Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv att ha i kyrkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Prej

Aktiv medlem
Hej alla härliga fotografer ;o)

Jag har en Nikon D80 och skulle nu vilja uppdragera mig när det gäller objektiv.

Har varit på en del bröllop, dop och konfirmationer, men dessvärre inte fått med mig bra bilder hem. De har för dåligt skräpa helt enkelt...antar att det är för mörkt för mitt 18-135 mm.

Nu har jag iofs införskaffat ett 50 mm 1:1,4 mm objektiv med som jag trivs bra med. Har inte testat det i en kyrka än, men iom att det lämpar sig bättre för nära prorträttbilder, skulle jag vilja ha ytterligare ett objektiv. Eller fungerar detta tro?

Alltså, ett objektiv som passar till min D80 (även Sigma och Tamron är intressant) som tar bra bilder på tex ett brudpar i kyrkan förutsatt att jag kan vara hyfsat nära dem, efterlyses!

Pris: 3000-8000 kr hade varit bra :eek:)

Tusen tack för era åsikter och erfarenheter!

Jag har en Nikon D80 och skulle nu vilja uppdragera mig när det gäller objektiv.

Har varit på en del bröllop, dop och konfirmationer, men dessvärre inte fått med mig bra bilder hem. De har för dåligt skräpa helt enkelt...antar att det är för mörkt för mitt 18-135 mm.

Nu har jag iofs införskaffat ett 50 mm 1:1,4 mm objektiv med som jag trivs bra med. Har inte testat det i en kyrka än, men iom att det lämpar sig bättre för nära prorträttbilder, skulle jag vilja ha ytterligare ett objektiv. Eller fungerar detta tro?

Alltså, ett objektiv som passar till min D80 (även Sigma och Tamron är intressant) som tar bra bilder på tex ett brudpar i kyrkan förutsatt att jag kan vara hyfsat nära dem, efterlyses!

Hallå!

En ljusstark 85a (1,8) passar din budget! Om du vill ha ett fast. Med 105an kommer du ännu närmre men det kostar lite mer!

Och kolla begagnat. Det är mitt bästa tips.

/Minna

Stora bländare är det enda som gäller i lite mörkare kyrkor om man inte vill/får använda blixit med en D80. Zoomobjektiv finns det tyvärr inga riktigt ljusstarka, dom klarar i bästa fall f2.8 och det räcker många gånger inte långt. Så behöver du andra brännvidder titta på f1.4 och f1.8 fasta linser.

/Karl

Jag kan bara hålla med Minna och Karl i ovanstående. Nikkor 85mm/1,8D passar som hand i handske för foto i kyrkan. Zoomar är tyvärr inte lika ljusstarka och vill du inte gå upp i ISO så är det fast optik som gäller.

Billig, bra och SKARP är Samyang 85mm/1:1.4 men den finns tyvärr bara med manuell fokus. Det funkar inte så bra för action precis men i övriga fall så går det med lite vilja.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det något med KORTARE brännvidd än 50mm du vill ha?

Om du vill ha vidvinkel och ljusstyrka är ju tokina 11-16/2.8 ett bra val. Jag har fotat en del i kyrkor med mitt Tokina 12-24/4 och det funkar rätt bra om man drar upp ISO-talet lite, men jag har mest fotat själva kyrkan, tom.
Vill du ha en normalzoom, dvs en ersättare till din nuvarande normalzoom, så har ju Tamron 17-50/2.8 (som även finns med bildstabilisering) och Sigma har ju 18-50/2.8 (och de har ju åxå en motsvarande med bildstabilisering).
För 8000kr bör du även kunna hitta en begagnad Nikon 17-55/2.8 som är väldigt skarp och fin redan på f/2.8.

Hallå!

En ljusstark 85a (1,8) passar din budget! Om du vill ha ett fast. Med 105an kommer du ännu närmre men det kostar lite mer!

Och kolla begagnat. Det är mitt bästa tips.

/Minna

Hej Minna och tack för ditt svar! Då jag är lite ny på detta förstod jag inte vad en 85a resp 105a betyder? Vad heter objektiven då?

Tack Max och Karl för era svar med ;o)

Skulle Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM - Nikon kunna passa tror ni? Såg en som hade ett sådant i kyrkan igår... Det är dock lite för dyrt än så länge, så jag skall kolla upp dem som ni nämner och kolla vad de kostar. By the way, vågra man köpa begagnade objektiv?

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det något med KORTARE brännvidd än 50mm du vill ha?

Om du vill ha vidvinkel och ljusstyrka är ju tokina 11-16/2.8 ett bra val. Jag har fotat en del i kyrkor med mitt Tokina 12-24/4 och det funkar rätt bra om man drar upp ISO-talet lite, men jag har mest fotat själva kyrkan, tom.
Vill du ha en normalzoom, dvs en ersättare till din nuvarande normalzoom, så har ju Tamron 17-50/2.8 (som även finns med bildstabilisering) och Sigma har ju 18-50/2.8 (och de har ju åxå en motsvarande med bildstabilisering).
För 8000kr bör du även kunna hitta en begagnad Nikon 17-55/2.8 som är väldigt skarp och fin redan på f/2.8.

Hej och tack för svar Robert! Du har inte någon bild man kan få se från en kyrka där du använt det objektivet?

Är det:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410876

detta objektivet? (Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II for Nikon/Fujifilm )

Det kommer passa din kamera. Så länge det är kyrkan du skall fotografera så kommer det fungera bra, för kyrkor brukar vara duktiga på att stå stilla. Om det däremot är bröllop, dop, begravningar eller annat där saker rör sig mer än en kyrka kommer det objektivet inte fungera.

/Karl

Det kommer passa din kamera. Så länge det är kyrkan du skall fotografera så kommer det fungera bra, för kyrkor brukar vara duktiga på att stå stilla. Om det däremot är bröllop, dop, begravningar eller annat där saker rör sig mer än en kyrka kommer det objektivet inte fungera.

/Karl

Hej och tack för svar Karl! Uttryckte mig kanske lite felaktigt, för det är just bröllop, dop etc som jag vill kunna fotografera - dvs med små rörelser :eek:)

Prova att fota med ditt 50mm/1:1,4 på lite högre ISO med bländare 2,8 - 4 så får du själv avgöra om det duger eller inte. Jag vet inte hur pass D90 hanterar högre ISO men jag gillar inte bruset i bilderna. En del älskar det...

Jag skulle också vilja ha ett schysst zoom på 10-100mm/1:1.4 med toppskärpa på alla brännvidder och olika bländare, men dom tillverkas ju inte... ännu. 85mm/1:1,8 kommer du inte att bli besviken på för de pengar den kostar.

Du kan säkert hitta ett bra begagnat för under 3000:- det har jag gjort. Kolla här på FS, på Blocket, på Ebay eller Tradera. Jag har köpt nästan alla mina objektiv begagnade, bara köpt Samyang 85mm/1:1,4 nytt. Men det var å andra sidan till väldigt lågt pris.

Hej och tack för svar Karl! Uttryckte mig kanske lite felaktigt, för det är just bröllop, dop etc som jag vill kunna fotografera - dvs med små rörelser :eek:)

Då rekomenderar jag dig att titta på f1.4 och f1.8 objektiv. Hur ljust det är inne i en kyrka skiljer otroligt mycket mellan kyrkor och när på dagen det är. I vissa kyrkor blir det väldigt ljust mitt på dagen, medans andra alltid är mörka.

/Karl

Prova att fota med ditt 50mm/1:1,4 på lite högre ISO med bländare 2,8 - 4 så får du själv avgöra om det duger eller inte. Jag vet inte hur pass D90 hanterar högre ISO men jag gillar inte bruset i bilderna. En del älskar det...

Jag skulle också vilja ha ett schysst zoom på 10-100mm/1:1.4 med toppskärpa på alla brännvidder och olika bländare, men dom tillverkas ju inte... ännu. 85mm/1:1,8 kommer du inte att bli besviken på för de pengar den kostar.

