Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nytt tele, behöver vägledning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte helt säker men Nikon går ut med att AF inte fungerar under en viss ljusstyrka. Det tror jag bara är för att inte kunder skall gnälla. Mitt 300/4 med 1,7 convertern skall inte fungera enligt Nikon men funkar fint tycker jag. Skall kolla på min converter hur många kontakter den har. /FW

Ett annat problem är bajonetten. Min gamla 80-200/2,8 skjutzoom kan jag inte använda med convertern pga en liten klack på fattningen på convertern som inte passar med äldre objektiv. Jag vet att några har filat bort en bit på bajonetten på äldre objektiv för att få det att passa. Om AF funkar vet jag inte dock. Min 20 år gamla trotjänare 55/2,8 macro med 5 kontakter funkar med AF direkt på kameran... /FW

frwe skrev:
Ett annat problem är bajonetten. Min gamla 80-200/2,8 skjutzoom kan jag inte använda med convertern pga en liten klack på fattningen på convertern som inte passar med äldre objektiv. Jag vet att några har filat bort en bit på bajonetten på äldre objektiv för att få det att passa. Om AF funkar vet jag inte dock. Min 20 år gamla trotjänare 55/2,8 macro med 5 kontakter funkar med AF direkt på kameran... /FW
Jag har också ett sådant makroobjektiv och det verkar fungera alldeles utmärkt med denna Tamron-konverter med 7 kontakter. På min konverter finns ingen klack, men det är väl något som de har satt dit för att förhindra kompatibilitet med äldre objektiv. vad som skulle kunna hända vet jag dock inte. I korthet verkar alla äldre objektiv jag har fungera med en konverter med 7 kontakter och AF-S objektiv som har 10 kontakter fungerar bara manuellt.

Nikons moderna telekonvertrar (TC-14E II, TC-17E II och TC-20E II) är samtliga avsedda för användning endast på vissa AF-I eller AF-S-objektiv. Den lilla klacken på konvertern är till för att förhindra montering på andra objektiv.

Genom att fila bort klacken kan det gå att använda konvertern på äldre teleojbjektiv, men man måste vara försiktig och kontrollera att objektivets bakersta lins inte kommer i kontakt med konverterns lins (som sticker in lite i objektivet).

Med äldre objektiv som saknar inbyggd fokusmotor kan får man ingen AF med en ny, filad, konverter då den mekaniska överföringen för detta saknas.

Det finns inga Nikon TC som har stöd för AF med annat än objektiv av typen AF-I eller AF-S (utom den gamla TC-16A som var en specialvariant för Nikon F3AF, och bara fungerar med ett par tre specialobjektiv).

AFE skrev:

Det finns inga Nikon TC som har stöd för AF med annat än objektiv av typen AF-I eller AF-S (utom den gamla TC-16A som var en specialvariant för Nikon F3AF, och bara fungerar med ett par tre specialobjektiv).
Just, så var det. Då kan det vara anledning att behålla denna Tamronkonverter jag skaffade, för det fungerar med vanlig (skruv) AF, vilket tydligen inga av Nikons egna konvertrar gör. Man frågar sig varför de inte gjorde några egna som fungerade med vanlig AF.

2 steg - nja

Va! canons 300/2,8 ska ju vara superskarpt. Själv kör jag med 500/4,0 (som bara ska vara nästan lika skarpt som 300/2,8). Med 2x konverter räcker det med att blända ner 1/3 steg för att det ska bli skarpt. Detta är ett typiskt 100% utsnitt med den kombon helt utan efterskärpning i PS bara framkallad i DPP. (ser ett 100% utsnitt ut så här så blir bilden knallskarp)

Bilagor

• gragastest.jpg
    gragastest.jpg
    55.6 KB · Visningar: 211
AFE skrev:

Jag rörde till det lite där; TC-16A var tänkt att användas på gamla manuella objektiv med en ljusstyrka på 2.8 eller bättre, och med dem ge autofokus på vissa kamerahus (F801 med flera). Den lär inte fungera med digitala systemkameror utan modifikation.

Den som var gjord för F3AF hette TC-16 (utan A) och gjorde samma sak som A-varianten, fast fungerar bara på just den kameran.

Förstår heller inte Erik

Jag förstår heller inte vad Erik mumlar om. En 1,4-konv gör att man tappar ett steg. En 1,7 konverter tappar man 1,5 steg med och en 2xkonverter tappar man 2 steg med. Det är väl bara att multiplicera med brännviden och dividera med frontöppningen så ser du att det stämmer. Ett stegs sämre ljusstyrka = halva ljusinsläppet = ett bländarsteg om det var okänt. Fast jag är osäker på vad du egentligen menar så du kan säkert bortse från detta :)

Ett objektiv kan ha två primära egenskaper, det enda är maximal brännvid och det andra är högsta bländare.

Bländare är något som går i en skala, här är skalan i halva steg, börjat ifrån 2,8.

2.8 - 3.5 - 4.0 - 4.5 - 5.6 - 6.7 - 8.0 - 9.5 - 11 - 13 - 16

En konverter gör att den högsta bländaren som går att välja med objektivet förskjuts ett antal steg på denna skala. Varje helt steg är i fet stil och de halva stegen i normal stil.

Om man börjar på 2.8 och använder TC2 så rör det sig om 2 hela steg (4 halva steg) dvs man landar på 5.6.

Börjar man på 4 och använder TC17, så går man 3 halva steg och hamnar på 6.7.

Brännvidden är det bara multiplicera precis som vanligt. Här är det inga konstigheter.

Är det oklart nu?

ANNONS
Götaplatsens Foto