Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt sätt att ta betalt för dina bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

nickelm

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att bygga en bildleverans och betallösning åt en god vän som arbetar som bröllopsfotograf. Min första tanke var att bygga en enkel lösning enbart för honom, men sen slog mig en sak - det är kanske flera som sitter i samma situation.
Jag gör nu en enkel kundundersökning för att se om intresset finns för denna typ av tjänst, gör den det kommer jag troligtvis att skapa denna tjänst!

Min tanke är en lösning som fungerar enligt nedan:

(Första gången kommer du behöva registrera dig och skapa ett konto på "Stripe" där du anger vart du vill ha pengarna utbetalda)
Varje gång du vill göra en ny leverans är processen som följer:
- Ladda upp bilderna som ska skickas till kunden.
- Ange pris och e-post och tryck på skicka.
- Ett mail med en länk skickas till kunden, när kunden trycker på länken kan de se bilderna som skickats (med vattenstämpel) och betala med kort.
- Nedladdning av bilderna startar och ett e-post med en länk där de kan laddas ner igen skickas ut.
- Pengarna hamnar på ditt Stripe-konto och betalas sedan ut till din bank direkt eller vid månadsskifte.
(Du kan också se en faktura i Stripe som fungerar som underlag för bokföring m.m.)

Om du får någon sekund över skulle jag uppskatta all feedback som du vill bidra med. Om inte vill jag passa på att tacka för den tid det tog dig att läsa detta.

Mvh
Niklas
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det låter som en intressant lösning, men jag undrar om det skulle funka för bröllopsfoto. Anledningen är att om jag vore bröllopsfotograf (vilket jag inte är, men lek med tanken) så skulle jag vilja ha fått betalt en viss summa av paret för att boka den dag/tid/plats vi bestämt. Innan de betalat denna "bokningsavgift" skulle jag vara fri att åta mig andra uppdrag den dagen/tiden/platsen, och den som först betalar en bokningsavgift för en viss tid/datum är den som får bokningen. Rimligen så sköts denna betalning via faktura, och då kan lika gärna resten av betalningen gå via faktura.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ursäkta ett zippt inlägg men är köp och sälj som detta OK i trådarna? Jag tror FS har en regel mot sådant.

Om alla skulle ägna sig åt sånt så blev det nog mest just köp och sälj och marknadsföring och då dog nog intresset för FS rätt snabbt, Jag tror inte FS tycker det är avsikten att man ska hårdsälja sina utvecklingsprojekt här men FS får väl svara för egen del om del om de vill, så kan ni ha den dialogen bakom gardinen istället för med oss.

Lycka till med affärerna. Jag är alltså inte emot dessa i sig men undrar verkligen om de sker i rätt forum.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ursäkta ett zippt inlägg men är köp och sälj som detta OK i trådarna? Jag tror FS har en regel mot sådant.

Om alla skulle ägna sig åt sånt så blev det nog mest just köp och sälj och marknadsföring och då dog nog intresset för FS rätt snabbt, Jag tror inte FS tycker det är avsikten att man ska hårdsälja sina utvecklingsprojekt här men FS får väl svara för egen del om del om de vill, så kan ni ha den dialogen bakom gardinen istället för med oss.

Lycka till med affärerna. Jag är alltså inte emot dessa i sig men undrar verkligen om de sker i rätt forum.
Om man bara formulerar om trådstarten lite så är ämnet intressant - alltså: diskussionen om hur en betallösning borde fungera. Sedan kan man hoppa över marknadsföringen av en specifik lösning.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag gör nu en enkel kundundersökning för att se om intresset finns för denna typ av tjänst, gör den det kommer jag troligtvis att skapa denna tjänst!
Min första tanke om jag hade övervägt att utveckla en sådan tjänst, vore att inventera befintliga liknande system på marknaden för att kunna besluta om min idé var tillräckligt unik för att lägga arbete på. Och här finns det nog redan en handfull system som gör det som beskrivs i trådstarten. Jag använder t ex ibland ShootProof som webbaserat erbjuder motsvarande funktionalitet (plus en del annat).
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
jag ser inte vitsen med det? Om jag bokar in ett bröllop så lägger kunden en förhandsbokningsavgift. Sedan sker den fulla betaningen innan slutleverans.

Om det gäller följdförsäljning till bröllopsgäster som varit på bröllopet så kanske upplägget kan fungera om man inte vill sköta det själv.
Vad tar du för ditt arbete? vem skapar fakturan? matar in alla uppgifter ?
så om man ändå gör jobbet själv så ser jag inte vitsen med det?
vad tar du för din tjänst?
 
ANNONS