Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oönskad beskärning - mitt fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Jag skickade iväg några bilder för utskrift för ett tag sedan.

En av bilderna hade jag "fixat" i PS: Jag hade skalat om bilden till 11x15 och 360dpi via image size. Därefter justerade jag färgerna, lade på text och satte en vit ram runt. (Jag kunde inte få med vit ram på annat sätt denna gången). Jag kontrollerade noga att formatet var rätt innan jag skickade iväg bilden.

Något fel blev det ändå
Den vita ramen var borta och bilden hade beskurits ytterligare, så pass att halva texten av den nedersta raden försvann.

Frågan
Vad beror felet på?

Jag är inte ute efter att hänga ut ett lab, mest lära mig att inte göra samma fel igen.

Hoppas på en lektion//Anders

Om proportionerna på din bild verkligen var 15:11 och du hade valt rätt på "fyll ut/fyll inte ut"-alternativen (som brukar heta olika hos olika lab) så kan jag inte förstå annat än att labbet har gjort fel och du har gjort rätt.

Vill du vara petnoga så är nog inte formatet 150.00 x 110.00 mm. Seriösa lab kan ge dig exakt format på bilderna. Pappersbredden är ofta jämna tum, inte cm.

Hej

Om jag var du skulle jag mäta din printade bild för att få reda på exakt mått. Efter det återigen kontrollera storleken på din bild i ps. Om du gjort bilden till 11x15 i ps och verkligen beställt den i 11x15 låter det konstigt...

Var den vita ramen borta på alla sidor? Om du råkat lägga ramen "utanför" de 11x15 och sedan råkat beställa 10x15 låter det som en förklaring men dubbla fel är kanske inte sannolikt?

Hoppas det löser sig.

/Jon

Hejsan!

Jag har precis råkat ut för samma sak. Till mig sa dom att min bild inte har ett digitalt format. Min bild är 2048*1536 pixlar, jag trodde att det är ett digitalt format.

Det är bara dom bilderna som jag själv har gjort om som dom har beskärt, och runt alla kanter. Man tycker ju att om bilden har fel format så beskär man väl bara på höjden ELLER bredden.

Digitalt format?

sarchen skrev:
Hejsan!

Jag har precis råkat ut för samma sak. Till mig sa dom att min bild inte har ett digitalt format. Min bild är 2048*1536 pixlar, jag trodde att det är ett digitalt format.

Det är bara dom bilderna som jag själv har gjort om som dom har beskärt, och runt alla kanter. Man tycker ju att om bilden har fel format så beskär man väl bara på höjden ELLER bredden.

Jag har en del musik på LP. Det är ett analogt format. Jag har lite på CD och MD också. Det är digitala format.

Om din bild, efter att du "gjort om" den, fortfarande är 2048x1536 så har den ju de exakta proportionern 4:3 och det är väl det som labbet menar med "digitalt format".

På de flesta lab får man nog acceptera att hanteringen är anpassad efter sikta-och-tryck-semesterfotografer. I det här fallet verkar labbet dock ha gått till rejäl överdrift.

Hos en del lab får man som användare full kontroll över, eller åtminstone insikt i, storlekar, skärpning, färgprofiler etc. Crimson och Proprint är två lab som brukar nämnas här.

ANNONS
Götaplatsens Foto