclas,

Använder du kit objektiv eller liknande?
När jag köpte min 20D och körde med ett kit objektivet var mina bilder heller aldrig skarpa, faktiskt betydlig sämre än bilderna från min Sony F828 (så det var inte utan att man tänkte att vad i helvete har jag hade lagt pengar på?) hur jag än gjorde.
Så jag frågade en kompis som är fotograf och lånade ett bra objektiv av honom, först då förstod jag vad som gjorde kameran bra.
Allt var knivskarpt och jag blev glad igen (efter att jag lärt mig att få fokus där jag ville ha det). Så jag köpte två ordentligare objektiv och lämnade tillbaka skiten man får med.

Det är ju bara så att något skiljer på ett 700 och ett 8000 kronors objektiv, oftast just skärpan och ljuskänsligheten, oberoende av vilken kamera man har.
Kör du med ett kit objektiv är det bara att springa ut och handla lite till.

/Magnus

Kitlinserna är tvingar ju inte folk att köpa dyrare prylar.

Man kommer långt genom att göra vad man kan med det man har, även kitlins.

Mvh Niclas,

Skulle snarare råda dig till att gå ut i dagsljus imorgon, och skjuta av några bilder i ISO 100. Kör på f8, och ta på något motiv på lagom avstånd, dvs att hänsyn tas till linsens närgräns.

Du borde få tider som gått och väl räcker till för handhållen fotografering. Med andra ord skall dom bli skarpa, om du fokuserar riktigt.

Att avgöra skärpa och dylikt genom att ställa kameran på ett brod med en halogenlampa kan nog knappast ses som en bra metod för att testa detta.

Edit: Nu försvann tydligen det jag svarade på ?!

Om du inte har gjort några inställningar i kamerans programering så blir nog inte resultatet helt skarpt.Det går att lägga på lite skärpa redan i kameran.Bara att läsa manualen.Men det bästa sättet ska vara att lägga på skärpan när bilden är i datorn.

mange78 skrev:
Skulle snarare råda dig till att gå ut i dagsljus imorgon, och skjuta av några bilder i ISO 100. Kör på f8, och ta på något motiv på lagom avstånd, dvs att hänsyn tas till linsens närgräns.

Du borde få tider som gått och väl räcker till för handhållen fotografering. Med andra ord skall dom bli skarpa, om du fokuserar riktigt.

Att avgöra skärpa och dylikt genom att ställa kameran på ett brod med en halogenlampa kan nog knappast ses som en bra metod för att testa detta.

Edit: Nu försvann tydligen det jag svarade på ?!

Jag ansåg hur dumt det lät innan du ens postade vad jag kom fram till :)
Ska göra som du säger och prova igen.

vad betyder F8 btw ?

Förövrigt så köpte jag kit men med nya linsen med is.

A-Johansson skrev:
Jag ansåg hur dumt det lät innan du ens postade vad jag kom fram till :)
Ska göra som du säger och prova igen.

vad betyder F8 btw ?

Förövrigt så köpte jag kit men med nya linsen med is.

Ok, f8 betyder bländare 8. Brukar för de flesta linser ge den bästa skärpan.

Ärligt talat - med en Eos 20D, Nikon d70, Eos 350D med flera kan man ta fantastiska bilder (det är bara att kolla här eller på pbase.com för exempel). Detta gäller även med s.k. kitoptik.

om man köper en Eos 20D och inte vet vad F8 betyder har man mer pengar än förnuft (eller så har man drabbats av en ovanligt bra säljare). Detta kan låta hårt, men jag tycker du ska gå tillbaks till butiken och byta till en enklare kamera (Eos 350D), om du inte tänker lägga en hel del tid på att lära dig fotografera.

Jag är fullt medveten om att jag kan låta lite elak i min kommentar, men det är många som köper dyra prylar och sedan tröttnar när de inte längre använder dem.

/Aänders

AFE skrev:
Ärligt talat - med en Eos 20D, Nikon d70, Eos 350D med flera kan man ta fantastiska bilder (det är bara att kolla här eller på pbase.com för exempel). Detta gäller även med s.k. kitoptik.

om man köper en Eos 20D och inte vet vad F8 betyder har man mer pengar än förnuft (eller så har man drabbats av en ovanligt bra säljare). Detta kan låta hårt, men jag tycker du ska gå tillbaks till butiken och byta till en enklare kamera (Eos 350D), om du inte tänker lägga en hel del tid på att lära dig fotografera.

Jag är fullt medveten om att jag kan låta lite elak i min kommentar, men det är många som köper dyra prylar och sedan tröttnar när de inte längre använder dem.

/Aänders

Det va nog bland det spydigaste jag har hört!
Ursäkta herr mästerfotograf att jag inte visste vad en term betydde...

Då vet man nivån på detta forum.

AFE skrev:
om man köper en Eos 20D och inte vet vad F8 betyder har man mer pengar än förnuft

Tur att du tycks ha förnuft så det räcker åt alla oss andra då.

men det är många som köper dyra prylar och sedan tröttnar när de inte längre använder dem.

So what? Låt folk göra vad de vill med sina pengar och ta hand om dina istället.

Åsikter får man gärna ha, men när de låter som en moralgranskning får man gärna behålla dem för själv själv. Speciellt i en tråd som handlar om en teknisk fråga.

AFE skrev:

/Aänders

Så om man inte vet vad bländare 8 (F8) är på en 20D så ska man byta till en 350D?...Vet man då helt automatiskt vad bländare 8 är då?

Nää...behåll du din 20D och läs/fråga...köp tidningar...många fototidningar som kör fotoskolor av olika slag nu...

[Edit]
Verkar som om det är "någon" här som definitivt inte ska hacka på att andra inte vet vad F8 är...personen i fråga ser inte själv ut att veta att det finns inställningar på en kamera...

Alla är vi "barn i början"

Fotosidan är väl inte bara ett forum för "inbördes beundran" och djupaste tekniksnacket för dem som redan kan allt eller?

Här ska man väl kunna ställa "dumma" frågor och förhoppningsvis få bra svar på dem. Lite trist att då visa kanske "dödar" intresset hos någon som just köpt sig en bra kamera, kanske tänkt att lära sig med.

Kunskap är inte mycket värt om man inte kan dela med sig av den på ett bra sätt. Respekt får jag bara för dem som har vett o hyffs att lära ut till andra.

Har man pengar så får väl var o en lägga dem på vilka dyra prylar som helst.

Onödigt inlägg av AFE där... Klart du ska ha en 20D Anders! Bättre kamera att lära sig på finns inte.

Jag skummade igenonm tråden lite och tycker att folk har missat lite att informera om att en systemkamera inte alltid ger tokhöga kontraster och guldskärpa direkt ur kameran... utan att det är nått man måste göra i efterhand.

Här är en ganska bra tråd på hur man använder oskarp mask för att skärpa bilderna i photoshop.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37326

Grattis till ditt val av kamera... du kommer inte att växa ur den efter ett halvår som jag gjorde med min gamla Olympus 730Uz... den kostade 8000 ny och fick 2000 när jag sålde den begagnat ett år senare. Dessutom så är de flesta digitala semiproffs kameror ändå bara en kompromiss när det gäller bildkvalitet och sensorstorlek. Det jag irriterade mig allra mest med min förra var att minsta bländare var just F8 och att autofokusen var så slö att man oftast missade bra bilder på grund av att motivet han försvinna innan fokus satt.

Så jag tycker lugnt att du skall vara nöjd med ditt inköp och bara låta de argument som säger motsatsen till dig gå in genom höger öra och ut genom vänster ;)

AFE skrev:

/Aänders

Hej

Det var det dummaste jag har hört. Bara för att man köper en 300D eller 350D betyder det inte att man kan vad bländare är och hur det fungerar.
Jag köpte en 300D för 1½ år sedan och kunde ingenting om bländare o.s.v., men det är ju det som är det roliga att lära sig hur kameran och olika bländare påverkar det slutgiltiga resultatet.

Så behåll du din 20D och lägg inlägg på forumet om det är något du inte förstår.
Dom flesta är mycket trevliga och hjälpsamma. Jag har haft många frågor här och alltid fått trevliga svar.

Mvh Agneta

Att kunna uppskatta bilderna ur en D-SLR i t.ex. Adobe RGB är en mognadsprocess. Har man haft en kamera med liten sensor och är van vid uppskärpta bilder, då känns det konstigt i början.

Man kan dock fråga sig varför folk köper en D-SLR innan de förstår skillnaderna i bildkvalitet och innan de känner att den typen av bildkvalitet är vad de vill ha. Det går givetvis att vrida upp färgmättnad och skärpa och då får man precis samma "stuns" i bilderna som med en ixus, fast ändå mycket bättre kvalitet. Men det ska man veta om innan man har pungat ut ca.20laxar för en 20D och 17-85kit.

Hursomhelst, är man normalbegåvad och har en ledig helg så kan man lära sig allt om kamerans manuella inställningar och hur bländare, slutartid, ISO och IS ska användas för att få maximal bildkvalitet. Så lycka till och ta vara på långhelgerna som kommer nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto