Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt arbetsflode

Produkter
(logga in för att koppla)

bursprak

Ny medlem
Hej!

Sitter har och forsoker hitta lite nya satt att arbeta med mina bilder pa. Har innan gjort nastan allt arbete i ACR och sen finslipat i CS3. Sitter nu och sparar mina RAW filer direkt till .psd i ACR utan att gora nagot med dem for att sedan trixa med dem i CS3.

Sa nu kommer (den kanske dumma )fragan. Mister jag nagot i bildkvalitet genom att gora sa har? Filen blir ju anda 5 ggr storre...

Tacksam for svar!

Om du bara konverterar från RAW till .psd ska inte kvalitén påverkas. Om du i konverteringen av format även gör en konvertering till en annan färgrymd, skärper bilden eller på anna sätt ändrar den så kan det påverka kvalitén.

Men vad grundade sig beslutet att göra så i? Vad för resultat du får av mer arbete i LR eller i PS beror helt på vart du är mest bekväm. Dom har samma motor och många liknande effekter.

Själv justerar jag nästan alltid vitbalans, recovery, beskär och rätar ut om det behövs, drar lite i vibrance och ser vad det gör, ökar blacks ngt i nästan alla bilder, sen över till photoshop för skärpning och brusreducering och mest jobb i kurvor där. Arbetsflöde är väldigt individuellt, det finns inga rätta svar.

Du förlorar ingen bildkvalite när du konverterar till psd, alltså ingen komprimering av själva utseendet eller introducering av artefakter. Du förlorar fördelarna med raw, vilket inte är icke-destruktiv redigering som vissa tror, det har med rawhanteraren att göra, inte rawfiler. Precis på samma sätt som PS har sin lösning att hantera icke-destruktiv redigering som smarta filter, lagermasker eller justeringslager. Däremot förlorar du möjligheten att byta vitbalans enligt dom förinställda lägena. Men en rawfil är till för att tas vidare och behandlas, hur ditt arbetsflöde ser ut för raw i förhållande till slutprodukt beror helt o hållet på vart du gör det bästa jobbet enligt din smak.

ANNONS
Götaplatsens Foto