Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Oönskad färgton på inscannrade s/v kort

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Scannrar in gamla s/v kort med en Epson 4990 och VueScan och får det bra på skärmen, men vid utskrift på Canon i965 och Canon papper blir det en magenta aktig färgton även vid gråskaleutskrift. Behövs ett specialpapper eller vad gör jag för fel ?
MVH
Anders Levander

Du gör nog inget större fel, men de färgprofiler som följer med skrivaren är inte riktigt bra.

Varje skrivar/bläck/papper/betraktningsljus kombination beter sig olika och kräver att man mäter upp resultatet på pappret noggrannt med en dyr utrustning.

Ett vettigt paket med prylarna man behöver går loss på strax under 20000:- men då får man också möjligheten att kalibrera/profilera all utrustning i hela arbetsflödet vilket krävs för att kunna få korrekta utskrifter.

Följande steg kan du testa redan nu:

Steg 1: Profilera bildskärmen så att den visar rätt (Kräver extra hård och mjukvara) alt. kör med t.ex Adobe Gamma för justering.

Steg 2: Arbeta i rätt färgrymd under redigeringen i t.ex PS.

Steg 3: Stäng av alla korrigeringar i skrivardrivrutinen, färghanteringen skall vara HELT avstängd.

Steg 4: Låt PS hantera färgen vid utskrift och välj en utprofil som stämmer med ditt pappersval och kvalitetsinställningarna i skrivardrivrutinen.

Steg 5: Lämna utskriften ett bra tag så att den hinner torka ordentligt, färgerna kan ändras en hel del på 30 minuter.

Du skriver inte vilket papper du kör med.
Det som bara heter Glossy Photo Paper (GP-401) får alltid ett kraftigt magentastick på min skrivare med Canons medföljande färgprofil.

[edit] Pappersbeteckningen

Senast ändrad:
Tack för svaret Peter! Mina kunskaper i den digitala världen är starkt begränsade. Har fotat mycket analogt och gjort rätt mycket mörkrumsarbeten på amatörnivå under åren.Har nu ärvt en stor mängd svartvita kort och det var då det här med scanner blev aktuellt. Är på "basic nivå" och har bara Photoshop Elements 5 och vill ej lägga ut runt 20000 för rätt utrustning.

Canon Glossy Photo ger även mig kraftigt magentastick men även Photo Plus och Photo Pro
ger det, om än i mindre utsräckning. Har du tips på något papper som fungerat bättre med Canons färgprofiler eller sRGB ?

Har ställt skärm och skrivare med sRGB profil och skriver ut via PS men det verkar inte vara någon större skillnad. Måste tydligen lära mig en hel del om färgrymd m.m och stänga av korrigeringar i skrivardrivrutinen. Livet var enklare på den analoga tiden !

Canons ICC-profiler som följer med din skrivare borde heta:

cnb5nca0 för Photo Paper Pro med kvalitetsinställningen hög (1)
cnb5ncb0 för Photo Paper Pro med kvalitetsinställningen hög (2)
cnb5nda0 för Matte Photo Paper med kvalitetsinställningen hög (1)
cnb5nea0 för Photo Paper Plus Glossy med kvalitetsinställningen hög (1)

Lämplig färgrymd för det mesta av jobbet i PS är AdobeRGB.

Hos mig ser det ut på detta sätt vid utskrift på PhotoPaper Pro i högsta kval. (All färghantering i skrivardrivaren inaktiverad).

Bästa ocj jämnaste resultatet har jag fått på Photo Paper Plus Semi-gloss.

Bilagor

• colorsettings.gif
    colorsettings.gif
    32.4 KB · Visningar: 284
För att få neutrala svartvitutskifter är det viktigt att ha en bra profil för den papper-/skrivarkombination du använder.

Det bästa är nog att du bestämmer dig för ett papper som du tänker köra med, och sen får en specialtillverkad profil, till exempel från profiler.nu. Annars har papperstillverkarna ofta profiler att ladda ner, och vad jag har hört funkar det också "tillräckligt" bra.

En liten fundering: Finns det någon vettig förklaring till att skrivaren överhuvudtaget blandar in färg när bilden är i gråskala?

David G skrev:
En liten fundering: Finns det någon vettig förklaring till att skrivaren överhuvudtaget blandar in färg när bilden är i gråskala?

Möjligen saknar skrivaren separat patron för svart bläck och måste därför blanda bläcket så det blir gråskala?

