Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt rysshack till 300D och 350D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Fick ett mejl från en rysk firma idag där man meddelar att ett nytt hack för Canon 300D och 350D utvecklats. Detta gör din kamera till en "tänkande maskin" som meddelar om kompositionen av bilden är bra eller dålig. Hacket gör att kameran ger ifrån sig en pip- eller blinksignal i allt snabbare frekvens när du närmar dig optimal komposition för bilden. När den är perfekt lyser signalen permanet och det är bara till att trycka av. Kan detta bli det optimala redskapet för den som i första hand intresserar sig för det tekniska och är mindre insatt i hur bilder komponeras för att se bra ut? Jag tror faktiskt det. Vi närmar oss med stormsteg tiden då vem som helst kan ta bra bilder och där kameran ersätter vitala delar av hjärnan vid bildskapandet.

Kan samma funktionalitet hackas in i den nya, digitala filmen? Vore perfekt i Edixan som har en sällsynt grumlig mattskiva.

Graal skrev:
Fick ett mejl från en rysk firma idag där man meddelar att ett nytt hack för Canon 300D och 350D utvecklats. Detta gör din kamera till en "tänkande maskin" som meddelar om kompositionen av bilden är bra eller dålig. Hacket gör att kameran ger ifrån sig en pip- eller blinksignal i allt snabbare frekvens när du närmar dig optimal komposition för bilden. När den är perfekt lyser signalen permanet och det är bara till att trycka av. Kan detta bli det optimala redskapet för den som i första hand intresserar sig för det tekniska och är mindre insatt i hur bilder komponeras för att se bra ut? Jag tror faktiskt det. Vi närmar oss med stormsteg tiden då vem som helst kan ta bra bilder och där kameran ersätter vitala delar av hjärnan vid bildskapandet.

April, april...

Re: Re: Nytt rysshack till 300D och 350D!

FILM) (ulltand skrev:
Stod det något i mailet om varför de tagit fram funktionen till just Canon?

Ja Nikkon var ju inte till att tänka på skrev man. Det budgetmärket är snart ute från marknaden var deras bedömning.

Varför är det bra?

Nej va illa, kommer ju vara som backsensorer på en bil tycker ni inte det verkar irreterande? Det jag gillar med fotot är att det ofta är stillsamt och tyst.
Och hela grejen med system är väl att man får göra jobbet själv?
Låter det inte då tråkigt att man då blir sagd hur man ska komponera bilden? Låter ju bara som en dålig variant av automatik...

Re: Re: Re: Nytt rysshack till 300D och 350D!

Graal skrev:
Ja Nikkon var ju inte till att tänka på skrev man. Det budgetmärket är snart ute från marknaden var deras bedömning.

Det skulle jag GÄRNA vilja höra en vettig argumentation till...
Budgetmärke?

Inget nytt. Minolta införde automatisk komposition redan 1991. Mha fuzzylogic zoomade kameran själv in rätt utsnitt. OBS! Detta är inget aprilskämt.

objernulf skrev:
Inget nytt. Minolta införde automatisk komposition redan 1991. Mha fuzzylogic zoomade kameran själv in rätt utsnitt. OBS! Detta är inget aprilskämt.

Ja Minolta ska ju alltid vara först med allt. Var det inte dom som lanserade den första AF-kameran också?

Den var bra!
Ett aprilskämt med stil!

Jag såg att 'soft mechanics', eller vad det heter, handlar om att göra robotar som går som bläckfiskar (det finns en sort som går på två ben, faktiskt).
Tanken är att robotarna ska gå mjukt och kunna ta sig fram överallt utan problem - till skillnad från dagens styltiga klantrobotar.
Om man kunde få en sådan octopus-robot till kameran med rysshacket kunde man ju skicka ut den på egen hand och ta bilder - och man slapp göra allt det där bökiga med ryggor och stativ själv!
Man behövde bara ha en 'cat-flap' på dörren där den lille kunde gå in och ut. (Kanske den kunde lasta ner de perfekta bilderna på datorn och photoshoppa dem och sälja dem också...)

Fram för nästa steg i utvecklingen: den perfekt självskjutande Octo-canon-pussen!!
/Gitte

Re: Re: Re: Re: Nytt rysshack till 300D och 350D!

Mil Congojas skrev:
Det skulle jag GÄRNA vilja höra en vettig argumentation till...
Budgetmärke?

Tror man menade att Nikkon ger budgetkvalité till fullpris? Eller kanske tvärtom?

Hade aprilskämtet handlat om att de lagt in ISO i sökaren hade jag gått på det, eller om de bestämt sig för att lägga in en "grid" med tredjedelsprincipen för att folk tar så taskigt komponerade bilder hade jag också gått på det. Men nä... detta var för lätt. :D

ANNONS
Götaplatsens Foto