Annons

Nyttja ”frames” som stillbilder ur en videoinspelning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eriksoder

Medlem
Jag hjälpte nyligen en bekant att filma ett bröllop med en systemkamera. Det vigda paret undrar nu om det går att få ut stillbilder ur inspelningen av vigseln. Jag har försökt söka mig till en lösning utan resultat.

Finns det någon mjukvara som kan spara ned en bildruta till en JPEG eller är det helt enkelt att ta en skärmdump av en bildruta som gäller? Jag vill helt enkelt kunna få ut så bra kvalité som möjligt till still bilder av det filmade materialet. Jag förstår ju att det aldrig kommer motsvara en riktig stillbild så det vore värdefullt att veta det bästa sättet att spara ner bilderna.

Inspelningen är gjord med en Canon eos xxxxx om det på något vis hjälper. Jag är väldigt novis på området och nyttjar just nu inget särskilt program för redigering.

Tack i förhand!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att exportera enskilda bildrutor/frames ur ett videoklipp lär gå i olika videoredigerare. Det är väl bara att pröva att söka på sådant som du kan få tillgång till i kombination med "export frame" e dyl. Adobe Premiere, åtminstone Pro-versionen, kan göra det. Hur det är med Elements vet jag inte.

Det kan i en del fall förstås bli lite besvärligt att hitta en skarp ruta, eftersom man normalt sett filmar med en slutartid som ger lite lagom suddiga bilder i relation till matningshastigheten vid rörelser, eftersom det annars inte ser särskilt snyggt ut.
 

henpe

Aktiv medlem
Mjukvaran ’ffmpeg’ finns gratis till många OS och kan fixa det du vill. Tyvärr är det kommandoradsinterface, så inte så smidigt att använda dock. Se exv

mvh
Henrik
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förut skickade canon med ett program för att bl.a. titta på videoklipp och plocka grabs. Vet inte hur det är nu men om det finns så går det nog att ladda ner från Canons hemsida.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att exportera enskilda bildrutor/frames ur ett videoklipp lär gå i olika videoredigerare. Det är väl bara att pröva att söka på sådant som du kan få tillgång till i kombination med "export frame" e dyl. Adobe Premiere, åtminstone Pro-versionen, kan göra det. Hur det är med Elements vet jag inte.

Det kan i en del fall förstås bli lite besvärligt att hitta en skarp ruta, eftersom man normalt sett filmar med en slutartid som ger lite lagom suddiga bilder i relation till matningshastigheten vid rörelser, eftersom det annars inte ser särskilt snyggt ut.
Även premiere elements fixar det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är en fördel om kameran varit stilla när sekvensen filmats. Annars har man rörelseoskärpa i varenda ruta. Slutartiden är ju inte så snabb. 1/50 s vid 25 bps.

Pinnacle Studio funkar också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu brukar ganska stora delar av bröllop vara relativt stillsamma tillställningar där 1/50sek ofta räcker.

Jag har bra bröllopsbilder från mörka kyrkor med betydligt längre slutartid än så.

Stativ är ett bra tips om man vill plocka ut bilder, men det är lite sent i detta fallet. Filmade du i 4k får du ut 8MP bilder, vilket kan vara användbart.
 
ANNONS