Scannas bilden i färgläge för att erhålla rätt svärtningsnyans i förhållande till originalet kan det ju också bli problem när den ska skrivas ut. Men en skrivare med separat svart patron är annars bäst om man inte är noga med svärtans ton. Då slipper man oftast eventuella färgstick och svärtan blir likadan från bild till bild. Visserligen kan olika papper ge ngt olika svärtningston men hittar man ett man är nöjd med blir resultaten homogena och utan variationer.

Ja det verkar onekligen mest naturligt att använda svart bläck när man vill ha svartvitautskrifter.

Kontinuerliga gråskalor och enbart svart bläck blir inget vidare. Färgbläcken används på något magiskt sätt även för svartvitt. Tyvärr ger det ju ofta problem med att det blir svårt att få en neutral gråskala.

Det finns skrivare som har gråskalebläck och det finns tredjepartsgråskalebläck till en del andra skrivare. Själv ledsnade jag så totalt på problematiken kring neutrala svartvita utskrifter så jag slog till på en HP. Den har en separat patron med gråa bläck för fotoutskrifter.

Sen finns det vissa som kör metoden med enbart svart bläck också (http://www.cjcom.net/articles/digiprn3.htm) men det är inget för alla bildstilar.

När jag kör enbart svart bläck på Epson Stylus Photo 890 får jag alldeles utmärkt och betydligt bättre resultat med homogenare gråskala än när jag kör på color-patronerna som då ofta ger blåstick och gråskala med olika toner som ser helt värdelöst ut. Detta med bildfiler som är i gråskaleläge. Det är min personliga erfarenhet.

Jag har haft en Epson 870 som är i princip samma skrivare och har testat den med bara svart bläck. Och min erfarenhet är inte alls som din. Utskrifterna med svart bläck såg digitalbrusiga ut och gav synnerligen abrupta tonövergångar. Visst var de neutrala, men de hade inte mycket gemensamt med en riktigt framställd svartvit kopia.

När man lyckades få till neutrala kopior med alla sex bläck, då blev det mycket bra. Tyvärr hände väl det en gång per patron ungefär :)

Jag skriver inte ut svartvita bilder så ofta och då är det mest från inscannade mörkrumsoriginal. Men jag får alltid jämna och bra resultat med utskrifter i svart bläck från filer i gråskala på Epson Photo Paper som också ger bilderna en lätt varm ton som påminner om selentoning. Vet dock inte om detta papper finns kvar längre för när jag beställde nytt i dataaffären verkade det svårt att hitta hos någon leverantör.

Tackar för länken till Clayton Jones, Jim! Mycket intressant läsning där. Verkar som mina erfarenheter av utskrifter med enbart svart (BO) stämmer bra med det som står där. Tonen i mina bilder blir svagt varmbrun och påminner om selentoning av traditionellt varmtons silverhaloidpapper i mörkrummet. Det är det svarta, mera arkivbeständiga, carbon-bläckets signum. Men på matt papper får jag en mera neutral ton i svärtan. På blanka varierar den varma tonen lite och även detaljåtergivningen i svärtan kan skilja. Bäst har jag lyckats med Epson Photo Paper, som jag skrev tidigare. Såg också i länk från den sidan att det finns mera arkivbeständiga färgbläck samt även pigmentbläck som kan användas till min gamla Stylus Photo 890. Trodde inte det var möjligt men det här verkar ju sanslöst bra, om det funkar.

Anledningen till att man inte använder enbart svartbläck vid svartvitutskrift är att det behövs ett hemskt glest raster för att åstadkomma en ljus valör med ett helt svart bläck. Då får man taskig upplösning med synliga prickar. Med flera grånyanser går det bättre.

Denne "man" är i så fall inte jag, inte heller mr Jones i länken tror jag eftersom hans portfolios var just BO-utskrifter med carbonbläck och även han verkade nöjd. Jag får fina svartvita utskrifter från enbart svart bläck och några problem med ljusa nyanser har jag inte heller. Nu kanske den som skriver ut från digitalt fotade filer har större problem, eftersom man kanske inte är van vid bilder uppbyggda av kornstruktur, men mina utskrifter är från inscannade mörkrumskopior. Det korn man ser i ljusa nyanser kan väl jämföras med filmkorn från ISO 25-50, alltså väldigt finkornigt. Givetvis kan också modell och fabrikat av skrivare spela in eftersom de ger olika storlek på punkterna som spruttas ut. Men med min Sylus 890 funkar det bra. Kornet i de ljusa, jämna partierna liknades i en av artiklarna vid Tri-X korn men det jag får med min skrivare ser mera ut som T-Max 100 eller ännu finkornigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto