Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

masterharen

Avslutat medlemskap
Tjena,

Sitter inne på en nikon d3100 med standard objektiv 18-55. Har tänkt att uppdatera mig och är inne på ett 70-300mm objektiv och har ett ett flertal både på blocket och ebay som ligger runt 1000 lappen. Vad är det jag ska tänka på, vad skiljer sig dem olika åt? Har märkt att där är många som heter samma sak fast dem ser olika ut.

MVH Hampus

Bäst är att undvika 1000:- objektiven. Föreslår 70-300 VR från Nikon, ligger den för dyrt så titta på 55-300 från Nikon. Tamron har också ett 70-300VR som inte är så bra som Nikons men Ok och billigare. Har du inte råd nu för dessa så fundera på vad du behöver, vilken brännvidd? Kanske ett sigma 50-150/2,8 ger dig mer Att tänka på är att du behöver objektiv med inbyggd motor.

Ofta så är det bättre att ta en kortare brännvidd men med ett skarpt objektiv och beskära ut det man vill ha, istället för att köpa ett sämre objektiv med längre brännvidd.

Har ingen aning om detta objektiv, troligen gammalt, men det har säkert ingen AF motor så du får då ställa fokus själv, och det kanske inte är så lätt med sökarem i en D3100

Exakt så är det. Om Nikons egna objektiv heter AF får du ingen autofokus med din kamera. De måste heta AF-S och ha inbyggd motor för att fungera för dig.

När det gäller Sigma och Tamron gäller att de måste ha inbyggd motor, men de heter inte AF-S utan det är inte lika lätt att vara säker där. Du måste veta om det har motor eller inte innan du köper det annars kommer det inte att funka!

Det är exakt likadant som det förra, det finns bara ett 70-300 från Nikon som funkar och det får du inte för de pengarna. Det ska heta AF-S 70-300/4,5-5,6 VR

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA795DA

Men hur fungerar det om man kör med manuell focus, snurrar man på objektivet då för att få fokus?
Ja, man vrider på en ring på objektivet för att fokusera, men det är i stort sett omöjligt att hantera ett objektiv med manuell fokus på en kamera som D3100. Du kommer inte att få många bilder i fokus.

Jo, Sigma och Tamron har alternativ, men du måste se till att du får modeller med inbyggd fokusmotor. Dem borde du kunna få för någon tusenlapp eller så beg, 1500-2000 kr nya.

Annars finns Nikon 55-300 VR och 55-200 med och utan VR. De funkar och är billigare, 55-300 kommer inte ned i din budget men klarar du dig med 200 mm borde du kunna hitta ett 55-200 till rätt pris.

Jo, Sigma och Tamron har alternativ, men du måste se till att du får modeller med inbyggd fokusmotor. Dem borde du kunna få för någon tusenlapp eller så beg, 1500-2000 kr nya.

Annars finns Nikon 55-300 VR och 55-200 med och utan VR. De funkar och är billigare, 55-300 kommer inte ned i din budget men klarar du dig med 200 mm borde du kunna hitta ett 55-200 till rätt pris.

Så den här skulle kanske vara något att satsa på http://viewitem.eim.ebay.se/TAMRON-...0-D40-D60-D3100-D5100-D7000/130729446341/item

Eftersom du idag enbart har 18-55 så förstår jag att du önskar något längre, men vad är det du önskar fotografera? Behöver du verkligen 300mm? tänk också på att de blir större o väger mer hur längre de är. Som jag skrev tidigare så kanske det räcker med upp till 100 eller 150 eller 200 för att täcka ditt behov för de flesta bilder och då kan det vara klokt att strunta i de längsta och beskära till dessa bilder. Jag använder mitt 300 enbart till fåglar, mitt 150mm täcker upp mina andra behov. Ett bra objektiv kan du behålla i många år och kan passa många kamerahus från Nikon, men det är klart du ska föröka hitta något i din budget. Men ett 50-200 från Nikon finns i alla fall begagnat runt 1000:- titta på scandinavienPhoto hemsida för begagnat och Nikon, de brukar ha något där då har du också 6mån garanti

Men det e alldeles för dyrt för min lilla kamera...finns det inget alternativ?

Med objektiv är det som med så mycket annat, du får vad du betalar för.
Ett billigt objektiv ¨växer du snart ur¨.
Mitt råd, vänta tills du har råd med en bättre glugg, den kommer hålla mycket längre.
Och du kan ha den till många nya kamerahus framöver :)

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Det jag har tänkt fotografera är främst när jag är ute med mina polare och kitesurfar, då man oftast är bra bit från stranden behöver jag en längre glugg. Som jag sade innan har min polare ett billigare objektiv med en brännvidd på 70-300mm och den hade passat mig helt perfekt.

Dyrt och dyrt är det väl kanske inte, men jag känner inte för att lägga några tusenlappar på ett objektiv då jag knappt använder min kamera.

Ja, den modellen funkar, men du kan beställa den från en känd handlare i Sverige istället, inklusive frakt blir det 30 kr billigare eftersom Cyber bjuder på frakten över 1000 kr om du har en kod du kan hitta på deras sida på Prisjakt!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

Men hur är det med bildstabilisering på det här objektivet, då den är ganska stor borde man ju röra ganska mycket på kameran om man inte använder stativ?

Behöver du ändå inte köra på skapligt korta tider för kitesurfare? Om du är uppe i 1/500 så behöver man egentligen inte bildstabilseringen. Ska du ha det så är det tamron 70-300 VR och 55-300VR från Nikon som är billigast, ligger väl på en 2000-3000 begagnade och något över 3000 nya. Kolla om ScandinavienPhoto har något, tror jag såg Tmrons där som begagnat.

Men hur är det med bildstabilisering på det här objektivet, då den är ganska stor borde man ju röra ganska mycket på kameran om man inte använder stativ?
Jo, bildstabilisering är definitivt att föredra, men då snackar vi dubbla priset och det var tydligen inte aktuellt med större budget?

Ska du fota sport är det som sagt inte alldeles nödvändigt eftersom motivet redan rör sig, men det krävs rätt mycket ljus för att få tillräckligt korta tider med det objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto