Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv(a)tester

Produkter
(logga in för att koppla)

pow

Aktiv medlem
Jag brukar titta på testbilderna hos Steve's digicams, han brukar alltid ha med en bild på ett tegelhus, i vänsterkant ser man en stolpe med elledningar. Ledningarna sitter med isolatorer fästa på stolpen. Om man i IE förstorar dessa till fullskala ser man mycket tydlig skillnad på olika kameror/objektiv.

Jag har nyligen köpt en EOS300D med det billiga kit-objektivet 18-55 mm. Det klagas ofta på detta men jag tycker det verkar bra i synnerhet med tanke på priset. Men jag har inte hittat något bra ställe på nätet där objektiv testas. Jag undrar om man ser tydlig skillnad på olika linser i tex 300D eller en Nikon D70, är det värt att kosta på mycket eller litet på objektiv. Skulle vara mycket intressant att se samma bild (ungefär som hos Steve) tagen med 18-55 och ett L-objektiv.

Några tips om vart jag kan surfa eller känner någon sig manad att ta några testbilder.

Tack.
Tyvärr var siten opasslig för tillfället.

Men jag kanske behöver förtydliga, det är inte objektivtester jag efterlyser utan tester som visar om man har någon glädje av bättre objektiv i tex min 300D.

Jag har inte plåtat med ett 18-55mm objektiv själv, men det är klart att det skillad på objektiv ju dyrare de är (med vissa undantag typ ett fast 50mm).

Men har du redan ett (och inte plåtat så mycket med det än) är det väl bara att fortsätta så märker du nog snart vad du vill ha ist. Kanske ett med bättre ljusinsläpp vore trevligt?

ANNONS
Götaplatsens Foto