Annons

Obj. fast 50mm, fokusfel!

Produkter
(logga in för att koppla)

oggah

Aktiv medlem
Hej, har ett nyinhandlat Canonobjektiv 50mm, f1.8. Tillsammans med min Canon 400D fokuserar den tokigt. Alltid, en ganska bra bit bakom där jag låst fokus, hamnar det skarpa området.

Problemet är, kameran är inte handlat i Sverige, likaså även Objektivet. Utan köpt via en butik i London, som tar hem från Hong Kong.

Och vad jag vet, är det bara en auktoriserad Canon-verkstad som kan göra detta? Kalibrera objektivet med mitt hus.

Eller har ni förslag på någon annan lösning?

Se bild nedan så förstår ni, fokusen låste jag på styr-skaftet men hamnade istället på sandlådan.

fokus.jpg


Tack!
 
Senast ändrad:
hej
kan du prova nån annas 50/1.8 så du vet om det e kameran eller ej

dvs dels prova denens objektiv men att denne krovar ditt objektiv.

Roine
 
spelar ingen roll

på min 1D mk2 är 50/1.4 felfokuserande

men 24-70L 2.8, 70-200/2.8 o 100-400L o tamron 100/2.8 macro går klockrent

på 400D o 5D funkar 50/1.4 klockrent

Roine
 
roinek skrev:
spelar ingen roll

på min 1D mk2 är 50/1.4 felfokuserande

men 24-70L 2.8, 70-200/2.8 o 100-400L o tamron 100/2.8 macro går klockrent

på 400D o 5D funkar 50/1.4 klockrent

Roine

Jag har ringt runt lite, och har fått höra att min 400D måste kalibreras med 50mm:aren. Kan det stämma? Isåfall spelar det ju ingen roll om det är kameran eller objektivet. Kalibreringen måste ändå "samspelas", om jag förstått korrekt. - Rätt objektiv till rätt hus måste kalibreras.
 
Jag har haft samma problem med min 350d och 50/1.8. Jag hade både hus och objektiv inne på service, 2ggr, utan att jag tyckte det blev märkbart bättre. Objektivet fungerade betydligt bättre på en kollegas 20D samtidigt som mitt 350d-hus köra flera andra objektiv utan problem. Konstigt...
 
Maverik skrev:
Jag har haft samma problem med min 350d och 50/1.8. Jag hade både hus och objektiv inne på service, 2ggr, utan att jag tyckte det blev märkbart bättre. Objektivet fungerade betydligt bättre på en kollegas 20D samtidigt som mitt 350d-hus köra flera andra objektiv utan problem. Konstigt...

Låter mycket konstigt, ingen märkbar skillnad? Vad kostade inlämningarna, och i vilken stad gäller det här?
 
Servicen gick på garantin så det var ingen fara. De skickades till Canon i Göteborg, som för övrigt var mycket trevliga. Men på service-rapporten stod typ "objektivet fokuserar inom tolerans-värden"
 
Någon som känner till ett (legitimerat elle ej) servicecenter i de norra delarna av Sverige som skulle kunna ta ett kik på det här?

Tacksam för svar.

I pay good price! :)
 
ANNONS