Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt CANON Kamerahus?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

min gamla trotjänare 10D verkar inte längre ha alla hästar hemma och bilderna jag tar med den blir korrupta om de ens syns i datorn. Dessutom har det senaste dagarna stått "Err. CF" när jag startat den och jag kan inte ta några bilder alls.

-"whats the point of walking down the street when I can't take a picture of it?"

Anyhow...

Nu fick jag en lite peng att köpa ett nytt hus för. Pengen är på ungefär 5000 kronor plus lite egna besparingar.

Vad jag behöver hjälp med är att välja hus! Jag vill ha samma goa känsla som finns i 10D men förväntar mig bra mycket snabbare hus och bättre bildkvalité.

Alternativen jag har är samtliga begagnade och det står mellan en:

40D, 50D eller en 5D! Vilken väljer jag???

Jag har en annan fråga gällande det sista alternativet 5D som ju är fullformat! Kommer mina linser att fungera till den? Jag har försökt hitta info. förgäves och vet fortfarande inte om mina...

Sigma EX 70-200 f/2.8 HSM APO

Tamron 17-55 XR DiII SP

... kommer att vara kompatibla med en fullformatskamera???

Tack på förhand!

Hejsan,

min gamla trotjänare 10D verkar inte längre ha alla hästar hemma och bilderna jag tar med den blir korrupta om de ens syns i datorn. Dessutom har det senaste dagarna stått "Err. CF" när jag startat den och jag kan inte ta några bilder alls.

-"whats the point of walking down the street when I can't take a picture of it?"

Anyhow...

Nu fick jag en lite peng att köpa ett nytt hus för. Pengen är på ungefär 5000 kronor plus lite egna besparingar.

Vad jag behöver hjälp med är att välja hus! Jag vill ha samma goa känsla som finns i 10D men förväntar mig bra mycket snabbare hus och bättre bildkvalité.

Jag har en annan fråga gällande det sista alternativet 5D som ju är fullformat! Kommer mina linser att fungera till den? Jag har försökt hitta info. förgäves och vet fortfarande inte om mina...

Tamron 17-55 XR DiII SP

Tack på förhand!
För 5000 kan du får en begagnad 50D, bra köp, som du kommer att känna dig hemma med.
Jag själv skulle inte köpa 5D. Antigen 5dmkII eller 50D/7D, men de ryms inte i budgeten.

Nästan synd att köpa en beg 50D för 5000:- då du får en ny för 7000. Nu kommer sannolikt 60D 24/8 då lär beg priset och utbudet av 50D att öka. Tror inte på mycket mer prisfall på nya, kanske någon tusenlapp på de absolut sista exen om man får tag i något då.

För 5000 kan du får en begagnad 50D, bra köp, som du kommer att känna dig hemma med.
Jag själv skulle inte köpa 5D. Antigen 5dmkII eller 50D/7D, men de ryms inte i budgeten.

Varför ska han inte köpa en 5D? Jag har en och den är verkligen helt underbar på alla sätt. Speciellt jämfört med 10d.

Kommer ge vackrare bilder än 50d pga större sensorn och det är väl det som räknas.

17-50-linsen skulle inte fungera så den får du sälja och istället köpa en tamron 28-75 för samma pris.

70-200-linsen blir helt underbar.

pga 5Ds högre upplösning kan du croppa bilderna och få samma räckvidd med samma upplösning vid 200mm-läget som med din 10D, använder du hela sensorn kommer du uppleva det som om du satt en 45-135mm f/1.8 på din 10D

Det är inte så att ditt minneskort har gett upp? Jag skulle testa att antingen formatera eller ett nytt, om du nu vill "slippa" köpa nytt.....///Daniel

Hejsan,

Anyhow...

Tamron 17-55 XR DiII SP

Tack på förhand!

Varför ska han inte köpa en 5D? Jag har en och den är verkligen helt underbar på alla sätt. Speciellt jämfört med 10d.

Kommer ge vackrare bilder än 50d pga större sensorn och det är väl det som räknas.

5D kvalar ju knappast in som "bra mycket snabbare"?

Sen vore det trefligt att få veta vad som gör bilder från "större sensorn" vackrare.

vänta?

Nästan synd att köpa en beg 50D för 5000:- då du får en ny för 7000. Nu kommer sannolikt 60D 24/8 då lär beg priset och utbudet av 50D att öka. Tror inte på mycket mer prisfall på nya, kanske någon tusenlapp på de absolut sista exen om man får tag i något då.

vad tror ni att 60D kommer att kosta?
var tror ni att man kan hitta en beg. 50D? verkar ligga på MINST 5000 kronor och som sagt så ligger en ny på 7000. Är det värt att vänta en vecka och se vad 60D gör med priserna?
Jag hade älskat att ha en fullformatskamera men tror nog att 50D passar bättre och på så sätt kan jag behålla mitt 17-55. hmm... Men jag vet inte.

Är det förresten någon som vet om jag kan återställa korrupta filer?

vad tror ni att 60D kommer att kosta?
Gissningsvis blir Canons riktpris 11995 och butikspris kring 11000 kr vid introduktionen. Ungefär som med 50D och 40D.

Nypriset på 50D tror jag inte kommer att sjunka mycket, däremot lär väl ganska många 40D och 50D komma ut på beg-marknaden om 60D är tillräckligt intressant.

5D kvalar ju knappast in som "bra mycket snabbare"?

Hanteringsmässigt är 5D faktiskt bra mycket snabbare än 10D, då talar vi om uppstartstid, läs/skriv till minneskort, autofokus mm (10D var faktiskt ganska långsam på dessa punkter). Det du förmodligen tänker på är seriebildhastigheten, som är lika för 10D och 5D med 3 bilder/sekund, är bara en av många parametrar för hur "snabb" en kamera upplevs.

ANNONS
Götaplatsens Foto