Du kan säkert hitta ett bra begagnat för under 3000:- det har jag gjort. Kolla här på FS, på Blocket, på Ebay eller Tradera. Jag har köpt nästan alla mina objektiv begagnade, bara köpt Samyang 85mm/1:1,4 nytt. Men det var å andra sidan till väldigt lågt pris.

Tack för svar! har kollat lite bilder här som är tagna med det och den verkar ju klarar vigslar :eek:) Vet ju inte om mitt fasta 500mm 1:1.4 också gör det. Skall börja med att åka upp och prova fota med det, och om inte kanske jag slår till med 85an som ligger bra till på prislappen med ;o)

Men om någon annan har fler liknande objektiv att rekommendera, tar jag som sagt tacksamt emot tips! FOKUS vigsel/dop :eek:)

Mycket fin! Klarar den att vara skarp vid bilder på människor också som ev. rör sig lite? Det är ju ett brudpar jag ska fota och då rör sig objektet lite smått, och då blir det lätt oskärpa iaf med mitt 18-135.

Orsaken till varför det blir oskärpa är ju på grund av att ditt 18-135/3,5-5,6 släpper in ca 4-10 ggr mindre ljus på största bländare, än vad ett objektiv med ljusstyrka f/1,8 gör på sin största bländare f/1,8. Den låga ljusstyrkan i din kitzoom gör alltså att slutartiderna blir väldigt långa och därför får du oskärpa.

Ditt 50/1,4 borde passa fantastiskt bra i kyrkan för bilder på brudparet vid altaret. Vill du ta bilder där du får med mer av miljön så är ett vidvinkligare objektiv att rekommendera, men att hoppa direkt på en vidvinkelzoom typ 11-16 är kanske onödigt extremt och det kväver lite tid för att lära sig hantera en vidvinkelzoom bra. Brännvidder på 24-35mm ungefär (på DX-kameror) borde funka utmärkt, de förvränger inte perspektivet och folk ser naturligare ut på bilder tagna med dessa brännvidder än på riktigt korta diton.

Vill du kunna stå några meter bort och få närbilder på brudparet så är en 85/1,8 (Nikkor AF-D 85mm f/1,8) ett mycket bra val, jag har ett och det är fantastiskt skarpt och bra.

---
Det man ska tänka på är dock att det tar lite tid att byta objektiv och man vill ju absolut inte missa någonting viktigt i kyrkan på grund av strul med objektivbyten. Inte kul om man t.ex. missar kyssen på grund av att objektivbytet tagit längre tid än vanligt eller att linsskyddet sitter på. I det avseendet kan en ljusstark normalzoom (f/2,8) vara ett mångsidigare och bättre alternativ, trots att man behöver använda lite högre iso och/eller längre slutartider med en sån zoom än vad du behöver med ett fast objektiv med ljusstyrka f/1,8 eller f/1,4. Jag skulle välja en 24-70/2,8 eller motsvarande före en 17-50/2,8, då den extra räckvidden med 70mm kontra 50mm kan vara väldigt bra att ha.

Har man mer än ett kamerahus till förfogande är dock fasta objektiv ett utmärkt val tycker jag.

Hej igen och tack för klargörande svar! Är inte så "haj" på detta än :eek:)

Måste fråga en sista fråga:

Om jag väljer på 85.mm/1,8 och ett 24-70mm/2,8, vilket bör jag satsa på då?

Målet är bra vigselbilder (och jag kommer att få sitta längst fram, så det är inga jätte avstånd, men dock in och utgång och så... Sen har jag ju även mitt 50mm/1,4 att tillgå!

Jag kan låna ett annat kamera hus och ha ett av objektiven på den, troligtvis det jag nämde ovan, och så skall jag då kompletera med ett av dem andra, vilket och varför?

Tack på förhand! Era åsikter är värdefulla :eek:)

Du skall välja 24-70. 85;an är bra och du vinner i ljusstyrka, men herregud......det är ju som att sitta med en liten kikare på 1,3 gångers förstoring. Du behöver förmodligen i stället så mycket vidvinkel du kan få i en bra zoom.
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto